Chefredaktör spyr galla över motorcyklister!

redaktören är helt klart vilse i pankakan... men att däremot gnälla hur elaka alla är mot motorcykel åkare, framförallt på detta forum är ju lite att skjuta sig själv i foten. tänk efter lite.....

det är motorcyklisterna själva som har skapat detta hat mot motorcykel förare. kolla valfritt bombar klipp på tuben eller alla burnout filmer och wheelie filmer med mera som finns. dessvärre är det en mindre skara som förstör för den större skaran som alltid. varför tror ni bland annat att det skall tas tag i detta så kallade "extrema" beteéndet som det har varit jätte diskussion om på detta forum.... varför tror ni att körkorts ålder och krav ökar och höjs på mc kort....

hade folk kört med insidan av huvudet och ej burit sig illa åt än "nödvändigt" i trafiken så hade säkert ej allt detta satt igång.

men neeeej då. folk ska köra som svin och få allmänheten att inte gilla oss motorcyklister för att sedan gnälla på hur elaka alla politiker och poliser och skribenter med mera är... :huvet:huvet:huvet:huvet

Jo så är det ju. Håller med. Det finns alltid en anledning att folk blir sura på mc-åkare och den anledningen är ofta vi själva och det beteende vi uppvisar på allmän väg. I stort har han rätt men att skylla tillverkaren för något som användaren gjort (plockat bort dämparna) tyckte jag vart lite roligt. ;)

Sen är det tråkigt att folk här som vanligt inte klarar av att hålla sig borta från personangrepp. Onödigt.
 
Funderar starkt på att byta hojen mot båt, där är det ingen som djävlas.

Där slåss man tom för att få köra onykter:dummer
 
Funderar starkt på att byta hojen mot båt, där är det ingen som djävlas.

Där slåss man tom för att få köra onykter:dummer


Se bara till att köpa en som inte är längre än 10 meter och inte går att framföra i mer än 15 knop så är det lugnt.

Sålde min motorbåt pga den skitlagen som kom till. Satsar på segelbåt till nästa år då får man supa bäst fan man vill:tummenupp
 
Funderar starkt på att byta hojen mot båt, där är det ingen som djävlas.

Där slåss man tom för att få köra onykter:dummer

Njae..... Nu har du nog missuppfattat det mesta tror jag. ;) KBV tar fortkörare så det står härliga till och ingen vill kunna köra "full". Man vill mest att Sverige ska anpassa sina regler gällande båtliv till resten av Europa och KBV har tyvärr vunnit ett politiskt maktspel över Sjöpolisen om polisiära befogenheter till sjöss. Sjöpolisen är dom som varit lyhörda men cheferna på KBV har satt sin egen myndighet i ekonomiska svårigheter och det har man försökt lösa med stenhård lobbying för utökade befogenheter med otroligt mycket högre anslag och nyanställningar som följd. Och Sjöpolisen gick ut som förlorare ur det slaget. Tyvärr. Det är inte bra någonstans. Så nu finns det TVÅ myndigheter som polisiärt övervakar fritidsbåtar här i landet! Och det är KBV som lobbat mot politikerna för hårdare lagstiftning, inte Sjöpolisen. Den gamla lagstiftningen funkade strålande och det största problemet på sjön är att vilken jävla lallare som helst kan köpa en båt och ge sig ut och gasa på sjön helt utan krav på kompetens. Olycksstatistiken på sjön ser inte alls ut som på land. Det är den totala avsaknaden på kompetenskrav som är det största problemet på sjön idag. Intressant kuriosa är att vem som helst (som har råd) idag faktiskt kan kliva iväg och köpa en Finlandsfärja och sladda runt med i skärgården så länge den inte används yrkesmässigt och det på ett Skärgårdsskepparintyg! Man kan helt enligt lasta ombord polarna och kasta loss efter att ha tagit en i stort teoretisk tvåveckorskurs (på kvällstid) och det spelar ingen roll om båten är 12.01 meter eller 247 meter lång så länge man inte använder den yrkesmässigt. Det är ungefär samma som att man som 16-åring fått köra jättetunglastbil med släp på EU-moppekort om man inte tog betalt.... DET är idioti! Sen finns det inte ett enda fall där någon åkt fast för sjöfylleri sedan lagen ändrades som inte gamla lagstiftningen också täckte. Inte ett enda fall och Hugo Tiberg och många andra experter inom sjörätt har skrikit sig blåa över att införa obligatoriskt kompetenskrav och att återgå till den gamla lagstiftningen som åtminstone var i närheten med resten av Europa. Jag har varit på sjön i stort under hela mitt liv, både i segel och motorbåt, och jag funderar på att göra det motsatta mot dig. Sälja båten och köra ÄNNU mer motorcykel! Det är FÖR mycket lallare på sjön nu för tiden och jag vet inte HUR många gånger jag vart på väg att bli påkörd av folk som inte ens kan sjövejningsreglerna under dom senare åren! Men detta är nog inte en diskussion som vi ska ta på ett motorcykelforum. Får starta ett nytt forum kanske som får heta skeppohoj.se!! :D

