Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
heimdal skrev:men dehär med en gatling eller chaingun...
varje kula som skjuts borde väl med nöd å näppe ha hunnit lämna pipan innan nästa avfyras.. eller?
iaf på de 3pipiga versionerna
Chris Ash skrev:Jag förstår inte din fråga riktigt......
Chain-gun är enpipiga där slutstycket drivs fram och tillbaka med en extern kraftkälla via kedjedrift. (Ex M230)
Gatling är flerpipiga roterande kanoner (Ex GAU-8 Vulcan) eldhastigheten per pipa är ju inte farligt hög, 4200 skott/7 pipor ger 600 skott/minut och pipa dvs lägre hastighet per eldrör än en KSP 58 på slöaste gasläget.
Revolverkanoner är enpipiga kanoner där bara själva ammunitionstrumman snurrar(precis som på en revolver från cowboy-tiden), de drivs med gastryck och behöver alltså ingen yttre kraftkälla (Ex Oerlikon KCA)
Edit: vad gäller eldhastighet med en pipa så tror jag att ryssarnas gamla 7.62mm Ultra Shkas är värst med en eldhastighet uppåt 3000 skott/minut, bland revolverkanoner är DEFA 30mm uppe mot 2500 skott/min. Värsta gatlingen är ryska GSh-6 23 mm, med eldhastighet på 10 000 skott/min.
heimdal skrev:frågan kanske va lite luddig.. men jag satt å funderade på om eldhastigheten va så hög i en ex 3pipig gatling, att en kula inte han lämna loppet innan det va dags att avfyra genom samma pipa igen, men med 600skott/min så borde kulan hunnit lämna loppet innan de e dags för nästa..
Chris Ash skrev:Anta att utgångshastigheten är nånstans 800-1000m/s och eldrörets längd 2 meter. Det innebär att projektilen är ute vid mynningen på ca 1/500 dels sekund,för att föregående projektil inte ska hunnit lämna loppet måste man alltså ha en eldhastighet på ca 500 skott per sekund, eller 30 000skott/minut OCH eldrör! Detta är cirka tio gånger högre eldhastighet än vad man uppnått med enpipiga vapen och nästan trettio gånger högre än vad som är brukligt.
Så nog hinner de lämna eldröret/pipan, och det med god marginal!
Croman skrev:Undrar vad rebbellerna i Irak tänkte på innan dom började göra uppror mot amerikanerna.
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |