Cbr900rr

  • Thread starter Thread starter Scrub
  • Start date Start date

Scrub

Guest
Tja!

Jag är ganska färsk på hoj-fronten och funderar på en CBR 900RR.
Har hittat en 92a för 20000kr, Den har dock problem med knackningar...
Jag antar att det är vev eller ramlager som är slut, är jag dum om jag köper den?
Delarna kostar runt 5000kr och jag gör jobbet själv.

Finns det någonting som man bör seupp med? :confused:
Nånting som man ska kolla extra noga?

Priset känns ju hyffsat ok, mycket hoj för pengarna osv. eller??

Grymt tacksam för svar!

/Peter
 
Peter80 skrev:
Tja!

Jag är ganska färsk på hoj-fronten och funderar på en CBR 900RR.
Har hittat en 92a för 20000kr, Den har dock problem med knackningar...
Jag antar att det är vev eller ramlager som är slut, är jag dum om jag köper den?
Delarna kostar runt 5000kr och jag gör jobbet själv.

Finns det någonting som man bör seupp med? :confused:
Nånting som man ska kolla extra noga?

Priset känns ju hyffsat ok, mycket hoj för pengarna osv. eller??

Grymt tacksam för svar!

/Peter
Som du säger så är det mkt hoj för liten peng... :tummenupp
Inte mkt problem på en välskött hoj.

Är du säker att det ramlager som knackar så det inte är kamkedjesträckare eller ventiler eller dyl. ?

Hittade en 96:a för 37k på blocket. Hade jag pengar skulle jag köpt den.
http://www.blocket.se/view/5624418.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0
 
Last edited:
Det är ju just det... Pengar...
Eller avsaknaden av sådana som det i mitt fall heter...

Den knackar först från 3500rpm, det började tydligen ganska plötsligt.
/peter
 
Peter80 skrev:
Det är ju just det... Pengar...
Eller avsaknaden av sådana som det i mitt fall heter...

Den knackar först från 3500rpm, det började tydligen ganska plötsligt.
/peter
försök att lokalisera var knackandet kommer ifrån och om det ökar ju mer du gasar.
 
Som sagt mycket hoj för vettig peng.

Men om det skulle visa sig att knacket i motorn är ett vevlager så är den ju inte billig längre!
Troligen så byter man inte bara lager och puttrar vidare!
Med största sannorlikhet så är även vevaxeln skadad och behöver svetsas och slipas ( Pelganders Örebro 2500:-)
Vevstaken kan ha blivit lite deformerad om det gått varmt. (pris okänt)

För att bara smacka i ett lager kan hålla i 3 mil och så var det gjort i onödan!

Hur uppkom knacket?
Hur kommer knacket?
Konstant?
Minskar vid belastning?

ÄR det ett vevlager så är det 3ans som stuckit.
Ramlager är mer ovanligt att dom ger upp pga att dom inte belastas på samma sätt.

Andra "knackningar" du kan lyssna efter.

Kopplingskorg!
Låt hojen stå på tomgång.
Lyssna på ljudet.
Dra in kopplingen.
Tystnade det?
I så fall är korgen sliten och du har ett ganska lätt åtgärdat fel men som kostar en slant.

Kamkedjan bör ge ett konstant rassel på Vänster sidan av motorn!

Annat att kika på innan du slår till efter att ha konstaterat det första "knacket" är växellådan!
2ans växel har en tendens att hoppa ur om det körts bakhjul med den! (och japp det har det säkert)
Det kollar man lättast genom att åka iväg hårt på ettan och slå i 2an med bra drag så brukar det avslöja sig ganska fort.
Det kan ju vara rätt svårt att testa om du har ett trasigt vevlager för då tar det slut ganska fort!
Kostnad i delar för denna rep är ca 3000:- + nånstans!
Lätt att göra om du ändå ska reparera ramlager! :3freak

Annars så är det ju "vanliga" saker du bör kika på så som styrlager om det är glapp.
Sving och hjul lager.
Läcker det i gaffelbenen?
Allmänskicket?
Är den omlackad (En 92a har ju varit med ett tag men man kan ju alltid fråga varför) Repor i ramen motorkåpor mm mm...

Att säga att denna 92a är skit är ju lite svårt på avstånd.
Men att köpa en "knackande" hoj som ska kosta 5000:- att fixa brukar dra med sig mer än man tror!
Men är man som jag och gillar att fixa trasiga grejjor på vinter och få till en hoj med lite egen stil så kan det ju vara rätt!

Det är alltid en chansning att köpa en begagnad hoj som man kan ha busat lite med.
 
Kamikaze kid skrev:
En sån hade jag....
Sååå snygg.

Blev stulen efter 3 mils körning efter vinterfixet....
Portad.
Nyrenoverad låda!
Klarlackade kåpor så den såg ut som ny!

:(

Hade 97:an med liknande färger :tummenupp :Bugar
 
Tack som fan för all info!

Verkligen skitkul att komma helt ny hit och få så många svar på bara en dag! :)

Grejen är den att hojjen står i Markaryd och jag bor i Stockholm så det känns grymt bra att ha lite kött på benen innan man åker dit.

