CBR929RR - mekprobs

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
tramp
Hej Bullen, jag har ett problem...

Jag köpte en 929:a (00:a) som stått orörd i 2 eller 3 år.
Fick lite tips av Robban_C vad man kunde tänka sig att kolla på samt åtgärda/fixa nu när den har stått ett tag.

Jag började skruva lite i fredags men har inte gjort mycket mer än att byta motorolja och kylvatten samt kollat lite allmänt skick på prylarna och hur allt är skruvat (här går det inte direkt snabbt :) ).


Problem 1 (major):
Sitter och kollar i servicemanualen för boken och i specen står det 3,7 liter kylvätskevolym. Efter jag tömt och sköljt ur kylsystemet ett par vändor och tömt igen så får jag inte i mer än MAX 2,5 liter.

Vad jag kan komma på så finns det bara två möjligheter, antingen så har det legat kvar 1,2-1,5 liter kranvatten (som jag sköljde ur skiten med). Och det suger ju med alla salter och skit som finns i vårat kranvatten.

Eller så är det någon fet jävla luftficka som vägrar släppa. Jag har startat den bara runt 30 sek, och gasat till ett par gånger. Jag har också försökt att klämt på kylslangar för att kanske kunna tvinga ut luften om det finns någon där. Men fortfarande ingen skillnad.
Eftersom jag misstänker det kan vara en sån fet luftficka så har jag inte vågat köra motorn speciellt länge heller. Jag kanske är helt ute och seglar, men med så mycket aluminium i motorn så har jag fått för mig att det kan slå sig rätt jävla lätt vid överhettning. Och om det är en så fet luftficka någonstans så är det nog rätt mycket material som inte får det minsta kylning. Samt att det då inte syns på tempmätaren eftersom den mäter tempen på vattnet (som då inte har kontakt med materialet vid luftfickan som lär bli fet-överhetttat).
Hänger ni med vad jag menar?

Snälla Bullen... Vad ska jag göra?
Jag vill inte behöva skrota moppen.


Problem 2 (minor):
Man har ju hört att man inte ska blanda etylen- och propylenbaserade glykoler med varandra, men jag har aldrig hört en förklaring på varför inte.
Nu är det så att jag har hällt i Biltemas "super"-glykol modell long-life som är etylen-baserad.
Så vad kan egentligen hända om låt säga servicegubbarna inte sköljer ur ordentligt och häller i propylenbaserat framöver?


Problem 3 (major):
Jag får inte av den jävla tanken. Se "banjo bolt" på bilden.
Vad jag förstår texten som så kommer all bensin i tanken pissa ut om jag skruvar loss denna.
Finns det inget sätt att mecka luftfilter och liknande utan att behöva pissa ut hela jävla tanken varje gång?


Problem 4 (minor):
Vad är egentligen orginaldrevningen på 929:an?
Enligt denna sida så är det 43T bak, men jag har 42T.
Hittar inte i några spec, är det någon som vet?


Tack på förhand!



Mvh Nicklas.
 

Bifogat

  • banjobolt.jpg
    banjobolt.jpg
    27.3 KB · Visningar: 156
Skulle förvåna mig om du fick ur eller i allt vatten ur motorn,termostaten kan ju ligga och tjyvhålla en del vattnet då den inte öppnar kall.


Fyll upp, starta med locket av,kolla nivån,på locket,varmkör en sväng,kolla nivån

Så brukar jag göra.

Sök på glykol eller etylenglykol så får du svar.


Varför lossa slangen under tanken,ta den i andra änden så kan du ju hålla upp den så det inte pissar soppa.
Sen borde det väl sitta en elektrisk kran som stänger av ??
 
Du behöver inte lossa slangen för att få bort luftfiltret,lossa tanken i framkant å bakkant lyft i framkant så mycket det går ställ en pinne eller vad du nu kan få in mellan tanken å styrkronan..då kommer du åt alla skruvarna å kan ta ut luftfiltret.
 
2. Förmodligen ingen risk att någon verkstad använder prop.glykol. Inte ditt problem hur som helst

Finns det en luftningsskruv (kolla manualen)? Annars gör som farbrorn säger
 
platniklas skrev:
2089875... i specen står det 3,7 liter kylvätskevolym. ...

... Eller så är det någon fet jävla luftficka som vägrar släppa. ...

