Chockhöjning av försäkringspremie (TryggHansa)

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Betalar 19k halv/helåret för min 750 gsx-r men det blir fortfarande den billigaste försäkringen då den är avställningsbar.

Fast nästa år får man äl höjt, kollade en likadan precis och den skulle gå på 21k.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kollade min hoj (R6 -08) hos TH.

Helförsäkring: 39764:-/år
Halvförsäkring: 24764:-/år
Trafikförsäkring: 19800:-/år

Jag är inte kund hos dem, kommer "nog" inte att bli heller... :D
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Ringde precis TH,
Min Street Triple har gått upp med 3100kr / året
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Låter onekligen som TH tagit någon form av strategiskt beslut och helt enkelt inte vill ha så mycket med MC-försäkringar att göra.

Jag anser mig själv som ganska hoj intresserad, men att punga ut med försäkringspremier som många nämner i denna tråd skulle få mig att börja med någon annan hobby istället.
Min KTM 990 Adventure -12 som köptes nu i våras kostar 4200kr/år helförsäkrat hos Bilsport/MC.
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Nån som vet om det finns fler försäkringsbolag som har veteranförsäkring? Väntade hela förra året för att få försäkra min cbr f2 på bilsport o mc, men nu gäller inte det sporthojar längre...
 

Minimal

8ball
Gick med
10 Mar 2014
Ort
Hemma
Hoj
En Honda
Rätt skevt, jag fick 6000:- importerad CBR1000RR, inget A-körkort, låst garage, håla
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Kollade upp min cbr600 års 2000, ~16 000:- för halvförsäkring...

Tror nog att jag stannar kvar hos länsförsäkringar som vill ha 3400:- för samma hoj och villkor.. :D
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Kollade upp min cbr600 års 2000, ~16 000:- för halvförsäkring...

Tror nog att jag stannar kvar hos länsförsäkringar som vill ha 3400:- för samma hoj och villkor.. :D

Länsförsäkringar har inte samma villkor som trygg handa. Iaf inte när jag kollade upp dom för tre veckor sedan.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ska kolla hur det ser ut för mig med min försäkringsman när jag får tag på honom, men kan lova att det är inte bara min hoj de ska slippa att försäkra. 2 bilar en EU-moppe och ett släp ska de också slippa. Får bli några ägarbyten inom familjen så att det går fort!
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Jag har precis bytt från Folksam (betalade där 1098 i månaden för hel, av och påställningsbar) till trygg, då priset vid trygg bli 657 i månaden för hel och även den av och påställningsbar. Detta gäller min R6a -04. (Inte kund där annars så inga andra rabatter heller).
Jag har då inte hittat billigare någonstans.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Det verkar som att de numera endast baserar trafikförsäkringspremien på hur länge man har haft körkort...
Och då spelar det givetvis inte någon roll var man bor etc eftersom denna uppgift endast påverkar klasserna över.

Ordentlig höjning. Håller tummarna för något slags tariffel men det känns som ett longshot :/
 

jp.pettson

Är man trött så är man...
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600RR -03. Mina ex, R6 -02, Gsxr 750 -02, Gsxr 600 -04, R1 -00
Jag är mest fascinerad över att ni orkar fortsätta sådana här diskussioner, med tanke på att ni måste gjort det några gånger då de flesta av er inte direkt är nya medlemmar här och det är även denna gång hälften av medlemmarna här som istället fått sänkning på sin......när ska ni lära er priserna skiljer pga extremt många faktorer....
Helmuts jämförelse mot en annan "likadan" hoj tycker jag är bra också, du måste ju kört hoj så länge så du var med för några år sedan när de talades mycket om den mest olycksdrabbade mc-föraren...en 30 årig man med sporthoj som han ägt mindre än ett år. Kan ju förklara lite varför det skiljer mot den du har.
Är det sedan verkligen chockerande att priserna på motarder sticker iväg som sporthojar, har ni kollat vikt/effektförhållandet på er motard...ni som kör motard bör bara le och va tysta så länge det fortfarande finns bolag som inte fattat kopplingen ännu.
Och nej, alla våra försäkringar vi behöver kommer inte vara billigast hos ett och samma bolg jämt...brukar ni kasta alla varorna och skälla ut kassören på ICA för dom bara har estrellas jordnötter för 28 kr och du kan köpa eldorados nötter för 15 kr på hemköp, så då ska du handla allt där istället....eller när ni svänger in och ska ta en korv på statoil och passar på att tanka hojen, kastar ni korven och skriker om att tanka på Jet istället...surt när ni märker att Jet inte hade någon korv:D Ni måste stöta på väldigt jobbiga situationer jämt och ständigt :dummer