Hur som, det sker rejäla förändringar på sjön också och jag tror inte att du skulle bli ett dugg lyckligare på sjön än på en hoj. Så känner åtminstone jag och jag har varit på sjön sedan jag vart nyfödd och kört hoj sedan jag vart strax över 20. KBV är inte helt kul att ha och göra med heller så det där med att ingen jävlas med en på sjön...... Nja...... Och värre kommer det att bli. Framförallt för dom utan kompetens. Jag själv har Skeppar VIII/Maskin VIII, kommersiella högfartsutbildningen, Fast Rescue Boat, Basic safety och lite annat så jag behöver inte bry mig men det kommer definitivt bli tal om obligatorisk kompetens framöver och ytterligare några år efter att det klubbats kommer dessa krav skärpas. Inget snack om saken. Och det är BRA! Men man borde gå tillbaka till den gamla lagstiftningen. Den nya är FÖR långt ifrån resten av Europa och det är INTE samma sak att köra en båt och en bil, vilket många politiker fått för sig!!!

Ursäkta ett långt inlägg om icke hojrelaterade saker.....

//J
 
Se bara till att köpa en som inte är längre än 10 meter och inte går att framföra i mer än 15 knop så är det lugnt.

Sålde min motorbåt pga den skitlagen som kom till. Satsar på segelbåt till nästa år då får man supa bäst fan man vill:tummenupp

Du får inte supa "bäst faan du vill" i en segelbåt. Du har helt och hållet missuppfattat den lagstiftning som gäller båtar under 10 meter/15 knop. Om en olycka sker och du har alkohol i blodet åker du på grovt sjöfylleri både under nya och gamla lagstiftningen oavsett vilken båt du sitter i.
 
Last edited:
Suck. Du får inte supa "bäst faan du vill" i en segelbåt. Du har helt och hållet missuppfattat den lagstiftning som gäller båtar under 10 meter/15 knop. Om en olycka sker och du har alkohol i blodet åker du på grovt sjöfylleri både under nya och gamla lagstiftningen oavsett vilken båt du sitter i.



Så länge jag kan framföra mitt flyetyg på ett säkert och tryggt vis och inte uppvisar ett riskbeteende kan jag segla med 2 promille innanför västen utan att kbv har rätt att borda mig och be om ett utandningsprov på måfå.

Och självklart är det så att det räcker med 0.5 promille om olyckan är framme för att dömas till sjöfylleri.

Frihet under ansvar kallas det. Men det vill våra kära politiker helt ta bort pga att det finns paragrafryttare och en liten klick idioter som förstör för den stora massan som klarar av att sköta sig.

En sak till Hell kan du ge fan i att citera och besvara mina inlägg i framtiden jag är riktigt trött på ditt trollande och whinande till forumspoliserna.
 
