Chaingun

De är så brutala, snacka om "supressing fire"! Jag skulle grävt värn med tänderna om jag blev beskjuten med en sån.....

Då är detta bara mesversionen, i A-10 Thunderbolt sitter det GAU-8 Avenger, en 7-pipig 30 mm kanon med högsta eldhastighet 4200 skott/minut.

mjukis skrev:
Tror Arnold springer mellan basen och sprutan med ammo så hans polare kan röja lite skog...

btw, heter inte Arnold John i väldigt många 80-tals rullar, Commando, Predator (?) hmm... fler är det men kommer inte påt

Arnold heter väl Dutch i Predator? Dessutom så har Arnold inget med sprutan att göra, först är det den mustachpryddekillen som "Aint got time to bleed" som har den och när han dör är det den skallige negern som röjer nägra hektar skog med den. Arnold har en M-16A2 med M203 granattillsats i den filmen.

Oh. My. God.

Fi satan va det mejas.

Ang. Predator så vet vi ju alla att den bygger på en sann berättelse, men att de lagt till vissa specialeffekter i filmen..

Bl.a. är Texas-soldatens tobaks-prilla konstgjord och bitvis datoranimerad. tror jag.

..jag menar, det måste den ju vara. Juh!

Chris Ash skrev:
Arnold heter väl Dutch i Predator? Dessutom så har Arnold inget med sprutan att göra, först är det den mustachpryddekillen som "Aint got time to bleed" som har den och när han dör är det den skallige negern som röjer nägra hektar skog med den. Arnold har en M-16A2 med M203 granattillsats i den filmen.

ok, fel av mej ang namnet, får kolla lite på imdb :D Ang sprutan så känner ja till att Arnold inte har så mkt med den att göra...

DFMSWEDEN skrev:
De här mini gun´s (chain gun) har funnits sedan 1862 talet, fast då var de mekaniska, alltså en vev för att mata fram bandet....inte som dagens mini guns är...elektriska....och dessa öser iväg 10000 skott per minut....

För att den kallas chain gun i filmer, är för att de laddat hela bandet med spårljus.....

Orginal namnet är Gatling gun.

Dessa vapen finns i en massa olika utföranden, allt ifrån 115kg - 280kg....

Har inte kunnat se filmen i första inlägget så jag vet inte vilken puffra som visas där, men...
Det du pratar om är mycket riktigt Gatling guns.

Dock finns det chain guns, de använder en helt annan teknik som faktiskt inspirerades av motorcyklarnas drivkedja, därav namnet.
EXEMPEL

HÄR kan man lära sig mer om olika typer av mekanismer i automatiska vapen.

EDIT
Har nu sett filmen, mycket riktigt en mini-/gatling gun.
Blev inte heller förvånad att se att filmen kom från Dillon aero, de älskar helautomatiska vapen mer än vi älskar våra hojar !! :Bugar :kulspruta
......det vet jag bara för att jag har deras första film..... :rodnar
/EDIT

Last edited:
Biker66 skrev:
Har inte kunnat se filmen i första inlägget så jag vet inte vilken puffra som visas där, men...
Det du pratar om är mycket riktigt Gatling guns.

Dock finns det chain guns, de använder en helt annan teknik som faktiskt inspirerades av motorcyklarnas drivkedja, därav namnet.
EXEMPEL

HÄR kan man lära sig mer om olika typer av mekanismer i automatiska vapen.

Det är en M134 eller nån av de varianterna.

Lartes skrev:
Och att det skulle komma en alien till djungeln för att flå människor är också bull, faktiskt.
Dom var faktiskt så att de var tvugna att bygga en specialdräkt som en helt vanlig skådis fick sätta på sig.

Fniss. :hihi

tar det lång tid innan filmen startar eller för hos mig händer ingenting, vill ju också se när dum skjuter pang-pang :yoparty

Chris Ash skrev:
Dessutom så har Arnold inget med sprutan att göra, först är det den mustachpryddekillen som "Aint got time to bleed" som har den och när han dör är det den skallige negern som röjer nägra hektar skog med den. Arnold har en M-16A2 med M203 granattillsats i den filmen.

Nu ska vi se...

Jag vill minnas att Arnold faktiskt använde minigunen (En söt liten modifierad m134. Det finns en mindre som heter xm214), efter att Jesse fick sina inälvor halstrade.