Jag hoppas såklart också att jag inte får någon höjning av trygghansa om en månad, men skulle jag få det så kollar jag väl runt vart jag får bästa villkor och pris på hojen, lönar sig inte att ha det samlat jämt...men att börja gnälla här kommer ju ta betydligt mer energi och tid än att bara byta försäkring i alla fall.
 

jp.pettson

Är man trött så är man...
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600RR -03. Mina ex, R6 -02, Gsxr 750 -02, Gsxr 600 -04, R1 -00
Jag har precis bytt från Folksam (betalade där 1098 i månaden för hel, av och påställningsbar) till trygg, då priset vid trygg bli 657 i månaden för hel och även den av och påställningsbar. Detta gäller min R6a -04. (Inte kund där annars så inga andra rabatter heller).
Jag har då inte hittat billigare någonstans.

Precis samma jag gjorde förra året för min CBR...vi får hålla tummarna, annars får man väl ringa tillbaks till folksam och se om de vill ha tillbaka en :gnissla
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
jp.pettson
Sorry orkade inte läsa... men förstod kontentan.
Tycker personligen att såna här trådar är kanon... de med avställningsbar försäkring slipper få en chock när räkningen kommer. För det är tyvärr så att man inte blir förvarnad om att det är dubbelt så dyrt när man ställer på hojen. Så nu kan man återigen dubbelkolla och sen byta försäkring om man är en av de drabbade.
 

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Helmuts jämförelse mot en annan "likadan" hoj tycker jag är bra också, du måste ju kört hoj så länge så du var med för några år sedan när de talades mycket om den mest olycksdrabbade mc-föraren...en 30 årig man med sporthoj som han ägt mindre än ett år. Kan ju förklara lite varför det skiljer mot den du har.
Är det sedan verkligen chockerande att priserna på motarder sticker iväg som sporthojar,
.
1 jag är inte 30,
2 jag kör inte sporthoj,
3 min nuvarande KTM 690 har jag ägt i 4 månader
Haft mckort i 10år aldrig utnyttjat försäkring.

Ok att Ktm´n är lite xtrem i sitt slag men jag hade tills nyligen även en xt660r som även den försäkringen skjutit i höjden.
Jag har kvar min låga premie tills att den går ut 2014-12-01 men efter det???
Det sura är inte att de höjer priset det är bara att byta bolag, men jag har bemödat mig att samla alla försäkringar hos dem som "tack" för förmånlig försäkring, har tidigare hoppat runt hejvilt.

Nu när de höjer mc´n med 305% så tänker iallafall jag se till att de INTE får vara mitt bolag för övriga försäkringar heller.

Tycker det är lågt av dem och man bör inte stödja dessa bolagsutfall med att göra som de vill, dvs behålla deras kassakor till försäkringar och byta bolag på mc´n.

Nej då försvinner jag som helhetskund fortare än kvickt.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Snälla kan inte alla flytta precis allt vi har från TryggHansa.
Kommer byta bort 3 bilar, hus, barnens försäkring, tilläggsförsäkringar osv från dom nu =)
Känns skönt även om jag gärna hade sett att de hade fått pröjsa för en rejäl klotning innan.

Jag gjorde en koll på andra bolag efter att ha fått en höjning med 90kr/mån, inte mycket men trots allt en höjning! Det hela resulterade i att jag har bytt försäkringsbolag på alla mina försäkringar!!

tack för heads upp Bass!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
jag som gnällt på hur dyrt det e å det e fortvarande snordyrt men min försäkring på trygghansa gick ner med 6k :D wiieeee men vill så klart ha billigare
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gsxr 1000 -03 15813 kr
Gsxr 1000 -04 20211 kr

Hur har man räknat när man kommit fram till en prisskilnad mellan just dessa hojar...? De är helt identiska förutom att en blåvit -03 har dyrare dekaler...Eller är det fler bad ass bikers som satt sig själv i rullstol med just en -04...?
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top