CDI till Yamaha DT 125

Bosshoss

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Dt
Hej,
Har kommit över en nästan ny 82 Yamaha DT. Eller den har stått i lada sedan det året iallafall. Kort sagt, hojen ser och känns nästan sprillans. Kul så långt. Allt ser nytt och fräscht ut men ingen.... just det gnista.

Provat att gå igenom alla kablar etc. All el verkar funka efter att ha monterat ett nytt batteri. Nytt sitft såklart, sedan provade jag med en annan spole jag vet funkar. No love...

Allt verkar som sagt normalt och schysst men mottar gärna stalltips. Är en färsking på MC.

Min idé just nu är att CDI-boxen tuppat av under årens lopp. Så är därför intresserad att köpa en som är fungerande och prova med.

Vare sig du har grejer eller heta tips så mottages det iaf tacksamt
 
ska du ha hojen som cross? isåfall kolla så "YPVS:en" fungerar som den ska (finns filmer på't på youtube så ser du vad jag menar). Sen tror jag att versionerna från år 1998 och neråt är strypta i kröken. Aja bara lite tips från en tidigare ägare av dt 125 r
 
Ok det tackar vi för! o visst ska de va cross. Men den här DT:n är från 1982 så har väl ingen yvps
 
Kanonbra jag har kollat med honom och den kan passa. Tack!

Någon som vet om det kan vara något annat än Cdi, spole och stift som kan bråka när det gäller gnista på dessa hojar? Tycker det är skumt att det bara pajat när grejerna på bara stått. Visuellt ser allt sprillans nytt ut
 
Nu är jag inte helt 100% säker så ta inte detta som:fakta.
Men går det inte ut 3-4 sladdar från generatorn varpå 1 är direktmatad till cdi´n, därefter spole o stift. Om så är fallet är det inget annat.
Eller jo dödarknappen o tändningslåset oxå, så värt o koppla ur om du inte redan gjort det. Inte allt för otroligt att det ärgat ihop lite.
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top