CBR1000RR-mer mos?!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om du vill lägga 25.000kr och få mer krut, varför inte turbo? Då kan du ju ha 300hk istället för att nöja dig med +20hk som bara får maskinen att vara satan.

Kostar inte ett turbokit där man inte själv skall stå och svetsa plenum, grenrör osv ungefär det dubbla?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Turbo är grymt, men jag vill att hojen ska funka fint på bana, och där har ju turbohojar sina nackdelar.

...och satan, det får maskinen gärna vara :yoparty

Jo det stämmer väll kanske. Ska försöka få min mer duglig för bana men då glider man ju också runt som en snigel :)

Kostar inte ett turbokit där man inte själv skall stå och svetsa plenum, grenrör osv ungefär det dubbla?

Jo det gör dom. Men om man kan greja lite själv så är det nog inte omöjligt men då får man vara lite petig med vad man köper kanske. Finns några här på forumet som skrivit dom byggt på äldre hojar för 15.000kr.
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
PCV:an i sig själv ger inget. Utan gör så att du kan mappa in hojen.
Ska du mappa in hojen, så skulle jag rekommendera att skaffa en HRC ecu istället.
Du slipper alla sladdarna som följer med (samma med Bazzaz) och dom som vet säger att den är bättre.
Blir kanske lite dyrare, men går att hitta billigt ibland.

Sen vad mappningen ger, det vågar jag inte gissa på.

+

Principen är den samma med båda antar jag? Du vet inte vad HRC gör bättre än PC? Försökt att googla men dock utan resultat. Sladdar och sånt är inga problem för mig, fast är HRC:s bättre rent funktionellt får jag kanske överväga en sådan.

Fick tag på en enbart monterad PCV för 2000:- och billigare än det lär jag inte hitta.

Vänligen
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
+

Principen är den samma med båda antar jag? Du vet inte vad HRC gör bättre än PC? Försökt att googla men dock utan resultat. Sladdar och sånt är inga problem för mig, fast är HRC:s bättre rent funktionellt får jag kanske överväga en sådan.

Fick tag på en enbart monterad PCV för 2000:- och billigare än det lär jag inte hitta.

Vänligen

HRC ECU kräver HRC kabelhärva om du inte har en USA modell utan HISS och HRC kabelhärva är för race utan lyskblage.
HRC ECU kräver en speciell kabel för mappning pris 3000:- ny om jag inte minns fel.
HRC ECU har inte samma upplösning på mappningen så de flesta med HRC ECU kör en PC uppe på för att kunna mappa mer noggrant.

MAO inget att satsa på för vanliga gatåkare!

HRC ECU tillåter justering av tändning så är av den anledningen intressant för raceåkare.
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
HRC ECU kräver HRC kabelhärva om du inte har en USA modell utan HISS och HRC kabelhärva är för race utan lyskblage.
HRC ECU kräver en speciell kabel för mappning pris 3000:- ny om jag inte minns fel.
HRC ECU har inte samma upplösning på mappningen så de flesta med HRC ECU kör en PC uppe på för att kunna mappa mer noggrant.

MAO inget att satsa på för vanliga gatåkare!

HRC ECU tillåter justering av tändning så är av den anledningen intressant för raceåkare.

Enda jag vill egentligen är att få ut en jämnare kurva och lite mer på botten/mellanregistret. Har du/ni hört talas om Z-BOMB? Vad gör den för nåt?
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Z bomb är till för de strypta US modellerna.
Inget du har nån nytta av på en Europahoj!

Min är en USA-import, men va jag har inte märkt av nån strypning såvitt jag vet. Hur vet man om man är drabbad av det? har ingen bakgrundshistoria på bladen mer än att den importerades 2010. Vore kul att veta.

Vänligen
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Kommer inte riktigt ihåg hur det va på min. Men runt 10-11k varv så hände det inte mycket, va riktigt trött då.
Ligger en begränsning där iaf. Som tex Z-bomben tar bort.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Min är en USA-import, men va jag har inte märkt av nån strypning såvitt jag vet. Hur vet man om man är drabbad av det? har ingen bakgrundshistoria på bladen mer än att den importerades 2010. Vore kul att veta.

