Choken på TZR

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
varför kan åker choken in när man släpper den?? ja har hört att det är ett vanligt problem... är det svårt att fixa det??

nån mer me TZR som har samma problem??

Har inte det problemet på min tzr och har aldrig hört talas om det, men jag är kanske både döv och blind..? Har du öppnat upp förgasaren och kollat på hur det ser ut så där inte sitter nått skit i vägen eller att något ät trasigt? Har du förresten sprängskisser till förgasaren?
Det ända problemet jag har med min choke är att "plasthandtaget" har trillat av så jag har bara en liten metall pinne att dra i när jag skall choka men det är en annan femma...

ja har inte kollat i förgasaren... än.. ska göra det till helgen... när ja byter lameller... den fastnar lixom inte i ut läget utan åker in.. vilket gör att jag måste stå still tills den blivit varm.. vilket är ngt frustrerande när polarna står brevid å bli rökförgiftade... hmm...

Har scannat lite nu (har inget bättre för mig :) Detta är sprängskissen till en original förgasare på tzr (Mikuni VM26SS)
Vet inte om det hjälper men nu vet du ialla fall hur det ska se ut :D

Bifogat

• forknasare.jpg
    forknasare.jpg
    41.7 KB · Visningar: 197
Fluxir skrev:
ja har inte kollat i förgasaren... än.. ska göra det till helgen... när ja byter lameller... den fastnar lixom inte i ut läget utan åker in.. vilket gör att jag måste stå still tills den blivit varm.. vilket är ngt frustrerande när polarna står brevid å bli rökförgiftade... hmm...

Det är nog en bra idé att fortsätta stå still tills den blivit varm, även när choken funkar som den ska!! :fakta

Har samma problem på min. Det ska tydligen vara vanligt på Mikuni förknasarna. Går säkert att fixa lätt. Men vem fan bryr sig? :p

Fluxir skrev:

Vill inte va sånn. Men använd choken sparsamt. Det är inte det skonsammaste mot motorn att stå å choka.

EBS skrev:
Vill inte va sånn. Men använd choken sparsamt. Det är inte det skonsammaste mot motorn att stå å choka.

Alternativet är väll att köra den på lite högre tomgång under ½-1min eller hur länge man nu använder choken så att den inte dör och i sådana fall borde choken vara skonsammare för motorn. Sen mår ju inte miljön så värst bra av chokning men det är en annan femma...

Sådär ja. Det är alltså gummit som sitter på choken som gör att choken fastnar i öppet läge. När gummit är utslitet så åker choken in automatiskt.

Jag hade turen att ha en förknasare i förådet. Aningen annorlunda choke (på originalet är den längre som man kan se på bilden) Men det ska nog inte göra ngt skillnad då "kolven?" sticker in lika långt.

Monterad förgasare är original dock med annan choke. Original choken sitter på den lösa förgasaren.

Men som sagt. Gummit fungerar som en packbox och låser fast choken i öppet läge. Så det är bara att byta. Möjligt att du måste köpa hela chocken.

tack för sprängskissen..
å den fina bilden... ser väldigt rent å fint ut på motorn... ;)
står din hoj i delar lr?? ja kommer fan int åt å ta ett sånt kort nu på min... trångt som faen e de runt förgasaren... ska kolla upp d där me gummit på min lokala mc-affär... hehe...

har precis samma problem me min förgasare.... den saknar den där plast-knoppen på choken + att den inte stannar i utdraget läge :(
men nu har jag byggt en egen "plast-knopp" :tummenupp
är det någon som tat reda på vad en ny choke kostar till tzr:en?? man borde nog kunna fixa en sånn från Yamaha-center...

Haha, upplever samma problem jag med. Men vem behöver choke? Startar alltid på första kicken hur länge hon än stått :)

Fluxir skrev:
varför kan åker choken in när man släpper den?? ja har hört att det är ett vanligt problem... är det svårt att fixa det??

nån mer me TZR som har samma problem??

Jag hade samma problem på min TZR... så jag tog ett "litet" Buntband (ett plastband) och spände lite över gummit som chocken går ut genom.. nu funka den prima och choken stannar ute...

Re: Re: Choken på TZR

Olle_TZR skrev:
Jag hade samma problem på min TZR... så jag tog ett "litet" Buntband (ett plastband) och spände lite över gummit som chocken går ut genom.. nu funka den prima och choken stannar ute...
En fråga bara. Din avatar. Har du höjt din hoj? och bytt ljuddämpare? Eller är det data gjort?

Re: Re: Re: Choken på TZR

Out_Spinner skrev:
En fråga bara. Din avatar. Har du höjt din hoj? och bytt ljuddämpare? Eller är det data gjort?

Nej inget på den är data gjort... ser inte så bra ut i värkligheten då! :slicka ... Jag har höjt den bak... Byggt in baklyktan, Sängt den fram, Byggt ny slut dämpare av en stupränna.. ska klä om den snart...
Fler bilder finns under Din 125á

Re: Re: Re: Re: Choken på TZR

Olle_TZR skrev:
Nej inget på den är data gjort... ser inte så bra ut i värkligheten då! :slicka ... Jag har höjt den bak... Byggt in baklyktan, Sängt den fram, Byggt ny slut dämpare av en stupränna.. ska klä om den snart...
Fler bilder finns under Din 125á

jo den ser ju skit bra ut i värkligheten !

Out_Spinner skrev:
Sådär ja. Det är alltså gummit som sitter på choken som gör att choken fastnar i öppet läge. När gummit är utslitet så åker choken in automatiskt.

Jag hade turen att ha en förknasare i förådet. Aningen annorlunda choke (på originalet är den längre som man kan se på bilden) Men det ska nog inte göra ngt skillnad då "kolven?" sticker in lika långt.

Monterad förgasare är original dock med annan choke. Original choken sitter på den lösa förgasaren.

Men som sagt. Gummit fungerar som en packbox och låser fast choken i öppet läge. Så det är bara att byta. Möjligt att du måste köpa hela chocken.
Va? Är det inte en liten metallbit?

tycker det e ganska bra att choken stannar inne..

startar..
värmer den lite tills det går att åka utan choke..

puttrar iväg och kör lungt första biten!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!