Njae..... Nu har du nog missuppfattat det mesta tror jag.

KBV tar fortkörare så det står härliga till och ingen vill kunna köra "full". Man vill mest att Sverige ska anpassa sina regler gällande båtliv till resten av Europa och KBV har tyvärr vunnit ett politiskt maktspel över Sjöpolisen om polisiära befogenheter till sjöss. Sjöpolisen är dom som varit lyhörda men cheferna på KBV har satt sin egen myndighet i ekonomiska svårigheter och det har man försökt lösa med stenhård lobbying för utökade befogenheter med otroligt mycket högre anslag och nyanställningar som följd. Och Sjöpolisen gick ut som förlorare ur det slaget. Tyvärr. Det är inte bra någonstans. Så nu finns det TVÅ myndigheter som polisiärt övervakar fritidsbåtar här i landet! Och det är KBV som lobbat mot politikerna för hårdare lagstiftning, inte Sjöpolisen. Den gamla lagstiftningen funkade strålande och det största problemet på sjön är att vilken jävla lallare som helst kan köpa en båt och ge sig ut och gasa på sjön helt utan krav på kompetens. Olycksstatistiken på sjön ser inte alls ut som på land. Det är den totala avsaknaden på kompetenskrav som är det största problemet på sjön idag. Intressant kuriosa är att vem som helst (som har råd) idag faktiskt kan kliva iväg och köpa en Finlandsfärja och sladda runt med i skärgården så länge den inte används yrkesmässigt och det på ett Skärgårdsskepparintyg! Man kan helt enligt lasta ombord polarna och kasta loss efter att ha tagit en i stort teoretisk tvåveckorskurs (på kvällstid) och det spelar ingen roll om båten är 12.01 meter eller 247 meter lång så länge man inte använder den yrkesmässigt. Det är ungefär samma som att man som 16-åring fått köra jättetunglastbil med släp på EU-moppekort om man inte tog betalt.... DET är idioti! Sen finns det inte ett enda fall där någon åkt fast för sjöfylleri sedan lagen ändrades som inte gamla lagstiftningen också täckte. Inte ett enda fall och Hugo Tiberg och många andra experter inom sjörätt har skrikit sig blåa över att införa obligatoriskt kompetenskrav och att återgå till den gamla lagstiftningen som åtminstone var i närheten med resten av Europa. Jag har varit på sjön i stort under hela mitt liv, både i segel och motorbåt, och jag funderar på att göra det motsatta mot dig. Sälja båten och köra ÄNNU mer motorcykel! Det är FÖR mycket lallare på sjön nu för tiden och jag vet inte HUR många gånger jag vart på väg att bli påkörd av folk som inte ens kan sjövejningsreglerna under dom senare åren! Men detta är nog inte en diskussion som vi ska ta på ett motorcykelforum. Får starta ett nytt forum kanske som får heta skeppohoj.se!!
Hur som, det sker rejäla förändringar på sjön också och jag tror inte att du skulle bli ett dugg lyckligare på sjön än på en hoj. Så känner åtminstone jag och jag har varit på sjön sedan jag vart nyfödd och kört hoj sedan jag vart strax över 20. KBV är inte helt kul att ha och göra med heller så det där med att ingen jävlas med en på sjön...... Nja...... Och värre kommer det att bli. Framförallt för dom utan kompetens. Jag själv har Skeppar VIII/Maskin VIII, kommersiella högfartsutbildningen, Fast Rescue Boat, Basic safety och lite annat så jag behöver inte bry mig men det kommer definitivt bli tal om obligatorisk kompetens framöver och ytterligare några år efter att det klubbats kommer dessa krav skärpas. Inget snack om saken. Och det är BRA! Men man borde gå tillbaka till den gamla lagstiftningen. Den nya är FÖR långt ifrån resten av Europa och det är INTE samma sak att köra en båt och en bil, vilket många politiker fått för sig!!!
Ursäkta ett långt inlägg om icke hojrelaterade saker.....
//J