Checklista uppkörning...

Kay skrev:
-Hur sakta måste det gå?
-Får jag varva hojen mycket? Ligger på 4000 rpm ibland och lirkar mellan koppling och fortbroms
-Vart ska jag fästa blicken? Finns det bestämmelser (Vet att man inte ska ha den ner i marken)


Så sakta du gör nu ungefär.

Ja du får varva hojen mycket, det är kopplingen som bestämmer farten inte gasen. Du får inte bromsa för mycket med fotbromsen, du ska bara göra det mitt i och i slutet så det går lika fort in som ut. Krypkör också in i svängen.

Du ska fästa blicken dit du ska inte nån annanstans. Titta också mot horisonten, ja. INTE ner som du sa. Det blir att du tittar ungefär vid axeln.
 
DJM skrev:
Så sakta du gör nu ungefär.

Ja du får varva hojen mycket, det är kopplingen som bestämmer farten inte gasen. Du får inte bromsa för mycket med fotbromsen, du ska bara göra det mitt i och i slutet så det går lika fort in som ut. Krypkör också in i svängen.

Du ska fästa blicken dit du ska inte nån annanstans. Titta också mot horisonten, ja. INTE ner som du sa. Det blir att du tittar ungefär vid axeln.
Ok, tackar!
 
DJM skrev:
Så sakta du gör nu ungefär.

Ja du får varva hojen mycket, det är kopplingen som bestämmer farten inte gasen. Du får inte bromsa för mycket med fotbromsen, du ska bara göra det mitt i och i slutet så det går lika fort in som ut.


SKA jag använda fotbromsen, eller jag kan göra det "lite då och då" för att reglera framfarten och dämpa så det inte går fortare än nödvändigt? kollar de noga på hur jag använder fotbromsen? :va
 
Kay skrev:
SKA jag använda fotbromsen, eller jag kan göra det "lite då och då" för att reglera framfarten och dämpa så det inte går fortare än nödvändigt? kollar de noga på hur jag använder fotbromsen? :va


Jag körde upp 27 aug förra året och använde då fotbromsen en hel del men fick bara kommentaren: hade du tänkt parkera eller, eftersom han tyckte det gick så pass sakta men att använda fotbromsen var ingenting som han/dem ska tycka är något negativt är ju samspelet mellan just Koppling, gas och broms som är det viktiga i den övningen
När har du uppkörning förresten?
 
Mr.Dna skrev:
Jag körde upp 27 aug förra året och använde då fotbromsen en hel del men fick bara kommentaren: hade du tänkt parkera eller, eftersom han tyckte det gick så pass sakta men att använda fotbromsen var ingenting som han/dem ska tycka är något negativt är ju samspelet mellan just Koppling, gas och broms som är det viktiga i den övningen
När har du uppkörning förresten?

Ahh, låter bra! Jag har uppkörning på onsdag morgon :yoparty
Har hojen jag ska köra upp på hela dagen imorrn.. Är typ 80% säker på garagesvängarna om man nu kan skala upp det på nåt sätt... Så imorrn blir det träning tills jag kan blunda och utföra det. :)
 
Kay skrev:
Ahh, låter bra! Jag har uppkörning på onsdag morgon :yoparty
Har hojen jag ska köra upp på hela dagen imorrn.. Är typ 80% säker på garagesvängarna om man nu kan skala upp det på nåt sätt... Så imorrn blir det träning tills jag kan blunda och utföra det. :)


okej lycka till du klarar det i solskenet som dem lovat och då kan du ju köra direkt efteråt också :tummenupp
 
Kay, vad kör du upp på för hoj? Varför hyra/låna en uppkörningshoj om du klarar det på din egen? :)

Jag övningskör på min kawa ninja nu å det funkar med serpentinen och garaget. Visst äre lite knepigare än en offroadare tex. Men det går !!
Jag kör upp om 1 vecka på torsdag.
 
BlueNote skrev:
Kay, vad kör du upp på för hoj? Varför hyra/låna en uppkörningshoj om du klarar det på din egen? :)

Jag övningskör på min kawa ninja nu å det funkar med serpentinen och garaget. Visst äre lite knepigare än en offroadare tex. Men det går !!
Jag kör upp om 1 vecka på torsdag.
Kör på en polares 700cc... min är 600, dvs inte tung hoj för uppkörning... Lycka till! :)
 
Santo skrev:
Det ska gå så sakta att du inte lutar hojen, d.v.s. den ska hela tiden vara vinkelrät mot marken.

