Chockhöjning av försäkringspremie (TryggHansa)

Betalar 19k halv/helåret för min 750 gsx-r men det blir fortfarande den billigaste försäkringen då den är avställningsbar.

Fast nästa år får man äl höjt, kollade en likadan precis och den skulle gå på 21k.

Kollade min hoj (R6 -08) hos TH.

Helförsäkring: 39764:-/år
Halvförsäkring: 24764:-/år
Trafikförsäkring: 19800:-/år

Jag är inte kund hos dem, kommer "nog" inte att bli heller... :D

Låter onekligen som TH tagit någon form av strategiskt beslut och helt enkelt inte vill ha så mycket med MC-försäkringar att göra.

Jag anser mig själv som ganska hoj intresserad, men att punga ut med försäkringspremier som många nämner i denna tråd skulle få mig att börja med någon annan hobby istället.
Min KTM 990 Adventure -12 som köptes nu i våras kostar 4200kr/år helförsäkrat hos Bilsport/MC.

Nån som vet om det finns fler försäkringsbolag som har veteranförsäkring? Väntade hela förra året för att få försäkra min cbr f2 på bilsport o mc, men nu gäller inte det sporthojar längre...

Rätt skevt, jag fick 6000:- importerad CBR1000RR, inget A-körkort, låst garage, håla

Kollade upp min cbr600 års 2000, ~16 000:- för halvförsäkring...

Tror nog att jag stannar kvar hos länsförsäkringar som vill ha 3400:- för samma hoj och villkor.. :D

Kollade upp min cbr600 års 2000, ~16 000:- för halvförsäkring...

Tror nog att jag stannar kvar hos länsförsäkringar som vill ha 3400:- för samma hoj och villkor.. :D

Länsförsäkringar har inte samma villkor som trygg handa. Iaf inte när jag kollade upp dom för tre veckor sedan.

Ska kolla hur det ser ut för mig med min försäkringsman när jag får tag på honom, men kan lova att det är inte bara min hoj de ska slippa att försäkra. 2 bilar en EU-moppe och ett släp ska de också slippa. Får bli några ägarbyten inom familjen så att det går fort!

Jag har precis bytt från Folksam (betalade där 1098 i månaden för hel, av och påställningsbar) till trygg, då priset vid trygg bli 657 i månaden för hel och även den av och påställningsbar. Detta gäller min R6a -04. (Inte kund där annars så inga andra rabatter heller).
Jag har då inte hittat billigare någonstans.

Det verkar som att de numera endast baserar trafikförsäkringspremien på hur länge man har haft körkort...
Och då spelar det givetvis inte någon roll var man bor etc eftersom denna uppgift endast påverkar klasserna över.

Ordentlig höjning. Håller tummarna för något slags tariffel men det känns som ett longshot :/

Jag är mest fascinerad över att ni orkar fortsätta sådana här diskussioner, med tanke på att ni måste gjort det några gånger då de flesta av er inte direkt är nya medlemmar här och det är även denna gång hälften av medlemmarna här som istället fått sänkning på sin......när ska ni lära er priserna skiljer pga extremt många faktorer....
Helmuts jämförelse mot en annan "likadan" hoj tycker jag är bra också, du måste ju kört hoj så länge så du var med för några år sedan när de talades mycket om den mest olycksdrabbade mc-föraren...en 30 årig man med sporthoj som han ägt mindre än ett år. Kan ju förklara lite varför det skiljer mot den du har.
Är det sedan verkligen chockerande att priserna på motarder sticker iväg som sporthojar, har ni kollat vikt/effektförhållandet på er motard...ni som kör motard bör bara le och va tysta så länge det fortfarande finns bolag som inte fattat kopplingen ännu.
Och nej, alla våra försäkringar vi behöver kommer inte vara billigast hos ett och samma bolg jämt...brukar ni kasta alla varorna och skälla ut kassören på ICA för dom bara har estrellas jordnötter för 28 kr och du kan köpa eldorados nötter för 15 kr på hemköp, så då ska du handla allt där istället....eller när ni svänger in och ska ta en korv på statoil och passar på att tanka hojen, kastar ni korven och skriker om att tanka på Jet istället...surt när ni märker att Jet inte hade någon korv:D Ni måste stöta på väldigt jobbiga situationer jämt och ständigt :dummer

