Checklista uppkörning...

Ulukai skrev:
Någon som kan svara på ovanstående om vänstersväng?


Man kan också åka till närmaste höger sväng och vända där sen köra tillbaka dit man skulle.
 
Ulukai skrev:
Någon som kan svara på ovanstående om vänstersväng?


En mc syns i regel alltid dåligt. Stillastående mitt på en 90-väg är man mycket oskyddad med stor risk för att bli påkörd.

1. sväng vänster om inga fordon finns frmför eller bakom

annars

2. stanna vid vägkanten och släpp förbi trafik
3. alt. åk till närmaste korsning (till höger) för att vända och åka tillbaka.
4. alt. Finns en sådan "avfart" till höger som leder till att man korsar 90-vägen via en korsning med stopplikt, använd den i första hand.
 
Efter att ha läst hela tråden så blir man ju mest bara jävligt osäker på allt, alla säger mot varandra :va

Enklas just för själva körningsbiten är ju att helt enkelt köra med sunt förnuft, jag var inte det minsta nervös för det trots att jag inte kört så mycket MC innan min uppkörning. Kör man bara lugnt och säkert klarar man sig. :fakta
 
Låter bra :)
Frågan angående visir kvarstår: Måste man ha klarglas? Eller kan man köra på ett iridium?
 
En fråga.
Hur gör man vid vändning med MC? nån speciell procedur där eller?
 
#2 skrev:
En fråga.
Hur gör man vid vändning med MC? nån speciell procedur där eller?

Garage-sväng typ :) Fast ute i trafik kan man ju göra det mkt snabbare och använda utrymmet som behövs.
 
#2 skrev:
En fråga.
Hur gör man vid vändning med MC? nån speciell procedur där eller?

Du håller hårt i frambromsen, gasar på rejält, släppet upp koplingen och till sist lutar hojen något. Då svänger du snabbt :D
 
Ulukai skrev:
Du håller hårt i frambromsen, gasar på rejält, släppet upp koplingen och till sist lutar hojen något. Då svänger du snabbt :D


Aha så han mena. Haha precis, gör så på uppkörningen.
 
Om han ber en att stanna på 90-väg med väggren, ska man stanna ute på vägrenen då? Och ska man inte blinka ut på vägrenen heller?
 
Kay skrev:
Om han ber en att stanna på 90-väg med väggren, ska man stanna ute på vägrenen då? Och ska man inte blinka ut på vägrenen heller?

Som sagt tidigare, man ska inte blinka när man stannar längs vägen. Blinkar gör man endast om man avser svänga av eller åka in på vägen (ex. vid en korsning). Undanag: då du står still vid vägkanten blinkar man för att göra andra trafikanter uppmärksamma på att man kör ut från kanten.
 
Kay skrev:
Låter bra :)
Frågan angående visir kvarstår: Måste man ha klarglas? Eller kan man köra på ett iridium?

Jag hade tonat visir när jag körde upp -96, och det var ingen som gnällde över det. Kan väl ha ändrats, men jag tror inte det.
 
Ulukai skrev:
Du håller hårt i frambromsen, gasar på rejält, släppet upp koplingen och till sist lutar hojen något. Då svänger du snabbt :D

:D Bjäbb bjäbb!!
Jag håller även på med bilkörkortet nu. å då ska man ju köra in på en väg å backa ut. om det är mycket trafik.
Men det är bara vanlig vändning som gäller då..
 
Jag fick göra en fullständig säkerhetskontroll av hojen när jag körde upp, så det nån sa ovan stämmer inte.
Du ska skära kurvor, det var min körskolelärare mkt hård på. Är det fri sikt i en kurva ska du köra som rossi (men i laglig fart ;)) Glöm vägstrecken såvida det inte är heldraget vid fri sikt.
Varför köra med iridiumvisir? De är mörka och kanske inte godkända.
 
-PLM- skrev:
Varför köra med iridiumvisir? De är mörka och kanske inte godkända.

Det är bra om solen är uppe. Men så pass tidigt på morgonen står väl solen ganska högt redan?
 
Tänk på att använda både fot- och handbroms när du bromsar (både under bromsprov och uppkörning) Annars godkänner de inte dej!

Men det kommer gå fint! :tummenupp

Ang. visiret. Om du har original kvar så är det kanske säkrast att slänga på det eller ha med sej så att du kan byta det ifall de skulle gnälla? :)
 
TheDude skrev:
Tänk på att använda både fot- och handbroms när du bromsar (både under bromsprov och uppkörning) Annars godkänner de inte dej!

Men det kommer gå fint! :tummenupp

Ang. visiret. Om du har original kvar så är det kanske säkrast att slänga på det eller ha med sej så att du kan byta det ifall de skulle gnälla? :)

Japp!
För övrigt när jag testade bromsningarna idag i hamnen så låser sig bakhjulet skitlätt... så pass hårt bromsar jag med frambromsen... jag lättar även lite på rumpan, kanske där felet ligger? :va LIte stoppie-gener i mig :lol
Räcker jag har foten på bromsen så kan den låsa sig ibland käns det som, men men, bara att träna på att visuellt bromsa med bakhjulet också, men i praktiken inte göra det :P
 
Kay skrev:
Japp!
För övrigt när jag testade bromsningarna idag i hamnen så låser sig bakhjulet skitlätt... så pass hårt bromsar jag med frambromsen... jag lättar även lite på rumpan, kanske där felet ligger? :va LIte stoppie-gener i mig :lol
Räcker jag har foten på bromsen så kan den låsa sig ibland käns det som, men men, bara att träna på att visuellt bromsa med bakhjulet också, men i praktiken inte göra det :P


Tryck bena mot tanken och lägg bara foten på bromsen. Bestämmt blick och rak i ryggen.
 
En fråga till, hur sakta ska det gå? Jag kan göra garagesvängen så sakta att jag nästan står still emellanåt.. vi snackar 2 km/h... sen ibland gör jag det i promenadtakt... Hur fort får det gå?
Sen; Huvudet och blicken... ska jag fästa den lite över axeln eller vrida huvet så mycket jag kan typ? Just nu tittar jag lite snett åt det hållet jag ska, och har ögonen på horisonten, jag tycker det funkar bäst...
Har övat garagevändningar ett par timmar idag. Går bra tycker jag. Lättare till höger än vänster dock :huvet men framförallt;

-Hur sakta måste det gå?
-Får jag varva hojen mycket? Ligger på 4000 rpm ibland och lirkar mellan koppling och fortbroms
-Vart ska jag fästa blicken? Finns det bestämmelser (Vet att man inte ska ha den ner i marken)
 
Back
Top