Last edited:
Njae..... Nu har du nog missuppfattat det mesta tror jag. ;) KBV tar fortkörare så det står härliga till och ingen vill kunna köra "full". Man vill mest att Sverige ska anpassa sina regler gällande båtliv till resten av Europa och KBV har tyvärr vunnit ett politiskt maktspel över Sjöpolisen om polisiära befogenheter till sjöss. Sjöpolisen är dom som varit lyhörda men cheferna på KBV har satt sin egen myndighet i ekonomiska svårigheter och det har man försökt lösa med stenhård lobbying för utökade befogenheter med otroligt mycket högre anslag och nyanställningar som följd. Och Sjöpolisen gick ut som förlorare ur det slaget. Tyvärr. Det är inte bra någonstans. Så nu finns det TVÅ myndigheter som polisiärt övervakar fritidsbåtar här i landet! Och det är KBV som lobbat mot politikerna för hårdare lagstiftning, inte Sjöpolisen. Den gamla lagstiftningen funkade strålande och det största problemet på sjön är att vilken jävla lallare som helst kan köpa en båt och ge sig ut och gasa på sjön helt utan krav på kompetens. Olycksstatistiken på sjön ser inte alls ut som på land. Det är den totala avsaknaden på kompetenskrav som är det största problemet på sjön idag. Intressant kuriosa är att vem som helst (som har råd) idag faktiskt kan kliva iväg och köpa en Finlandsfärja och sladda runt med i skärgården så länge den inte används yrkesmässigt och det på ett Skärgårdsskepparintyg! Man kan helt enligt lasta ombord polarna och kasta loss efter att ha tagit en i stort teoretisk tvåveckorskurs (på kvällstid) och det spelar ingen roll om båten är 12.01 meter eller 247 meter lång så länge man inte använder den yrkesmässigt. Det är ungefär samma som att man som 16-åring fått köra jättetunglastbil med släp på EU-moppekort om man inte tog betalt.... DET är idioti! Sen finns det inte ett enda fall där någon åkt fast för sjöfylleri sedan lagen ändrades som inte gamla lagstiftningen också täckte. Inte ett enda fall och Hugo Tiberg och många andra experter inom sjörätt har skrikit sig blåa över att införa obligatoriskt kompetenskrav och att återgå till den gamla lagstiftningen som åtminstone var i närheten med resten av Europa. Jag har varit på sjön i stort under hela mitt liv, både i segel och motorbåt, och jag funderar på att göra det motsatta mot dig. Sälja båten och köra ÄNNU mer motorcykel! Det är FÖR mycket lallare på sjön nu för tiden och jag vet inte HUR många gånger jag vart på väg att bli påkörd av folk som inte ens kan sjövejningsreglerna under dom senare åren! Men detta är nog inte en diskussion som vi ska ta på ett motorcykelforum. Får starta ett nytt forum kanske som får heta skeppohoj.se!! :D

Hur som, det sker rejäla förändringar på sjön också och jag tror inte att du skulle bli ett dugg lyckligare på sjön än på en hoj. Så känner åtminstone jag och jag har varit på sjön sedan jag vart nyfödd och kört hoj sedan jag vart strax över 20. KBV är inte helt kul att ha och göra med heller så det där med att ingen jävlas med en på sjön...... Nja...... Och värre kommer det att bli. Framförallt för dom utan kompetens. Jag själv har Skeppar VIII/Maskin VIII, kommersiella högfartsutbildningen, Fast Rescue Boat, Basic safety och lite annat så jag behöver inte bry mig men det kommer definitivt bli tal om obligatorisk kompetens framöver och ytterligare några år efter att det klubbats kommer dessa krav skärpas. Inget snack om saken. Och det är BRA! Men man borde gå tillbaka till den gamla lagstiftningen. Den nya är FÖR långt ifrån resten av Europa och det är INTE samma sak att köra en båt och en bil, vilket många politiker fått för sig!!!

Ursäkta ett långt inlägg om icke hojrelaterade saker.....

//J


Men tusan människa... Vem snodde humorn och ironin från dig...
 
Så länge jag kan framföra mitt flyetyg på ett säkert och tryggt vis och inte uppvisar ett riskbeteende kan jag segla med 2 promille innanför västen utan att kbv har rätt att borda mig och be om ett utandningsprov på måfå.

Och självklart är det så att det räcker med 0.5 promille om olyckan är framme för att dömas till sjöfylleri.

Frihet under ansvar kallas det. Men det vill våra kära politiker helt ta bort pga att det finns paragrafryttare och en liten klick idioter som förstör för den stora massan som klarar av att sköta sig.

En sak till Hell kan du ge fan i att citera och besvara mina inlägg i framtiden jag är riktigt trött på ditt trollande och whinande till forumspoliserna.

1 promille. Inte 2! Läs lagen. Men du kan lika gärna åka dit vid 0.21 promille om olyckan är framme. Håll dig till fakta så blir det bättre.
 
Men tusan människa... Vem snodde humorn och ironin från dig...

Ingen. ;) Tänkte mest att lite korrekt information vore på sin plats. Det sker lika mycket ryktesspridningar och det finns lika mycket förutfattade meningar om båtliv som om hojåkare. ;)
 
1 promille. Inte 2! Läs lagen. Men du kan lika gärna åka dit vid 0.21 promille om olyckan är framme. Håll dig till fakta så blir det bättre.

Sista gången jag svarar dig. Du är på min ignorlista för att dom gröna bett mig ge fan i dig och för att dom själva letar efter första bästa andledning att få banna dig.