ok, men ibland kör jag sakta och har hojen lite innåtlutandes, men lutar överkroppen ut så att säga, hänger ut lite, då är det väl ok? Ä skitsamma, jag kör en halvcirkel jättesakta helt enkelt, svårare ska det väl banne mig inte behöva vara :fakta *ta i trä, ta i trä, ta i trä*
 
Kay skrev:
ok, men ibland kör jag sakta och har hojen lite innåtlutandes, men lutar överkroppen ut så att säga, hänger ut lite, då är det väl ok? Ä skitsamma, jag kör en halvcirkel jättesakta helt enkelt, svårare ska det väl banne mig inte behöva vara :fakta *ta i trä, ta i trä, ta i trä*
Det går nog bra ska du se! Lycka till Kay.
 
stortiger skrev:
1 Dom börjar med :Säkerhetskontroll/Funktionsbeskrivning
ej hela Säkerhetskontroll för det har dom ej tid med.
du kan tex få kontrollera alla lager.

1:14 start i lutning.
Ha foten på bromsen och hitta drag läge
se bak så ingen kommer slå på blinker och åk iväg.
(gjorde så fast slog på blinkers först och såg om någon kom.blev kuggad på fel ordnings följd)



Asså vad e de man får göra på ett Säkerhets kontroll...
Jag har förståt att man ska kolla igenom cyckeln men vilka delar och hur ska man kolla coh pilla om man nu ska de?!?!
 
har en fråga till angående västersväng på landsväg. det här mede att stanna till höger om det är trafik. vad räknas till trafik??? skall jag stanna vid höger kanten om jag bara har en eller två bilar efter mig? eller om jag har en efter och möter en? eler vad går gränsen för när man skall stanna och släppa förbi bilar. givetvis så beror det lite på omständigheterna men generelt sett??
 
I "Förarutbildning: MC-boken" står det:

Följande saker ska kontrolleras:
-Bromsar
-Hjul och däck
-Kraftöverföring
-Köriktningsvisare
-Signal
-Parkeringsstöd
-Lagerglapp (styrlager, baksving och hjullager).
-Fjädring/stötdämpare
-Spårningskontroll
-Reglage, eventuellt justering
-Strålkastare, lyktor, reflexer och registreringsskylt, eventuellt rengöring
-Styrning
-Backspeglar
 
Last edited:
Och så måste jag bara starta en lite avdelning om cirkulationsplatskörning.

I cirkulationsplats (ibland även kallat rondell) skall man blinka HÖGER när man ämnar gå ur cirkulationsplatsen och inget annat.

Vänsterblinkers kan användas för tydlighetens skull men glöm då inte att blinka HÖGER när ni ska ut ur cirkulationsplatsen.

Tänk er en cirkulationsplats som man har rätat ut. Det blir bara en raksträcka med ett antal höger-t-korsningar kvar. Alltså går det inte att svänga vänster. Om man inte ska svänga vänster så ska man inte blinka vänster.

Just detta har ett par av mina kamrater kuggat på i år.
 
Lime skrev:
Och så måste jag bara starta en lite avdelning om cirkulationsplatskörning.

I cirkulationsplats (ibland även kallat rondell) skall man blinka HÖGER när man ämnar gå ur cirkulationsplatsen och inget annat.

Vänsterblinkers kan användas för tydlighetens skull men glöm då inte att blinka HÖGER när ni ska ut ur cirkulationsplatsen.

Tänk er en cirkulationsplats som man har rätat ut. Det blir bara en raksträcka med ett antal höger-t-korsningar kvar. Alltså går det inte att svänga vänster. Om man inte ska svänga vänster så ska man inte blinka vänster.

Just detta har ett par av mina kamrater kuggat på i år.

Tänk också på att man har väjningsplikt gentemot de som redan är inne i rondellen. Vidare så finns det ett citat på VV.se angående det som du skriver.

"Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen, eftersom endast en körriktning är tillåten. Finns det fler än ett körfält i en tillfart väljer man det lämpligaste med hänsyn till sitt färdmål och de anvisningar som finns."

Jag tog dock B-körkort i våras och innan dess fick jag lära mig av min körlärare, att om jag ska vänster i en rondell (alltså inte den första utfarten i början på rondellen), så bör jag blinka just vänster för att göra tydligt att jag ska fortsätta i rondellen. Detta för att de som ska in i rondellen inte ska få för sig att jag ska svänga av där de kör ut. Givetvis ska man blinka höger när man svänger av dock. Byter man körfält i en rondell med flera körfält ska man blinka!

Jag tycker det är en bra lära jag tog till mig, men på VV-sida står det alltså att man inte ska använda vänster-blinker alls, förutom om man byter körfält!

http://www.vv.se/vag_traf/trafikregler/cirkulationsplats/cirkulationsplats.shtml
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top