CBR1000F -88 som första hoj?

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Tjena galningar! :bow

Nu ska man ta och köpa båge då var det tänkt...
Har hittat en CBR1000F -88 för billig peng och är sugen som ____
visst är den lite saftig att börja på men som min kloke mor sa,
"ska du köra en sån sen så kan du väl lika gärna lära dig en sådan från början". =)
Är lite rapiga kåpor efter lite ovarsamt släpp från midjehöjd så jag har
planer på att göra Streetfighter av den, nån idé?

Så, helt åt helvete eller bara nästan? :confused:

Hjälp till nu!
 
En 600 har du roligare med. Jämför motor och vägegenskaper...
 
eller köp min om du vill ha sporthoj... den är lättare att köra när det svänger än ett gammalt cbr lok är... + att den går bättre
 
Jo jag vet att den är i absolut största laget men helt omöjligt kan det väl inte vara?
Jag menar, det är lite skillnad på 35000:- och 15000:- också...
Om ingen har en 750 eller så, vill ta för tung på en gång...
 
Silwer skrev:
tung landsvägskryssare, osmidig att lära sig manövrera på, tänk på det.
Japp, ska du ha en sån tung är välan lika bra att slå till på en gixxer 1100 så får du riktig motor med :). ...men särskilt lättkörda är dom inte, rår knappt på min vid kurviga småvägar än fastän det här är "5:e-hojen". Effekten vill gärna väldigt mkt mer än vad manövreringen vill.
 
Min första hoj var en Honda CBR 1000 - 89. Visst är den stor, men dock inget hinder alls att köra. Och köra på krokiga vägar var det inga som helst problem med dock, även om den är lite tyngre än de andra hojarna.

Det var en del som var på mig också att jag skulle ha en annan hoj. Men jag sa bara att jag väljer den hojen som jag känner för mest.

Så känn efter vilken hoj du vill ha och till vilket syfte. Är det bara bana så kanske du borde välja en annan, men ska du bara köra så är det inget fel att välja denna....

Lycka till med ditt val
 
Tänk längre än näsan räcker..

Wigen skrev:
Jo jag vet att den är i absolut största laget men helt omöjligt kan det väl inte vara?
Jag menar, det är lite skillnad på 35000:- och 15000:- också...
Om ingen har en 750 eller så, vill ta för tung på en gång...

...för dina ekonomiska kalkyler är ju ganska undermåliga..

Visst att det skiljer 20000 på de båda hojjarna men så skiljer det säkerligen 35000 i föräkringskostnader.. PER ÅR!!!

Köper du CBR:en så lär din försäkringspremie hamna runt 50000 hel(om du har tur).. Endast trafik lär även den hamna runt 20' per år..

Köp en Motard eller nån hoj med tvin(som min ducce monster)..

Då landar helförsäkringen runt 10' istället..

Jag hade tidigare en 600 Hornet.. ungefär samma motor som CBR 600 om jag förstått rätt..

Halvförsäkringen på den låg som billigast på 19000:-

Min Ducati Monster försäkrar jag HEL/HEL för 12900:-

...men visst, det är ju så grymt att kunna visa upp värsta värsta sporthojen för polarna.. Sen att den är antik och för dyr att försäkra spelar ju ingen roll..

Köp hellre en nyare hoj med mindre pulver så kommer du få mer glädje, bättre försäkring för pengarna!
 
Wigen skrev:
Yes, äntligen en vettig människa! :tummenupp

Du har PM!
Om du redan har bestämt dig så varför fråga?
Känner en som hade en 87a och det var en betongklump att köra, snabb men ganska klunsig ovillig att byta spår i kurvorna.
Vet inet om 88an är en annan hoj, men troligen påminner den väl om det gammla bojsänket.
Sen känner du kanske till försäkringar?
Om du är ung och har färskt körkort och bor i stad så komer du åka på en sån premie som förmodligen kostar som hojen gör.
 
Jag startade min karriär på en cbr 1000f -88. Och jag tyckte att det var rätt skönt med en lite tyngre hoj i början, man fick jobba lite med den. Och speciellt svårkörd och klumpig tyckte jag inte att den var. Ett litet tips bara. Lyssna noga på motorn efter ett rassel för det kan var kamkedje sträckaren som e på väg att lämna in, men samtidigt så behöver det inte betyda nåt, köp med magkänslan, det finns en uppsjö av billiga och bra cyklar. kör försiktigt bara..
 
Försäkringsbiten...

Ja försäkring har jag så klart redan kikat och det var inte alls så farligt... 20000:-/år och helförsäkrad på mig
(20år och i buskarna). Sen om man får ut nåt om det skulle hände nåt är en annan grej.
Annars så kan jag ta halvförsäkring för 800 i månaden ungefär.
Hade tänkt mig mer så jag är inte avskräckt för det...


Har planer på att inte dö för det... :tummenupp
 
Wigen skrev:
Tjena galningar! :bow

Nu ska man ta och köpa båge då var det tänkt...
Har hittat en CBR1000F -88 för billig peng och är sugen som ____
visst är den lite saftig att börja på men som min kloke mor sa,
"ska du köra en sån sen så kan du väl lika gärna lära dig en sådan från början". =)
Är lite rapiga kåpor efter lite ovarsamt släpp från midjehöjd så jag har
planer på att göra Streetfighter av den, nån idé?

Så, helt åt helvete eller bara nästan? :confused:

Hjälp till nu!

Ser för j-vlig ut utan kåpor brrrr!!!!!!!
Streetfighterstuket rekommenderas mao inte.
 
Så pass snygg alltså? :eek:
Jaha ja, nya planer alltså...
Jaja, allt går väl att ändra på. Kanske...
 
Grejen är den att det är repor på ena sidan av kåpan, därav tanken på att plocka bort den...
Men en scooter är ju aldrig fel... :D
 
haha, jo.
Den är faktiskt snabb med, jag hade en gsxr1100 87 samtidigt som han hade en sån där och hans gick fortare i toppfart kanske en 10 knyck eller nåt sånt.
Men trots att de flesta idag skulle avfärda en gsxr1100r 87 idag som en omöjlig blysläde så var den smidigare än Hondan:-)
 
Haft -87:as cbr 1000 som 1:a hoj, bänglig ok, men körställning vid längre resor, underbar! Dessutom är det ju lite ryt oxå...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top