Jag hoppas såklart också att jag inte får någon höjning av trygghansa om en månad, men skulle jag få det så kollar jag väl runt vart jag får bästa villkor och pris på hojen, lönar sig inte att ha det samlat jämt...men att börja gnälla här kommer ju ta betydligt mer energi och tid än att bara byta försäkring i alla fall.

Jag har precis bytt från Folksam (betalade där 1098 i månaden för hel, av och påställningsbar) till trygg, då priset vid trygg bli 657 i månaden för hel och även den av och påställningsbar. Detta gäller min R6a -04. (Inte kund där annars så inga andra rabatter heller).
Jag har då inte hittat billigare någonstans.

Precis samma jag gjorde förra året för min CBR...vi får hålla tummarna, annars får man väl ringa tillbaks till folksam och se om de vill ha tillbaka en :gnissla

jp.pettson
Sorry orkade inte läsa... men förstod kontentan.
Tycker personligen att såna här trådar är kanon... de med avställningsbar försäkring slipper få en chock när räkningen kommer. För det är tyvärr så att man inte blir förvarnad om att det är dubbelt så dyrt när man ställer på hojen. Så nu kan man återigen dubbelkolla och sen byta försäkring om man är en av de drabbade.

Helmuts jämförelse mot en annan "likadan" hoj tycker jag är bra också, du måste ju kört hoj så länge så du var med för några år sedan när de talades mycket om den mest olycksdrabbade mc-föraren...en 30 årig man med sporthoj som han ägt mindre än ett år. Kan ju förklara lite varför det skiljer mot den du har.
Är det sedan verkligen chockerande att priserna på motarder sticker iväg som sporthojar,
.
1 jag är inte 30,
2 jag kör inte sporthoj,
3 min nuvarande KTM 690 har jag ägt i 4 månader
Haft mckort i 10år aldrig utnyttjat försäkring.

Ok att Ktm´n är lite xtrem i sitt slag men jag hade tills nyligen även en xt660r som även den försäkringen skjutit i höjden.
Jag har kvar min låga premie tills att den går ut 2014-12-01 men efter det???
Det sura är inte att de höjer priset det är bara att byta bolag, men jag har bemödat mig att samla alla försäkringar hos dem som "tack" för förmånlig försäkring, har tidigare hoppat runt hejvilt.

Nu när de höjer mc´n med 305% så tänker iallafall jag se till att de INTE får vara mitt bolag för övriga försäkringar heller.

Tycker det är lågt av dem och man bör inte stödja dessa bolagsutfall med att göra som de vill, dvs behålla deras kassakor till försäkringar och byta bolag på mc´n.

Nej då försvinner jag som helhetskund fortare än kvickt.

Snälla kan inte alla flytta precis allt vi har från TryggHansa.
Kommer byta bort 3 bilar, hus, barnens försäkring, tilläggsförsäkringar osv från dom nu =)
Känns skönt även om jag gärna hade sett att de hade fått pröjsa för en rejäl klotning innan.

Jag gjorde en koll på andra bolag efter att ha fått en höjning med 90kr/mån, inte mycket men trots allt en höjning! Det hela resulterade i att jag har bytt försäkringsbolag på alla mina försäkringar!!

tack för heads upp Bass!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

jag som gnällt på hur dyrt det e å det e fortvarande snordyrt men min försäkring på trygghansa gick ner med 6k :D wiieeee men vill så klart ha billigare

Gsxr 1000 -03 15813 kr
Gsxr 1000 -04 20211 kr

Hur har man räknat när man kommit fram till en prisskilnad mellan just dessa hojar...? De är helt identiska förutom att en blåvit -03 har dyrare dekaler...Eller är det fler bad ass bikers som satt sig själv i rullstol med just en -04...?

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back