... Samt att det då inte syns på tempmätaren eftersom den mäter tempen på vattnet (som då inte har kontakt med materialet vid luftfickan som lär bli fet-överhetttat)...
Detta är väl en av de få gånger man _inte_ ska mäta. :D
Skämt åsido, jag mäter aldrig volymerna, jag bara tappar ur, sköljer, slår i ny vätska och varmkör. Efter eller under varmkörningen brukar nivån sjunka, rimligen därför att det finns en luftficka som då går ur, dvs den går upp till kylaren. Rimligen så trycks den ut i expansionskärlet under nästa varmkörning.
Det är dessutom inte ovanligt på vissa motorer att tempmätaren skenar upp en bit i samband med första termostatöppningen. Detta borde då rimligen bero på luftficka vid termostaten med tillhörande fördröjning av första öppningen men sen brukar allt fungera.
Kort sagt, varmkör och iaktta allt nooga. Min erfarenhet är att inget nånsin slår sig så länge det inte kokar på allvar.
Och själv har jag aldrig haft problem med kranvattnet. Salter i vattnet? :va

Men det är ju en korrekt iakttagelse att vissa motorer visar fel temp om det kommer in luft i systemet (dvs luft vid tempgivaren). Har dock aldrig (dvs "inte ännu") varit med om det på hojar.

Några saker som kan vara bra att kolla under varmkörning:
Kylslangarna ska successivt bli hårdare i takt med att kylvätskan blir varmare. Annars finns nån form av läckage eller felaktigt kylarlock.

Uppvärmningen av kylaren ska vara minimal tills motorn når normal temp. Dvs det ska inte gå ut några stora mängder vatten till kylaren förrän termostaten öppnar. Om ljummet vatten uppenbarligen flödar ut i stora mängder i kylaren långt innan motorn nått temp så kan man misstänka termostatfel. Det ska dock sägas att de flesta termostater har ett litet hål (typ 2 mm eller så) där kylvätska kan passera trots att termostaten är stängd, därför ska man inte bergsäkert tolka minsta lilla uppvärming av övre slangen som termostatfel.

Jag tror att syftet med detta lilla hål kan vara endera (eller båda) av följande:
*Bidra till urluftning genom att släppa förbi luftfickor redan under uppvärmningsfasen.
*Åstadkomma jämnare övergång mellan uppvärmningsfas och "driftfas". Jag vet att vissa motorer (nu gäller det dock bilar) under vintertid kan skena rätt högt i temp (upp mot rött) efter kallstart för att sedan inom loppet av typ 5-10 sek droppa rejält i temp. Detta gäller framförallt om motorn är smällkall och man kallstartar och sen rätt snabbt ger sig ut på landsväg i högt tempo. På dessa motorer kan problemet minskas genom att borra ett extrahål på ett par mm i termostaten.
Det här symtomet finns främst på vissa motorer där termostaten sitter "offset", dvs en bit ut från toppen. Ju mer termostaten sitter "ner i motorn" ju mindre märks denna temperaturtopp och det tror jag beror på att termostaten då i högre grad utsätts för cirkulerande vätska under uppvärmningsfasen.
Det blev en lång utläggning om nåt som egentligen inte rör hojar så mycket men det kanske öppnar ögonen på nån av oss om hur bitarna fungerar. :va :tummenupp
 
Tack för svar från alla,

Om det nu ligger över 1 liter gammal glykol kvar (neongrön) som jag nu har blandat med rosa/röd så måste ja ju tömma ut skiten igen.

Alternativet är ju att det är kranvatten från när jag sköljde ur skiten, och det är ju nästan lika kasst det.
Så då är det väl bara att göra om allt igen.

Men hur fan ska jag få ut allt gammalt och in med bara nytt?
Om jag värmer upp moppen och sen tömmmer så är termostaten öppen och jag får ut allt gammalt. Men om jag börjar skölja med kranvatten så stängs ju skiten igen och ja har massor av kranvatten i systemet.
Blir ju skit hur jag än gör.

Jag har inte sett någon luftningsskruv, men jag ska kolla en extra gång.


Ang tanken så skruvar jag av slangen i andra änden så kommer det nog pissa lika mycket soppa, om inte mer. Detta då den sitter så jävla långt ner som den gör, fet är den också.
Om det nu inte finns någon kran som stängs av sig själv.


bobo08:
Om jag nu vill ta bort tanken för att t.ex. kunna ta bort luftfiltret helt (ska montera (och strypbrickor). Kommer det pissa soppa eller finns det som Långa Farbrorn säger någon kran som är stängd?
Eller finns det något smidigare sätt att få bort tanken så man kommer åt ordentligt?
(varför kan dom bara inte göra slangarna några centimeter längre?!)



Förresten, är det någon som vet vad som händer om man nu blandar glykoler som inte ska blandas?



Mvh Nicklas.
 
