CCM i ekonomiska problem

Såg detta precis:

View attachment 516123

Jag vet inget mer om det här märket mer än att jag såg en YouTube video om ett gäng som körde TransEuroTrail i Sverige och CCM-hojen hade ständiga elektriska problem pga regn. Så det låter väldigt brittiskt.

Tänkte direk på mina hocky-grejer, "CCM" alltihop.

Men wow! Nu förstår jag vad Fantic Caballero inspirerats av ; CCM Maverik kanske?

CCM maverik.jpg

IMG_0053.JPG

Jasså CCM går i konk? Kollar lite om företaget, frågan är kanske hur dom överlevt så pass länge egentligen?
Flera andra entusiaster liknande CCM har antingen blivit uppköpta, eller lagts ner bara. Deras motorcyklar verkar mest vara exklusiva hantverk, än brukshojar och tävlingshojar. Det vilar en stark känsla av steampunk över utseendet.

Mer sånt att vänta kanske, tyvärr, med bristande marknad, och homologeringsregler som går hårt åt små tillverkare.

CCM var från början crosscyklar 500 cc byggdes i små antal av Alan Clews, CCM stod Clews competition machines.

Jag vet inget mer om det här märket mer än att jag såg en YouTube video om ett gäng som körde TransEuroTrail i Sverige och CCM-hojen hade ständiga elektriska problem pga regn. Så det låter väldigt brittiskt.
Tråkigt att de inte ens ens fick ordning det. På min 2003 CCM R30 så var säkringsboxen så fiffigt placerad att vattensprut från bakhjulet riktades rakt mot boxen. Dvs, det satt en kåpa över boxen men den var öppen baktill vilket också var riktningen varifrån stänket kom så kåpan hjälpte till att samla upp vattnet istället för att skydda den,

Tänkte direk på mina hocky-grejer, "CCM" alltihop.

Men wow! Nu förstår jag vad Fantic Caballero inspirerats av ; CCM Maverik kanske?

View attachment 516145

View attachment 516146

Jasså CCM går i konk? Kollar lite om företaget, frågan är kanske hur dom överlevt så pass länge egentligen?
Flera andra entusiaster liknande CCM har antingen blivit uppköpta, eller lagts ner bara. Deras motorcyklar verkar mest vara exklusiva hantverk, än brukshojar och tävlingshojar. Det vilar en stark känsla av steampunk över utseendet.
Det CCM som nu går i konkurs är inte samma som Alan Clews startade på sjuttiotalet. Tror den versionen av företaget konkade redan på åttiotalet?

CCM var från början crosscyklar 500 cc byggdes i små antal av Alan Clews, CCM stod Clews competition machines.

Det var det jag såg framför mig när jag läste tråden, jag har för mig att dom var rätt bra på sin tid, så jag blev förvånad när jag såg vad dom tillverkade i dag... eller igår kanske...

Den typen av nischad fabrikscustom har nog svårt att bli lönsam

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back