Killen som äger den har agt följande fel:

Det var lite låg nivå på oljan i samband med bakhjulskörning som förmodligan har orsakat dålig smörjning.

Knackandet kom lite smygande. Jag körde hojjen hem ett par kilometer. Men vill inte köra den mer innan det åtgärdas för att förhindra mer skador än vad som redan uppkommit.

Det är lite småfix så som att styrändspluggen på ena sidan e av. Kåporna e lite sådär. Kåpglaset e sprucket efter närkontakt med en duva.


Ovanstående är direkt saxat ur hans mail.
 
Se där ja....

Låg oljenivå och bakhjulkörning! :(

Garanterat 3ans vevlager!

Går att fixa med slipning på Pelganders som jag sa.
Kika bara på de bokstäver som står på veven som motsvarar vilket mått tappen ska ha!
Då kan dom få info hur mycket dom ska slipa!
Det finns nämligen olika mått på lagren!
Sätter du i fel så pajjar det ur snart igen!

Hojen verkar ju inte söndags körd men kan väl vara ok för rätt peng!

Men du får återkomma när du handlat så ska du nig få guidning hur du ska få ordning på den!
Har verkstadshandboken med all nödvändig info du kan behöva till den!

PRUTA!
 
Det bör gå att hitta en färskare utbytesmotor för 5000:- till en blade.
 
Petteri skrev:
Det bör gå att hitta en färskare utbytesmotor för 5000:- till en blade.


Blah!

För enkelt.... :tungan
Och jag brukar resonera som så att den kan vara i liknande skick om ett litet tag!
Bättre att göra det ordentligt så man vet vad man har!

Men visst går det fortare att få ordning på hojen på det viset och säkert för samma peng.
 
Köp

Kan bara rekommendera, kanon hoj´. Har en -92:a
Min första (och enda) hoj. Billig försäkring. Man hänger med det mesta...
Har inte haft några problem med min, Men jag är endast den tredje brukande ägaren på min....
 

Bifogat

  • blade.JPG
    blade.JPG
    100.4 KB · Visningar: 102
oakhammer skrev:
Kan bara rekommendera, kanon hoj´. Har en -92:a
Min första (och enda) hoj. Billig försäkring. Man hänger med det mesta...
Har inte haft några problem med min, Men jag är endast den tredje brukande ägaren på min....

Hörrdu Ekis!! Byt ut touringglaset!!!! :hihi
 
Rasorblade skrev:
Hörrdu Ekis!! Byt ut touringglaset!!!! :hihi
Kan inte!!!!!!
Var så djävla jobbig att köra. Fick all vind på bröstet. Fick tag i db-glas billigt och vips, så slapp man slicka tank när det går undan. Visst profilen blir skum. Men det tar jag.......
 
Såg samma annons på Blocket Peter, och jag som ändå meckar en HEL DEL, (minst sagt) blev trots allt lite tveksam.
Jag tänkte: Tänk om ett vevlager har roterat med runt. D.v.s svetsats fast mot veven och ruinerat veven helt...
Eller ett ramlager. Men det sa ju Kamikaze Kid att det troligen inte är, och han om någon har ju koll på dessa motorer.

Men : Är du en mekarkunnig kille, och har TID (för firmorna som slipar vevar brukar ha kö) så go ahead.
Mem ett billigt inköpspris brukar sällan vara billigt i slutändan. I synnerhet inte för den som har dåligt med flis från början.
Det räcker med att du söter på nåt som verkligen är dyrt och så slutar notan på nåt som är DYRARE än en från början bättre hoj hade kostat.

+ all tid som spillts...

Men... JAG är optimist, och håller med Kamikasepojken; Bättre göra det själv + tillfredsställelsen det ger.
Men då hade jag köpt hojen som ett vinterprojekt.
 
Säkert att inte knacket kommer från toppen? Jag har också haft en sån där och även en kompis till mig. Han körde på bakhjulet med lite för lite olja och tappa smörjning till tror det var treans ventil, mins inte om det var insug eller avgas men en ventil var det iaf som behövde bytas. Den knackade rejält, lät inte alls hälsosamt. Tror även att nån liten den ramlat ner i cylindern och låg på kolven å hoppade i hans fall så ljuden var rätt höga.
 
Kreuger skrev:
Säkert att inte knacket kommer från toppen? Jag har också haft en sån där och även en kompis till mig. Han körde på bakhjulet med lite för lite olja och tappa smörjning till tror det var treans ventil, mins inte om det var insug eller avgas men en ventil var det iaf som behövde bytas. Den knackade rejält, lät inte alls hälsosamt. Tror även att nån liten den ramlat ner i cylindern och låg på kolven å hoppade i hans fall så ljuden var rätt höga.


Låter intressant Krueger.
Om ingen kommer o köper hojjen väldigt snart så kollar jag nog upp det där. För vid närmare eftertanke tycker jag det låter mer som en ventil än som ett lager som gått.
Då kanske det kan bli en lite billigare historia.
Eller vad kostade det att fixa det där?

mvh Fredrik.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top