Hur ska kbv alt sjöpolisen veta om du har 2 promille eller 1 promille innanför västen om du klarar av att framföra din båt på tryggt och säkert vis? Dom får ju inte broda dig och inte heller utsätta dig för rutinkontroller.

Jag förstår att du älskar att trolla och jag är bara dum som matar dig men detta forum hade varit en bättre mötespunkt för mc intresserade om vi slapp sådana som dig. Du tillför inget annat än dålig stämning i varje tråd som du skriver i.
 
Sista gången jag svarar dig. Du är på min ignorlista för att dom gröna bett mig ge fan i dig och för att dom själva letar efter första bästa andledning att få banna dig.

Hur ska kbv alt sjöpolisen veta om du har 2 promille eller 1 promille innanför västen om du klarar av att framföra din båt på tryggt och säkert vis? Dom får ju inte broda dig och inte heller utsätta dig för rutinkontroller.

Jag förstår att du älskar att trolla och jag är bara dum som matar dig men detta forum hade varit en bättre mötespunkt för mc intresserade om vi slapp sådana som dig. Du tillför inget annat än dålig stämning i varje tråd som du skriver i.

Jag kommer åtminstone inte med personliga påhopp och är otrevlig precis hela tiden.

Nej, KBV eller Sjöpolisen får inte stoppa dig "utan skälig misstanke", som det står i lagen men om misstanke om brott föreligger så får dom stoppa precis vilken båt som helst oavsett. Det kan vara så att en skärgårdskrögare eller någon annan tyckt att du druckit för mycket och anmält dig eller att KBV/sjöpolisen sett dig ragla runt innan du kastat loss eller sett dig dricka alkohol i båten så är det definitivt fog för att stoppa dig. Förekommer misstanke om brott så har dom rätt att stoppa dig. Du är INTE immun ifrån att bli stoppad bara för att du sitter i en segelbåt. Punkt.

Hela den nya lagstiftningen är ganska snedvriden och inte direkt förankrad i den olycksstatistik som finns vad det gäller sjön. Dom flesta skador och dödsfal som sker är det över lag segelbåtar och mindre roddbåtar som är inblandade i och inte dom motorbåtar (snabbare än 15 knop) som nu omfattas av den nya lagen. Besynnerligt. Många av dom som drunknar gör det med öppen gylf. Folk fiskar och dricker några pilsner i roddbåten, ska pissa och trillar i plurret. Segelbåtar smäller på grund pga felnavigeringar eller folk får bommen i huvudet. Dom flesta olyckstillbud med motorbåtar beror pga motorstopp/haveri antingen för att folk inte håller efter sina prylar eller pga vatten eller bakterier i drivmedlet. Även på land är för övrigt många motorstopp drivmedelrelaterade. För mycket tillsatser nu för tiden så skiten har blivit en färskvara. Hur som, det självklara vore kanske om lagen omfattade precis alla båttyper och dom flesta som kan sjörätt upplever att den gamla lagstiftningen var bättre och fullt tillräcklig. Nog om detta. Chefsredaktörer.......!
 
Last edited:
Korrekt information är inte dina åsikter om saker och ting.

I det här fallet så är det det. Motorbåtsägare genomgår ungefär samma fas som motorcyklister vad det gäller media och politiker just nu. Nu finns det väldigt många fler båtar än hojar i landet så det finns fler intresseorganisationer som kan tillvarata intressen och påverka. Och en båt kostar vanligtvis rejält mycket mer än en hoj så det finns säkert en ekonomisk tyngd från branschen också. Och Sverige har fått på nöten från EU gällande vattenskoterförordningen och lite annat och det beror säkert också på att det finns mer "muskler" i båtbranschen än i hojbranschen. Men den stor skillnaden är att det faktiskt i dagsläget inte över huvudet taget finns ett kompetenskrav för att framföra en båt så länge som båten är mindre än 12 meter lång/fyra meter bred och DET är tokigt. Det är en orsak till olyckorna på sjön. Vi har en hjälmlag i Sverige för hojar och försäkringsbolagen sätter ofta krav på godkända kläder när man kör hoj men det finns ingen lag som kräver att man har flytväst på sjön. Det har i bl.a. Stockholms skärgård införts "hänsynsområden" där det finns bullerbegränsningar som gör att nästan enbart segelbåtar och kajaker får nyttja området. Ofta handlar det om fågelskyddsområden även efter häckningstid och den som skrivit den lagen har bevisligen aldrig varit i ett fågelskyddsområde. Fåglar kan föra ett satans liv!! :lol Och dom verkar inte nämnvärt bry sig om ljud. Dom bryr sig däremot om att få vara ifred och då spelar det ingen roll om man är där i motorbåt eller om man simmat dit. Men när man väl är där och dom vant sig så verkar inte närvaron vara ett direkt stort hot heller så länge man håller ett vettigt avstånd. Det verkar vara på precis samma sätt med vanligt folk och motorcyklar. Om man bränner förbi med raka pipor på bakhjulet så reagerar folk och blir arga och rädda men om man gör exakt samma sak på t.ex. en uppvisning eller på ett hyffsat avstånd så är folk förberedda och har till och med kanske valt att närvara eller känner att dom har en möjlighet att påverka det dom hör och ser så då är det helt plötsligt inget problem längre. Det handlar inte om ATT man gör saker och ting utan det handlar om HUR och VART man gör det. Och NÄR, kanske...... Vilket eventuellt chefsredaktörns krönika, trots formuleringarna, försökte belysa. Det vart fel för honom i just den situationen. Men vem som har moralisk rätt, chefsredaktörern eller hojåkarna, är ju svårt att uttala sig om. Det finns hojåkare med jävligt ljudstarka hojar (jag, t.ex. för 15 år sedan), det finns hojåkare som kör oansvarigt men det finns samtidigt folk som är helt löjligt känsliga......

