CBR125 -94 laddar konstigt.

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Elstarten på min sons CBR har kroknat sista veckorna i takt med sjunkande temperatur och jag förutsatte att det var det flera år gamla batteriet som varpå väg att ge upp. Problemet har hittills hanterats genom att han har blivit duktig på att knuffa igång den.

Nu bytte vi batteri och då när jag kontrollmätte laddningen upptäckte jag nåt som jag inte varit med om tidigare. På tomgång ger generatorn knappt 14 volt vilket känns rimligt. Från ca. 2500 rpm och uppåt sjunker spänningen till batterispänningen på ca. 12,5 volt. Först så tänkte jag att den helt enkelt slutar ladda på högre varvtal.

Men nu till det knepiga. Generatorn håller alla lampor och strålkastarna igång hur länge som helst. Den fungerar alltså i princip bra förutom att spänningen sjunker till 12,5 volt över 2500 rpm. Är det någon som varit med om liknande eller har en idé om vad det kan vara för fel.

Eftersom obehaget att åka buss med råge överväger problemet med att rulla igång den för en sextonåring så tog han den och stack iväg på innebandyträning nu och nästa gång jag kan komma åt att mäta lite är på söndag förmiddag. Men som sagt, är det någon som har nåt tips?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Stator eller regulator. Mät upp hur mycket statorn laddar när grabben kommer hem :)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Funkar hojen eller inte efter batteribytet?

:va
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Den fungerar utmärkt men batteriet är konstant nästan slut och han får ofta knuffa igång den.
Jag har fixat en regulator från en Lombardini marinmotor och ska testa på söndag. Är rätt säker på att det kommer lösa problemet.

Men jag förstår inte vad som rimligen gått sönder i den gamla.

Ingen laddning förstår jag. För mycket laddning förstår jag. För lite laddning förstår jag. Men varvtalsberoende laddning fattar jag inte.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Idag fick En kinesisk moped släppa till en regulator.
30.- kostade den på Returbilen och laddningen fungerar nu utmärkt.

Lombardiniregulatorn var för stor för att få plats under kåpan.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top