CBR600F -00 Startar ej- startmotor fungerar.

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Hej igen.

Har ett problem som jag tror är relaterat till mitt gamla problem som jag frågade om här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=242284

Motorn har iaf fungerat fläckfritt sen dess. Igår kom jag tillbaka från semestern och tänkte ta en tur. Startar upp motorn med choken, den startar men går endast kring 1000 varv. Gasar jag eller minskar choken så dog den.
Den höll på så några startförsök för att nu inte starta alls.

Jag har tömt 3 av 4 förgasare men ingen hjälp, bränslepumpen klickar till när jag vrider tändningen samt att ny bensin kommer till förgasarna efter att man har tömt de, men jag har inte kollat exakt hur väl bränslepumpen fungerar. Men iom att den verkar fungera så har jag strukit bränslefiltret eller pumpen som boven.
Jag har även lossat luftintaget från filtret men ingen skillnad.

Vad mer ska jag kolla? Prova med startgas först? Om ja, vart sprutar jag in den?

Jag fick ett tips att ta bort stiften för att se ifall den gått för fett men varför skulle den göra det? Har ingen bra förklaring riktigt. Ska jag prova ta bort stiften ändå?

Jag har ingen möjlighet att ta isär förgasarna då blir det en tur till verkstaden isf.

Vad tror ni grabbar? Alla tips är välkommna!

Ps. Alla kontakter, slangar, bränsle samt batteri är i sin ordning!

EDIT: läste väldigt slarvigt. Det stod att du hade fullt med soppa i förknasarna och att det sprutade soppa ur pumpen så jag tror inte på mitt eget inlägg längre. Låter det finnas kvar dock då det är jäkligt vanligt fel på dem. Dock stämmer det bra överens med ditt ursprunliga inlägg... Hmm. Har du inga bättre förslag undersök det ändå. fan vad jag velar :D

bränslepumpen brukar ju vara kass på de där... bättre begad på skroten för 700pix eller köp pirat. De flesta pumpar för förgasare fungerar.
De kan vara löjligt svåra att felsöka då felet kan komma och gå.

Min fungerade alltid när jag micklade med den men dog efter ett par mil igen.

Kontakten var dålig på min också. Jag lödde kablarna istället...

rn mc demontering i partille har mkt erfarenhet av detta problemet. Samma skitpump sitter i fler bågar.

Lycka till!

Last edited:
Jag skulle också tippa på Bränslepump. Min var precis likadan innan jag bytte pumpen. En -99'a men de e ju same same...

Kolla tändstiften kommer inte skada.

Har du tömt förgasarna eller rengjort dom?
Kan vara så att du måste rengöra. Startgasen sprutar du in vid luftburken

Kolla tändstiften kommer inte skada.

Har du tömt förgasarna eller rengjort dom?
Kan vara så att du måste rengöra. Startgasen sprutar du in vid luftburken

Tack för tipsen alla. Ska se om jag orkar ta bort ett tändstift och kolla. Har hört att det är för djävligt att byta tändstift på denna hoj.

Vad menas VID luftburken? Bara runt omkring eller I luftintaget?

Uppdatering.

Jag plockade isär luftburken och sprutade startgas direkt i förgasarna.
Efter lite om och men så startade den. Den låter fint, alla cylindrar tänder, ingen rök ur avgasröret.
Jag kunde starta den normalt flera gånger efteråt. Jag får se om problemet återkommer om några dagar men vad tror ni.
Ny teori? Kan det fortfarande vara en bränslepump som är på väg att ge upp?

Jag tänkte ta och passa på med en annan fråga: Jag bytte bromsslangar till stålomspunna samt nya bromsbelägg från "Ferrodo". Nu ligger beläggen an mot skivorna lite. Hjulet rör sig lite tröggare med andra ord. Kan jag köra med detta och räkna med att beläggen sliter ned sig snart eller är det risk att bromskivorna slår sig?

Det med bromsarna är min lika dan, beläggerna läper lätt i oket, varje okkolv går putta in med tummen o bromsarna tar pang bra, men även ligger klossarna lite på o mina skivor har inte slagit sig en efter antal mil.

Men det beror ju så klart hur mycket dom ligger an, man kan ju köra en sväng utan att bromsa med frambromsen, räker med 1km eller några, temot behöver ju inte vara överdrivet högt, o känna på skivan hur varm den blir, man märker ju om den blir skollhet eller bara jumen eller kall.

Har du testat snurra hjulet fram när det är i luften ?

Det med bromsarna är min lika dan, beläggerna läper lätt i oket, varje okkolv går putta in med tummen o bromsarna tar pang bra, men även ligger klossarna lite på o mina skivor har inte slagit sig en efter antal mil.

Men det beror ju så klart hur mycket dom ligger an, man kan ju köra en sväng utan att bromsa med frambromsen, räker med 1km eller några, temot behöver ju inte vara överdrivet högt, o känna på skivan hur varm den blir, man märker ju om den blir skollhet eller bara jumen eller kall.

Har du testat snurra hjulet fram när det är i luften ?

Yes. Det snurrar fritt men stannar snabbare om du förstår mig. Alltså, beläggen ligger inte an så att jag inte kan snurra hjulet med handkraft utan det snurrar lätt men stannar snabbare än normalt.

Kan mkt väl vara pumpen då. Det märker du med tiden helt klart.
JA svårt att veta HUR trögt det rullar men spontant skulle jag tro det är ok. Du har inte överfyllt bromsvätska eller bytt bromshandtaget väl?

Kan mkt väl vara pumpen då. Det märker du med tiden helt klart.
JA svårt att veta HUR trögt det rullar men spontant skulle jag tro det är ok. Du har inte överfyllt bromsvätska eller bytt bromshandtaget väl?

Vad gäller bromsarna så fungerar allt väl. Jag har inte överfyllt bromsvätska och beläggen har nu slitits ner något.

Vad gäller startbesvären så får jag väl vänta och se vad som händer.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT