CBR900, batteriet kokar

BMW R90s skrev:
2116945 Har du samma färg på ledningarna från generatorn så spelar inkopplingen
ingen roll.

Kanon. Då vill jag bara veta var tåtarna går in och ut ur regulatorn från r1:an. Fixade en sådan regulator aldeles nyss.
 
Istället för att skaffa en begagnad orginalregulator (utan kylflänsar) så tycker jag du borde satsa på en pirat (med kylflänsar) så att du slipper liknande problem i framtiden.
 
Wiseguy skrev:
2117721 Istället för att skaffa en begagnad orginalregulator (utan kylflänsar) så tycker jag du borde satsa på en pirat (med kylflänsar) så att du slipper liknande problem i framtiden.

Hade jag haft tid med det hade jag gjort det. Läste någonstans på forumet att någon satt i en r1/r6 regulator i sin cbr. Nu har jag en r1 regulator hemma men vet inte hur jag skall koppla den =/ Det kan i och för sig inte vara så svårt att lista ut. På r1 tror jag de 3 nedersta är vita kablar från generatorn. Den till vänter om man tittar på regulatorn är röd (såg det på en bild) så den borde vara + ut? och den andra bör då vara jord?

Hoppas på det bästa, för nu skall jag prova om grejorna funkar. Skriver här om det gör det och hur jag kopplade isf om någon mer i framtiden får problem.
 
Nu sitter R1 regulatorn i hojen. Den laddar mellan 13.5 och 14.5 volt från 1000- 5000 varv vilket är bra. Fördelen med r1 regulatorn är att det är stora kylflänsar, ser nästan ut som ett mopedtopplock :)

Hur som helst skall den kopplas på detta vis i en CBR900rr-94 (se bild)

Färgerna på kablarna är:

3 gula från generatorn, ordning saknar betydelse.
1 grön, jord
en röd-vit. +
 

Bifogat

  • burnedrr.jpg
    burnedrr.jpg
    14.1 KB · Visningar: 88
dåligt bateri är grunden till problemet.. köp kvalitetsbatterier.. ingen biltema skit.. då e det som gjort för problem dom sm har fått byta laddregulator har lärt sig ... och dom svarta underhållsfria batterierna ska inte ha nått vatten i.. då e det bara o kasta skiten sen.. finns ju en anledning att det står.. "DO NOT OPEN"
 
Bhult skrev:
2140622 dåligt bateri är grunden till problemet.. köp kvalitetsbatterier.. ingen biltema skit.. då e det som gjort för problem dom sm har fått byta laddregulator har lärt sig ... och dom svarta underhållsfria batterierna ska inte ha nått vatten i.. då e det bara o kasta skiten sen.. finns ju en anledning att det står.. "DO NOT OPEN"

Syra bör det ju vara i batteriet annars vore det konstigt. Batteriet är iaf utbytt och hojen går bra och laddar som den skall.
 
Dannez1000 skrev:
2111107 Det vet jag inte. inget jag såg iaf. Det står "do not open" på locket över cellerna så jag öppnade inte batteriet när jag laddade det, batteriet är dessutom svart så man ser inte in i det. Ska väll vara ett batteri av sluten modell egentligen, men locket åkte av när batteriet pös och bubblade. Då såg jag att det ej var något vatten i det så jag fyllde på det utifall. Ett nytt batteri lär behövas, kanske en regulator med.

Ska kolla upp laddningen ikväll. Någon som vet hur stort modstånd det skall vara i regulatorn och mellan vilka ledare man mäter? Och hur stort motstånd skall det vara om man mäter upp generatorn och hur man gör det? Har inte mekhandboken tillhands, glömde den självklart i garaget som ligger 10 mil ifrån mig. :död

Är det inte bara så att någon fyllt på batteriet med vatten tidigare?
Dessa batterier ska absolut inte fyllas med vatten!
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top