Farstamannen
M-U-G-G MC
Hej Bullen, jag har ett problem...
Jag köpte en 929:a (00:a) som stått orörd i 2 eller 3 år.
Fick lite tips av Robban_C vad man kunde tänka sig att kolla på samt åtgärda/fixa nu när den har stått ett tag.
Jag började skruva lite i fredags men har inte gjort mycket mer än att byta motorolja och kylvatten samt kollat lite allmänt skick på prylarna och hur allt är skruvat (här går det inte direkt snabbt
).
Problem 1 (major):
Sitter och kollar i servicemanualen för boken och i specen står det 3,7 liter kylvätskevolym. Efter jag tömt och sköljt ur kylsystemet ett par vändor och tömt igen så får jag inte i mer än MAX 2,5 liter.
Vad jag kan komma på så finns det bara två möjligheter, antingen så har det legat kvar 1,2-1,5 liter kranvatten (som jag sköljde ur skiten med). Och det suger ju med alla salter och skit som finns i vårat kranvatten.
Eller så är det någon fet jävla luftficka som vägrar släppa. Jag har startat den bara runt 30 sek, och gasat till ett par gånger. Jag har också försökt att klämt på kylslangar för att kanske kunna tvinga ut luften om det finns någon där. Men fortfarande ingen skillnad.
Eftersom jag misstänker det kan vara en sån fet luftficka så har jag inte vågat köra motorn speciellt länge heller. Jag kanske är helt ute och seglar, men med så mycket aluminium i motorn så har jag fått för mig att det kan slå sig rätt jävla lätt vid överhettning. Och om det är en så fet luftficka någonstans så är det nog rätt mycket material som inte får det minsta kylning. Samt att det då inte syns på tempmätaren eftersom den mäter tempen på vattnet (som då inte har kontakt med materialet vid luftfickan som lär bli fet-överhetttat).
Hänger ni med vad jag menar?
Snälla Bullen... Vad ska jag göra?
Jag vill inte behöva skrota moppen.
Problem 2 (minor):
Man har ju hört att man inte ska blanda etylen- och propylenbaserade glykoler med varandra, men jag har aldrig hört en förklaring på varför inte.
Nu är det så att jag har hällt i Biltemas "super"-glykol modell long-life som är etylen-baserad.
Så vad kan egentligen hända om låt säga servicegubbarna inte sköljer ur ordentligt och häller i propylenbaserat framöver?
Problem 3 (major):
Jag får inte av den jävla tanken. Se "banjo bolt" på bilden.
Vad jag förstår texten som så kommer all bensin i tanken pissa ut om jag skruvar loss denna.
Finns det inget sätt att mecka luftfilter och liknande utan att behöva pissa ut hela jävla tanken varje gång?
Problem 4 (minor):
Vad är egentligen orginaldrevningen på 929:an?
Enligt denna sida så är det 43T bak, men jag har 42T.
Hittar inte i några spec, är det någon som vet?
Tack på förhand!
Mvh Nicklas.
Jag köpte en 929:a (00:a) som stått orörd i 2 eller 3 år.
Fick lite tips av Robban_C vad man kunde tänka sig att kolla på samt åtgärda/fixa nu när den har stått ett tag.
Jag började skruva lite i fredags men har inte gjort mycket mer än att byta motorolja och kylvatten samt kollat lite allmänt skick på prylarna och hur allt är skruvat (här går det inte direkt snabbt

Problem 1 (major):
Sitter och kollar i servicemanualen för boken och i specen står det 3,7 liter kylvätskevolym. Efter jag tömt och sköljt ur kylsystemet ett par vändor och tömt igen så får jag inte i mer än MAX 2,5 liter.
Vad jag kan komma på så finns det bara två möjligheter, antingen så har det legat kvar 1,2-1,5 liter kranvatten (som jag sköljde ur skiten med). Och det suger ju med alla salter och skit som finns i vårat kranvatten.
Eller så är det någon fet jävla luftficka som vägrar släppa. Jag har startat den bara runt 30 sek, och gasat till ett par gånger. Jag har också försökt att klämt på kylslangar för att kanske kunna tvinga ut luften om det finns någon där. Men fortfarande ingen skillnad.
Eftersom jag misstänker det kan vara en sån fet luftficka så har jag inte vågat köra motorn speciellt länge heller. Jag kanske är helt ute och seglar, men med så mycket aluminium i motorn så har jag fått för mig att det kan slå sig rätt jävla lätt vid överhettning. Och om det är en så fet luftficka någonstans så är det nog rätt mycket material som inte får det minsta kylning. Samt att det då inte syns på tempmätaren eftersom den mäter tempen på vattnet (som då inte har kontakt med materialet vid luftfickan som lär bli fet-överhetttat).
Hänger ni med vad jag menar?
Snälla Bullen... Vad ska jag göra?
Jag vill inte behöva skrota moppen.
Problem 2 (minor):
Man har ju hört att man inte ska blanda etylen- och propylenbaserade glykoler med varandra, men jag har aldrig hört en förklaring på varför inte.
Nu är det så att jag har hällt i Biltemas "super"-glykol modell long-life som är etylen-baserad.
Så vad kan egentligen hända om låt säga servicegubbarna inte sköljer ur ordentligt och häller i propylenbaserat framöver?
Problem 3 (major):
Jag får inte av den jävla tanken. Se "banjo bolt" på bilden.
Vad jag förstår texten som så kommer all bensin i tanken pissa ut om jag skruvar loss denna.
Finns det inget sätt att mecka luftfilter och liknande utan att behöva pissa ut hela jävla tanken varje gång?
Problem 4 (minor):
Vad är egentligen orginaldrevningen på 929:an?
Enligt denna sida så är det 43T bak, men jag har 42T.
Hittar inte i några spec, är det någon som vet?
Tack på förhand!
Mvh Nicklas.