CBR600F3 tvärdör ibland

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Hej!

Hoppas någon kan ha en tanke om vad som kan vara problemet på min hoj. Felet uppkommer inte alltid dock. Fel symptomen är som så att när jag kört med hojen ett tag så kan blinkerslamporna börja blinka som tettingar och helt oregelbundet, växla från snabbt till normalt. Har bytt till mini blinkers och satt ditt motstånd för att det skall blinka normalt och har funkat bra fram tills nu. Efter ett tags körning så när blinkerslamporna börjar dumma sig så lite spontant när jag saktar ner tillexempel i en korsning så kan hojen bara tvärdö och sen fungerar inte startknappen. Händer ingeting när man trycker på startknappen, försöker inte ens dra runt startmotorn. Ser dock att något händer för neutrallampan och oljelampan dimmas ned något lite grand. Får då springa igång hojen och det fungerar varje gång att göra.
Blinkerslamporna beter sig då som normalt igen när den är igång. Kan stänga av hojen och starta den på knappen igen utan problem. Kan sen räcka att köra en liten bit till och så börjar blinkerslamporna igen och sen kan hojen dö igen när helst den själv känner för det när man saktar ner igen. Dock är det bara ibland som startknappen lägger av helt. Det händer att det bara är att trycka på startknappen igen och så är det frid och fröjd igen en liten stund.

Har testat idag då det hände igen vid en kortege körning (väldigt frustrerande att inte kunna fullfölja). Hojen tvärdog och jag fick putta igång skiten. När jag kom hem till garaget igen så tvärdog hojen igen och gick ej att starta på knappen, fick putta igång den igen och provade sen att direkt stänga av den och starta igen, inga problem. Prova igen och igen och med helljus på och blinkers samtidigt bara för att se om batteriet kanske var kasst men den ticka igång utan bekymmer, låter inte ens trött i startmotorn när den drar runt. Körde ut en liten vända och sen börja den dumma sig direkt och dog av sig själv igen.

Har hittat en del om att ett vanligt fel är antingen dåligt batteri vilket jag inte tror att det är eftersom den kan dra runt fint 5-6 gånger på raken med helljus och blinkers igång och inte minsta trött efter en såkallad själv dödning. Läst lite om laddingsrelä och laddningsregulatorn samt likriktaren också är vanligt problem på just CBR600 modellerna. Kan dessa orsaka sådana här fel att den bara tvärdör och gör att ibland inget händer på startknappen alls men går bra att putta igång?

Hoppas någon kan ha lite teorier som jag kan felsöka :). Skall kolla laddning på batteriet imorgon när jag kan låna hem en multimeter från jobb, men tvivlar på att det är det som felkällan.
 
Min F3'a är precis likadan! Men på senaste tiden har jag börjat köra med bara P-ljuset på i stan och om jag ska ströga och sen dess har den inte dött. Jag får spänning till batteriet så han laddar ju, men jag har inte mätt hur mkt ström han får så de kan ha att göra med de.. men så länge de funkar nu så bryr jag mig inte.
 
Tackar för tipsen, skall kolla detta med och återkommer med vad jag kommer fram till :)
 
Var i garaget idag med multimetern i högsta hugg. Såg att pluspolen satt jäkligt löst fast skruvad på batteriet så pluskabeln kan mycket väl ha glappat runder och varit det som gjort att hojen tvärdött. Spände åt skruven ordentligt och allt fungera fint, starta fint på knappen och övrig el verka fungera bra.

Är dock lite kluven till om batteriet är friskt??
På tomgång håller den sig bara på typ 12,1V när man sen gasar till så peekar den upp på 14,6V. Skall inte ett friskt batteri ligga på i runda slängar 13V vid ren tomgång och när man gasar och det laddar så hoppa upp på ca 13,8V? Kan det vara så att det är för att den peekar upp på så hög spänning som gör att blinkerslamporna ballar ur och blinkar toksnabbt? Har ju fått sätta motstånd till blinkersna för att dom skall blinka normalt i vanliga fall, utan motstånden så blinka dom super snabbt.

Fick inte fatt i verkstadskillarna på Honda Center idag så skall prova imorgon med och höra vad dom har att säga så att det inte är så att det är laddningsregulatorn som ballar och laddar för mycket.

Jorden verkar fungera bra i alla fall för när jag mäter från plusen till oavsätt valfritt ställe i ramen så får jag samma spänning som direkt mellan plus och minus. Kunde inte se några skadade kablar heller som skulle kunna ligga och kortsluta eller något sådant skoj.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top