Svår pryl......
 
I det här fallet så är det det. Motorbåtsägare genomgår ungefär samma fas som motorcyklister vad det gäller media och politiker just nu. Nu finns det väldigt många fler båtar än hojar i landet så det finns fler intresseorganisationer som kan tillvarata intressen och påverka. Och en båt kostar vanligtvis rejält mycket mer än en hoj så det finns säkert en ekonomisk tyngd från branschen också. Och Sverige har fått på nöten från EU gällande vattenskoterförordningen och lite annat och det beror säkert också på att det finns mer "muskler" i båtbranschen än i hojbranschen. Men den stor skillnaden är att det faktiskt i dagsläget inte över huvudet taget finns ett kompetenskrav för att framföra en båt så länge som båten är mindre än 12 meter lång/fyra meter bred och DET är tokigt. Det är en orsak till olyckorna på sjön. Vi har en hjälmlag i Sverige för hojar och försäkringsbolagen sätter ofta krav på godkända kläder när man kör hoj men det finns ingen lag som kräver att man har flytväst på sjön. Det har i bl.a. Stockholms skärgård införts "hänsynsområden" där det finns bullerbegränsningar som gör att nästan enbart segelbåtar och kajaker får nyttja området. Ofta handlar det om fågelskyddsområden även efter häckningstid och den som skrivit den lagen har bevisligen aldrig varit i ett fågelskyddsområde. Fåglar kan föra ett satans liv!! :lol Och dom verkar inte nämnvärt bry sig om ljud. Dom bryr sig däremot om att få vara ifred och då spelar det ingen roll om man är där i motorbåt eller om man simmat dit. Men när man väl är där och dom vant sig så verkar inte närvaron vara ett direkt stort hot heller så länge man håller ett vettigt avstånd. Det verkar vara på precis samma sätt med vanligt folk och motorcyklar. Om man bränner förbi med raka pipor på bakhjulet så reagerar folk och blir arga och rädda men om man gör exakt samma sak på t.ex. en uppvisning eller på ett hyffsat avstånd så är folk förberedda och har till och med kanske valt att närvara eller känner att dom har en möjlighet att påverka det dom hör och ser så då är det helt plötsligt inget problem längre. Det handlar inte om ATT man gör saker och ting utan det handlar om HUR och VART man gör det. Och NÄR, kanske...... Vilket eventuellt chefsredaktörns krönika, trots formuleringarna, försökte belysa. Det vart fel för honom i just den situationen. Men vem som har moralisk rätt, chefsredaktörern eller hojåkarna, är ju svårt att uttala sig om. Det finns hojåkare med jävligt ljudstarka hojar (jag, t.ex. för 15 år sedan), det finns hojåkare som kör oansvarigt men det finns samtidigt folk som är helt löjligt känsliga......

Svår pryl......

Jag läser inte inlägg som saknar stycken.
 
Blir så jävla SUR!!!!!!!!! :mad::mad::mad:

Fuck, varje dag man åker MC till skolan så åker man förbi 100 tals bilar vilket det bara sitter EN person i.

Det min vän är ett jävla miljösvineri!!
 
En ledare i en lokalblaska...?? Shit, marken gungar under fötterna....:hihi
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top