CBR1000RR-mer mos?!

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
RSV4R
Någon som har koll på vad som är värt att göra på en -08? Slip on + mappning ger nada jmf orig. + mappning, har jag hört. Ngn med avvikande uppfattning?

Helsystem, vad kan det ge?

Tunnare topplockspackning?

Portning?

HRC motorkit? Ngn som provat? Måste ringar osv bytas kontinuerligt efter installation?

Jagar så klart inte en siffra på ett papper, utan jag vill ha mer kräm med en bevarad fin kurva, kanske till och med lite mer på mellanregistret. Turbo är inte intressant då jag kör en del bana. Viktbesparing, "det är bättre att lägga pengarna på nåt annat" osv har jag redan funderat på.

Mvh
 
Prata med Andersson Turbo. En mappning hos honom gör riktigt mycket speciellt på mellan registret :)
 
Slip on, filter och rätt mapp och sen ställa in det i bänk så borde kurvan bli jämn och fin.
Kan nog räkna med 10-15 hp med helsystem, filter och mappning i bänk.
Annars kan det va värt att minska en kugg i fram eller upp tre i bak så får du en billig trimning som tar lite av toppfarten.. Du sparar vikt om du byter till slip on / helsystem
 
Beror ju lite vad det får kosta?
Vill du ha mer på mellanregistret, så behåll orginal eller slipon.

Steg 1

* Tunnare packning
* Trattar
* Beggad HRC ECU + ev kit-härva (lite bökigt med orginal elhärva, beroende vart hojen är såld)
* Mappa in ordentligt (RG-Enginering, SBK One)

Steg2

* Helsystem
* Hc-kolvar

Steg3

* Porta
* HRC kammar
* HRC ventiler o fjädrar
* Blueprintning

Steg3 = rekomenderad service 1 ggn om året, beroende på hur mycket o hårt du kör. Vet dom som kört längre på det. Men det sliter bra på grejorna.
Pris service ca 20-25kkr.

Lycka till!
 
Last edited:
Förutom helsystem, filter med mappning på min k6 så satt jag på ett 2kuggar större bakdrev vilket gjorde stor skillnad för mellanregistret(mappad hos andersson)!

Lättare fälgar ska väl göra mkt har jag hört!

Annars är det väl den dyra vägen med portning, kammar osv som är enda vägen!
 
Jag är med intresserad av det, funderat på att sätta i en PCV, men gör det ingen större skillnad alltså?
 
Grundtrim: helsystem, KN filter, Pc ger i runda tal 10-14 hästar beroende på rör osv.
Sen kan trattar bytas, cylinderfotspackninc och topp packning HRC.
Ökar effekten några pållar till.
Det jag upplevt gett mest är högkompskolvar.
Detta efter rör och filter smt Pc monteras.
Om jag inte minns fel så gav det 12 häst till uppepå de 10-14 hästar jag tidigare nämnt.

Detta mätt på olika CBR1000RR -08-12 i samma bänk i min verkstad.
 
Hojen är mappad av Andersson Turbo. Gav ingen effektökning men klart bättre/direktare svar på gasen och generellt upplevs motorn bättre. Vid jämförelse med innan/original så svarar den direkt och tar 5-10 m på roll-on, sedan ingen skillnad. Jag är mkt nöjd, hade inga illusioner om att få en hög hk av en mappning.

Mvh

Prata med Andersson Turbo. En mappning hos honom gör riktigt mycket speciellt på mellan registret :)
 
Har du några siffor eller kurvor? Min hoj har KN-filter, originalsystem, PC3 och den är mappad av Andersson Turbo. Funderar väl i första hand på helsystem, ev tunnare topp-packning samt givetvis ny mappning. Frågan är vad det kan ge, svårt att hitta siffror eller kurvor före/efter... Tappar man mellanregister med helsystem? Det är ju synd isf då just mellanreg är så sweet på Hondan. Högkompkolvar låter intressant om det kan ge 10 hk +, men hur håller det? Service?

Att köra steg 3 låter för dyrt om hojen behöver servas så grundligt, då byter jag hellre till en Beemer. Att trimma hojen för skör pallar jag inte med...

Mvh

Beror ju lite vad det får kosta?
Vill du ha mer på mellanregistret, så behåll orginal eller slipon.

Steg 1

* Tunnare packning
* Trattar
* Beggad HRC ECU + ev kit-härva (lite bökigt med orginal elhärva, beroende vart hojen är såld)
* Mappa in ordentligt (RG-Enginering, SBK One)

Steg2

* Helsystem
* Hc-kolvar

Steg3

* Porta
* HRC kammar
* HRC ventiler o fjädrar
* Blueprintning

Steg3 = rekomenderad service 1 ggn om året, beroende på hur mycket o hårt du kör. Vet dom som kört längre på det. Men det sliter bra på grejorna.
Pris service ca 20-25kkr.

Lycka till!
 
Skönt med lite siffror, men ännu bättre; har du några kurvor före/efter helsystem? Ngt tips på var man kan köpa bra högkompkolvar, och vad får man hosta upp?

Mvh

Grundtrim: helsystem, KN filter, Pc ger i runda tal 10-14 hästar beroende på rör osv.
Sen kan trattar bytas, cylinderfotspackninc och topp packning HRC.
Ökar effekten några pållar till.
Det jag upplevt gett mest är högkompskolvar.
Detta efter rör och filter smt Pc monteras.
Om jag inte minns fel så gav det 12 häst till uppepå de 10-14 hästar jag tidigare nämnt.

Detta mätt på olika CBR1000RR -08-12 i samma bänk i min verkstad.
 
Hc-kolvar slits inte mycket mer än vanliga, så det är en bra investering om man har råd.
Exakt pris kommer jag inte ihåg just nu, men runt 10k iaf kanske lite mer. (osäker)

Ja generellt så "tappar" man lite på mellan, eller man får inte lika mycket med helsystemet. Men i gengäld får du mer på toppen. Svårt val vad som är värt vad.

Har ingen graf på min innan mappning m.m. Men har för mig att den låg på strax över 160hk (162).

Min efter:
* Helsystem
* HRC trattar
* luftfilter (orginal)
* Ignijet
* Tunnare topppackning
* Nya kolvringar
* Nya vevlager

IMG_0768.jpg

Så 13-14hk gav det i mitt fall.
 
Last edited:
Ok, du har ju i princip kört min Plan A! Detta förutom trattarna som jag är totalt okunnig om.
Det låter ju ganska bra. Tack för infon!
 
glömt va han den där moralpredikande nissen med HRC preppade hondan heter men han fick väl till slut ut 190+ kusar med allt möjligt...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top