Vänligen

Du får kolla reservdelsnummer på din ECU. Vissa nummer indikerar strypt mappning...
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Kommer inte riktigt ihåg hur det va på min. Men runt 10-11k varv så hände det inte mycket, va riktigt trött då.
Ligger en begränsning där iaf. Som tex Z-bomben tar bort.

Min snarare kommer efter 10k, så det låter som att det inte sitter nån strypning där då? Märkte du nån skillnad på topphastighet för/efter(om du nu gjorde nåt åt det)? och går det att köra PCV och Z-bomb samtidigt?


Du får kolla reservdelsnummer på din ECU. Vissa nummer indikerar strypt mappning...

Jag får kolla det, se va som står. Hört talas om WIN-nummer på bilar, är det nåt man kan efterforska i på hojar med? det numret som man kan se om bilar varit smällda etc.


Underbart med svar från kunniga, väldigt tacksam!
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Byta trattar lönar sig, behöver inte vara HRC för dom är onödigt dyra.

Tjena Peppe,

Hur skiljer sig originaltrattar från "trim"-trattar?
Ger byte till "trim"-trattar just extra hk eller vad händer?
Byte av trattar låter ju ganska enkelt. Vilka negativa effekter medför sådant byte? (varför är de inte där från början)

\m/
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Tjena Mårten!

Själv kör jag med den låga varianten, som en viss kille i Anderstorp Saluför.
I ärlighetens namn så har jag ingen siffror att visa upp för vad just byte av trattar ger.
Gjorde flera förändringar samtidigt, så jag vet inte vad just trattarna gjorde för mig.
Förklarat för mig skulle det ge lite på hela registret, men framför allt topp effekt.

Blev iaf starkt rekommenderad från flera håll att byta trattar, när jag ändå gjorde dom andra jobben.

Det är enkelt att byta trattarna, men du bör göra en bänkning efter det, så det blir ju lite mer pengar.

Gissar på att dom vill ha en mer "lättkörd" hoj med orginal, Antagligen billigare oxå.
Avgasvärden?

Du får nog lite bättre svar om just trattar av ngn annan här, eller dom som håller på med detta hela dagarna.

Mina trattar:
IMG_0769.jpg
 
Last edited:

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Gissar på att dom vill ha en mer "lättkörd" hoj med orginal, Antagligen billigare oxå.
Avgasvärden?

Tack för ett snabbt och utförligt svar. Kanske ska kolla detta med en viss kille i Anderstorp!

Avgasvärden ... glömde den ... låter definitivt som en nackdelskandidat!

Mvh Mårten
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Tack för ett snabbt och utförligt svar. Kanske ska kolla detta med en viss kille i Anderstorp!

Avgasvärden ... glömde den ... låter definitivt som en nackdelskandidat!

Mvh Mårten



jag gillar karaktären på org trattarna men köpte sbkone trattar som jah inte har testat än,men att rekomendera är att behålla org luftfilter och bara ta bort stålgallret,hög flödes luftfilter sabbar den mjuka å jämmna gas-responsen man vill ha på svenska rr banor.mvh Tobbe
 

Cbr 1000

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Östergötland
Hoj
R6 Banhoj
Lämnade in min för lite uppdatering då jag hade fruktansvärda avgas smällar och även ryckig gång.
Dom monterade pc och k&n filter bänk och mappning fick riktigt fina siffror och en betydligt trevligare hoj.
Inga ryck eller konstanta avgas knallar 182 bakhjulshästar går som ett spjut :tummenupp

Så det kan jag rekomendera :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Har denna i garaget nu, dessa svindyra HRC trattar sitter i. Tommys hoj. CBR1000RR 2008. Var svart som ny. Lackerades om direkt.



20230609_143402.jpg


20230624_073025.jpg
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top