Citat:

The 'Preditor' Minigun
In the movie ‘Predator’, the audience was given the impression that Miniguns could be used for infantry support and were able to be hand-held. However, It must be noted, that in this movie a special, blank firing, heavily modified version of the American ‘M134’ 7.62mm minigun was used. The electric motor was powered by a cable hidden in the actor's pants that ran down to 2 truck batteries. The actor had to wear a bulletproof vest and protective mask to avoid injuries from the fast and violently ejecting empty cases. Had this gun been fired using real ammunition, the actor would be knocked down due to the violent 120KG peak recoil.

Källa: http://www.cerebralsynergy.com/content.php?article.12

I övrigt stämmer det med rensningen av skogsdungen med M60:n.

Var det nån mer än jag som dreglade på Billys M-16 med undermonterad m870 hagelsprakare? Nä, tänkte väl det.. :näsblod

Bifogat

• billym16.jpg
    billym16.jpg
    21.1 KB · Visningar: 126
Last edited:
btw, heter inte Arnold John i väldigt många 80-tals rullar, Commando, Predator (?) hmm... fler är det men kommer inte påt

Tre får jag det till: John Matrix (Commando), John Kimble (Dagissnuten), John Kruger (Eraser).

älskar detta vapen....borde fan ta o köpas in av militären eller polisen så allt löst pack får lite respect för polisen i landet...tänk er den fordonsmonterad på en piketvan o sedan jaga rånare med den...fi fan va dom hade stannat fort...

Har skjutit med en micro uzi i lumpen vid en internationell vapenuppvisnig...höll 24 hyllsor i luften samtidigt..undra hur många denna klarar..

janoshki-jonaz skrev:
älskar detta vapen....borde fan ta o köpas in av militären eller polisen så allt löst pack får lite respect för polisen i landet...tänk er den fordonsmonterad på en piketvan o sedan jaga rånare med den...fi fan va dom hade stannat fort...

Har skjutit med en micro uzi i lumpen vid en internationell vapenuppvisnig...höll 24 hyllsor i luften samtidigt..undra hur många denna klarar..

Micro Uzi ligger i eldhastighet nånstans runt 12-1300 skott/minut. Här nånstans verkar det som att den praktiskt användbara eldhastigheten för enpipiga konventionella handeldvapen ligger. Tyskarna höjde tex eldhastigheten på MG42 från maximalt 900 skott/minut (MG34) till 1300+ (MG42), detta gjorde vapnet mindre träffsäkert, då en sådan massiv eldskur tenderade att få vapnet att löpa skytten ur händerna. Den var dock väldigt lämpad för försvarsstrid och levererade mycket bly i målet vilket de allierade fick erfara bland annat i landstigningsbåtarna på Omaha och Utah Beach.

Micro Uzi är väl mest lämpad för strid inne i hiss eller nåt......

jo det passar väl för en strid på max 25 meter...
ett djävulskt drag i den så man e tvungen att "låsa" den under armhålan med det utfällbara "armstödet"....men en grym blyskur o ett gottigt ljud..

snackar man om precission så pratar man ju mer om Galill Sniper..från Ryssland om ja inte missminner mig..megefett kikarsikte o ingen rekyl...prickade en pippifågel(papptavla) på runt 400m utan problem

Då tycker jag PSG90 (en variant av Accuracy Internationals sniperbössa) är en mycket trevligare pang, utan en massa tunga naturmaterial som dessutom kan röra sig :tummenupp

janoshki-jonaz skrev:
snackar man om precission så pratar man ju mer om Galill Sniper..från Ryssland om ja inte missminner mig..megefett kikarsikte o ingen rekyl...prickade en pippifågel(papptavla) på runt 400m utan problem
Galil är israeliskt.
Det ryska psg kallas allmänt för Dragunov SVD, liknar de båda övre på
denna bild.

Wunder skrev:
Galil är israeliskt.
Det ryska psg kallas allmänt för Dragunov SVD, liknar de båda övre på
denna bild.

Finns det nåt vettigare vapen att skjuta prick med under taktiska förhållanden än ett SVD? Lätt att skjuta med, lätt att bära, väldigt gediget,är perfekt när man ska slänga det i händerna på värnpliktiga.

Byggdes ju främst för att utöka räckvidden hos de ryska skyttegrupperna, som ett skarpskyttevapen snarare än prickskyttevapen, dock insåg man snart vilken juvel man skapat och började använda det som prickskyttevapen.

Back