Motorn dog under färd

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Hej igen.

Ny hoj, liknande problem.

För 2 veckor sedan åkte jag bana utan problem. Tvättade INTE hojen efteråt och har inte startat den förren idag.
Startade den med choken i garaget någon minut. Åkte ut på vägen, inga problem, den svarade fint på gasen.
Efter ca 500 m slutar den att svara, börjar bluddra för att sedan dö.

Jag kan inte starta den. Startmotorn går, den går igång en stund på låga varv om man har choken på eller full gas. Alla slangar verkar sitta i. Att öppna tanklocket hjälpte inte. Batteriet e bra.

En liten film kanske underlättar: [YOUTUBE-ID]eAIFfy79rjo[/YOUTUBE-ID]
Vad kan vara fel? Har jag dränkt förgasarna med choken? Kan något ha hänt under dessa 2 veckor? Självklart har jag soppa i tanken samt att soppakranen är i läge "ON".

Hjälp mig vart jag ska börja felsöka!

Tack på förhand

/Bartek

Kontrollera flödet från kranen till att börja med. Prova även att sätta kranen på PRI.

Last edited:
Verkar det flöda på bra med bränsle fram till förgasarna? Det låter som att du har ett bränslerelaterat fel - det är därför den precis orkar med att gå lite på tomgång och sedan är det soppatorsk igen.

Leta efter ett igensatt bränslefilter, soppakran, skit i förgasarna etc. Ungefär i den ordningen.

Good luck.

Det verkar som om problemet är löst nu.

Lyfte på tanken, drog i slangarna, petade på bränslefiltret samt bränslepumpen. Kunde ej få loss filtret så jag la tillbaka tanken och provade att starta.
Den bluddrade igång på 2 cylindrar, men när jag drog på med gasen lät det som att nått lossnande och den drog igång som en jävla rad4 ska göra.

Lyckas inte få tanken över skruvhålen, tappar 2 skruvar ner i motorn, suckar högt... går hem, tar en öl och är glad att skiten verkar fungera iaf.

Jag tog också en kort runda på två växlar och den verkar leva som den ska.

Tack för hjälpen. Ni lär höra av mig igen... :2cool

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...