CBR600 som bara stannade, bränsleproblem?

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Tja,

Jag har Googlat runt en del för att ta reda på vad som är min hoj CBR600 F4 -99s mest troliga problem, med mer eller mindre lyckat resultat... Jag tar gärna emot teorier om vad som kan vara fel baserat på min beskrivning av vad som hände :)

När jag var ute och körde senast så dog hojen, det kändes som att få soppatorsk ungefär. Den började hosta, tappade kraft, och stannade till slut. Förloppet tog kanske 20 sekunder. Efter detta kunde jag inte få igång den. Jag testade följande: starta som vanligt (motorn brummar till lite, sedan bara startmotor), starta med gaspådrag (inget brumm, bara startmotor), start med choke (lite mer brumm, trodde nästan den skulle starta).

Efter att jag släpat hem hojen började jag kolla på bränslepumpen. Den fick rätt spänning av relät, och när jag kopplade ur slangen till förgasarn så ställer den sig och spottar bensin. Med andra ord, bränslepumpen är inte helt trasig i alla fall. Sedan vet jag ju inte om den pumpar tillräckligt hårt.

Jag satte tillbaka slangen igen, slog "av och på tändningen" med nyckeln för att bygga upp ett tryck i slangen upp till motorn. Försökte starta igen, på samma sätt som innan (utan gas, med gas, utan gas med choke). Efter mycket startmotor-vevande med choke kom den igång. Jävligt skumt. Den kan förmodligen dö när som helst igen, så jag tänker nog lämna in den, men undrar som sagt om ni har några teorier om vad som kan hänt?

Kan tillägga att den varit svag och hostat på låga varv (när den är varm), vilket jag spekulerat i skulle kunna bero på dålig bränslepump. Nu när den dog blev jag ännu säkrare på att det var bränslepumpen, men till min besvikelse så verkar den ju inte vara hela paj i alla fall. Kan man testa på något enkelt sätt om den bygger upp tillräckligt tryck? Om det inte är pumpen, vad tror ni då är fel? Tror som sagt jag skall lämna in den, men är ändå intresserad av era tankar!

Tusen tack!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Bytte jag för en månad sedan, glömde säga :( Ett nytt original-filter borde väl inte börja jävlas så där bara?

Du har inte klämt någon slang då? Eller nån slang som torkat?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gör ett flödestest och jämför med databladet för pumpen.
Kan du mäta soppatrycket så är det ju också ett bra jämförelsevärde mot ny pump.

Kolla förfiltret på pumpen om det har slammat igen, smuts i tanken?

Dränera flottörhusen
Många saker som kan störa soppaflödet men det går ju att systematiskt följa flödet. :hej
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Du har inte klämt någon slang då? Eller nån slang som torkat?
Jag funderade på det, men jag har inte pillat med hojen på någon månad, och dom ser bra ut i mina ögon.

Gör ett flödestest och jämför med databladet för pumpen.
Kan du mäta soppatrycket så är det ju också ett bra jämförelsevärde mot ny pump.
Kolla förfiltret på pumpen om det har slammat igen, smuts i tanken?
Dränera flottörhusen
Många saker som kan störa soppaflödet men det går ju att systematiskt följa flödet. :hej
* Tror ni denna hade fungerat för att kolla trycket? http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt...ent-och-Elektronik/Bransletryckmatare-151366/
* Filtret är bytt för en månad sedan, och det gamla filtret såg också bra ut, tanken ser ren ut
* Tömde ut bensinen genom att koppla loss pumpen, töms flöttörhusen då också?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gör flödestest först, enklast så, ta ett litermått och mät tiden det tar att fylla 5dl (skvalpmån är ju bra att ha) och räkna om till liter/minut (dvs ta *2 på tiden)
Kolla att måttet tål bensin bara.

Flottörhusen har en egen dränering (oftast) längs ner på fuggarna, googla fram en sprängskiss och kolla. Men börja med pumpen iom att du tyckte att den spottade lite grann bara.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Vill inte spela viktigpetter här, men om man vill mäta liter per minut så bör man väl låta pumpen gå i 30 sek och ta mängden bensin man fått gånger två? Gör man på ditt sätt så har man mätt minuter per liter.

Gör flödestest först, enklast så, ta ett litermått och mät tiden det tar att fylla 5dl (skvalpmån är ju bra att ha) och räkna om till liter/minut (dvs ta *2 på tiden)
Kolla att måttet tål bensin bara.

Flottörhusen har en egen dränering (oftast) längs ner på fuggarna, googla fram en sprängskiss och kolla. Men börja med pumpen iom att du tyckte att den spottade lite grann bara.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vill inte spela viktigpetter här, men om man vill mäta liter per minut så bör man väl låta pumpen gå i 30 sek och ta mängden bensin man fått gånger två? Gör man på ditt sätt så har man mätt minuter per liter.

Man kan även invertera, dvs ta 1 dividerat med tiden enligt halvlitersmetoden ovan, så blir det rätt

/Messerschmidt :crash
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vill inte spela viktigpetter här, men om man vill mäta liter per minut så bör man väl låta pumpen gå i 30 sek och ta mängden bensin man fått gånger två? Gör man på ditt sätt så har man mätt minuter per liter.

Man kan även invertera, dvs ta 1 dividerat med tiden enligt halvlitersmetoden ovan, så blir det rätt

/Messerschmidt :crash

Tack för det, keyboard translate input error from brain, bra att nån rättar när det blir fel :tummenupp
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top