Seså, gör nu som jag och Långa Gubben säger:
"Fyll upp, starta med locket av,kolla nivån,på locket,varmkör en sväng,kolla nivån " Ett litet tillägg: Man kollar inte nivån efter varmkörning förrän den svalnat så mycket att slangarna inte längre är hårda.

Du behöver knappast oroa dig för "kvarglömd" kylarvätska. Det brukar i alla fall inte jag göra.

Seså:
"Fyll upp, starta med locket av,kolla nivån,på locket,varmkör en sväng,kolla nivån " :fatta! :)
 
Finns ingen kran att stänga av bara skruva o se glad ut.. soppan kommer flöda.. en liten miss av honda.. tyväär.. men det löser dom nog i fortsättningen.. *ler*
 
Den röda glykolen vi har på jobbet är inga problem att blanda med gammal grön glykol. Det man ska göra skillnad på är om det är etylen- eller propylenbaserad glykol
 
Hej allihoppa,

Tänkte lyfta tråden, ge en liten uppdatering om hur det gick och sen fråga efter något till tips. :)


Ang. kylvätskan.
Mesig som man är så tömde jag ur kylvattnet ännu en gång och fyllde i nytt (om det nu skulle ligga kvar gammalt). Innan sista bytet så körde jag en kvart eller liknande för att röra om lite i grytan.
Andra fyllningen inte heller gick i så mycket som det står i instruktionsmanualen men allt verkar funka fint så det är förhoppningsvis inge fel. Har kört en del och inga probs med tempen.


Ang. tanken.
Körde tills reservlampan började lysa och lossar bara returslangen när tanken ska flyttas. Då fås tillräckligt med längd på alla andra slangar att tanken kan vikas 90 grader till höger och man kan meka ganska fritt om man har någon som hjälper till att hålla tanken.
Man märkte ju även att har man lite för liten vinkel på tanken så bara pissar det ju ut. Men som sagt, lite soppa i tanken och tillräcklig vinkel (i sidled) så funkar det bra.


Nytt problem.
Man börjar ju nästan undra om man inte ska hålla sig ifrån att meka då det verkar gå snett nästan vad man än rör. Men sen är det ju kul när man lär sig och allt funkar bättre nästa gång man försöker.
I vilket fall som helst så har jag nu varit framme och tallat på bromsoljan.

För det första så hittade jag inget schysst sätt att tömma befintlig bromsolja så det fick bli genom luftskruven vilket sitter på ovansidan av oket = massa kladd på oket och golvet. Finns det något sätt som är smidigare att tappa ur skiten?

Jag började iaf fylla på med ny olja.
Öppet lock, fylld oljebehållare, pumpa-pumpa-pumpa, lätta på luftskruven, en pumpning utan att släppa ut bromshandtaget och snabbt dra åt luftskruven.
Gjorde om dessa steg tills det bara kom ut olja ur luftskruven. Först på ena skivan, sen på andra.
Notera: Jag fyllde på oljebehållaren under tiden så den inte "torrt" någon gång. Notera även att ibland bubblade det uppe i oljebehållaren, om det nu har någon betydelse (trodde alla bubblor skulle komma ut längst ner).

Än så länge verkade allt bra så jag skruvar åt luftskruvarna pumpar upp trycket så det känns bra (kändes fortfarande inte helt hundra som det gjorde innan, liksom lite slappare, eller så inbillar jag mig bara) och sen på med locket.

När jag sen kommer tillbaka till garaget efter natten så är det inte alls samma tryck och känsla i bromshandtaget. Den är inte helt slapp men man får pumpa kanske 10-20 tag innan den känns bra igen. Den tappar inte trycket när man håller handtaget helt intryckt i 5-10 sek och inga läckor syns någonstans. Men efter 1-2 timmar så är det samma sak igen, 10-20 hårda pumpningar innan den känns bra igen.

Vad har jag gjort fel?


Ursäkta för ännu ett långt och jobbigt inlägg från mig!


MVH Nicklas.
 
Släng på en 5 mm slang ifrån Biltema (5m a´ 12:-) på luftnipplen nästa gång så går det lätt och utan kladd.


Du har säkert luft kvar i systemet,prova att lossa oken och vrida och vinkla dom så att ev luft som ligger i skrymslen kan komma ut.

Lufta också ev banjobultar.

Har du tryckluft så ta 5mm slangen,på med den på nipplen,fyll upp ca 2-3 m med bromsvätska i den och stoppa i blåsmunstycket i andra änden,sätt lite tryck på det hela med luften och öppna sedan nipplen försiktigt,låt det flöda in ca 1-2 m med vätska ur slangen,stäng nipplen(akta dig nu så du inte blåser in luft i systemet)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top