CBR 900 turbo blåryker

Har du 2 trådar för samma sak?

Ja, jag tänkte att det blev i fel forumsdel

Wiseguy, du kanske kan ta bort den andra tråden som ligger under dragracing/turbo

Eller vem kan ta bort trådar :) kommer inte ihåg vem som är moderator längre :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:
Lagom rörigt :tungan

Nr.1 är väl ledningen till ovansidan av turbon. Dvs. olja till turbo.
Nr.2 är ledningen från undersidan av turbon till ingång till oljetråget på undersidan. Dvs. olja ut från turbo.
Nr.3 Vattenkylning av oljan. Vartifrån kommer den?
View attachment 433715

Ja korrekt, vatten till turbo enligt bild
Vattnet till oljekylaren går alltså genom turbon, vattenkylning antar jag?

0d819e2c22150009cca44fbce063beb7.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:
Kollade lite mer sent igår.
Det verkar vara lite olja i turbon vid kompressorhuset, se bild, dessutom är den (i mitt tycke) rätt glapp. Så det kanske är här problemet ligger
f0f5086ad46c3180488861ff896ee6f7.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Kolla ändå vevhusventilationen!!
Kollade lite mer sent igår.
Det verkar vara lite olja i turbon vid kompressorhuset, se bild, dessutom är den (i mitt tycke) rätt glapp. Så det kanske är här problemet ligger


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Kollade lite mer sent igår.
Det verkar vara lite olja i turbon vid kompressorhuset, se bild, dessutom är den (i mitt tycke) rätt glapp. Så det kanske är här problemet ligger
[/IMG]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Är det glappt i radiell eller axiell led?

Är det så impeller dansar runt eller är det endast kännbart, du skall även tänka på att de är glidlager i de så när du bygger upp ett oljetryck så kommer det glappet i radiell led minska:banana
 
Är det glappt i radiell eller axiell led?

Är det så impeller dansar runt eller är det endast kännbart, du skall även tänka på att de är glidlager i de så när du bygger upp ett oljetryck så kommer det glappet i radiell led minska:banana

Radiellt, jag tycker det är så mycket att impellern nästan tar i huset, när man trycker axeln åt nåt håll.

Vad är det egentligen som tätar så att olja/vatten inte läker ut vid axeln, eller att olja och vatten blandas?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Radiellt, jag tycker det är så mycket att impellern nästan tar i huset, när man trycker axeln åt nåt håll.

Vad är det egentligen som tätar så att olja/vatten inte läker ut vid axeln, eller att olja och vatten blandas?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Som sagt när det är oljetryck i turbon så försvinner antagligen det problemet, det är när axeln glappar axiellt som man måste renovera.

Men om du tror att det verkligen är turbon som är slut så kan du ju renovera den om det går att få tag på någon renoveringssats, där ingår även de o-ringar som tätar.


jag är ingen tuboguru men har haft av ett par turbo och alla turbos glappar radiellt, vissa mer vissa mindre. så länge impellern inte tar i någonstans så är det nog hyffsat lugnt...


vad är det för aggregat?
 
Last edited:
Som sagt när det är oljetryck i turbon så försvinner antagligen det problemet, det är när axeln glappar axiellt som man måste renovera.

Men om du tror att det verkligen är turbon som är slut så kan du ju renovera den om det går att få tag på någon renoveringssats, där ingår även de o-ringar som tätar.


jag är ingen tuboguru men har haft av ett par turbo och alla turbos glappar radiellt, vissa mer vissa mindre. så länge impellern inte tar i någonstans så är det nog hyffsat lugnt...


vad är det för aggregat?

Egentligen har jag fått för mig att det är kolv eller kolvringarna som är dålig, tyckte mig se att det kommer rök från grenröret, alltså innan turbon (verkar inte vara helt tätt grenrör)

Jag börjar fundera på det där med vevhusventilationen också, vad händer när den blir tät? Den ventilerar ju bara rakt ut, eftersom det inte finns någon luftburk, blir det sånt tryck att oljan trycks in.. Vart?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Skruva bort turbon och plugga oljeslangarna. Starta och se om det ryker. Ryker det då också så är det inte turbon :)
 
Skruva bort turbon och plugga oljeslangarna. Starta och se om det ryker. Ryker det då också så är det inte turbon :)

Ja det hade jag nog tänkt göra, tror jag ska vara så lat att låta turbon sitta kvar i anslutningarna och bara skruva lös turbon från grenröret, då borde man se om det läker också


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Om vevhusventen är för trång kan den ryka även utan turbo! De va för bra "jämn" komptäthet för att den ska dra olja. Jag funderar om de skulle gå skruva lös oljepåfyllningslocket för att tillfälligt få mer vevhusvent på de viset så man ser om röken avtar? Man kan trula ner en relativt lång slang i oljepåfyllningshålet så de inte tokskvätter olja under testet. Dra slangen uppåt hojen så oljan kan rinna tillbaka hela tiden.
 
Last edited:
Om venten är för trång trycks oljan förbi kolvringrana på en hoj utan turbo. På en hoj med turbo är de ännu mer viktigt för turbon är känslig på oljereturen , den läcker in olja i både kompressordel som avgasdel vid lilla minsta motstånd på vevhusvent. Om oljan läcker in i kompressordelen som på en av dina bilder så åker de in i cylindern och vidare ut i avgasrör.
 
Om venten är för trång trycks oljan förbi kolvringrana på en hoj utan turbo. På en hoj med turbo är de ännu mer viktigt för turbon är känslig på oljereturen , den läcker in olja i både kompressordel som avgasdel vid lilla minsta motstånd på vevhusvent. Om oljan läcker in i kompressordelen som på en av dina bilder så åker de in i cylindern och vidare ut i avgasrör.

Ah just, det är några saker man inte tänker på.
Det skulle alltså bara kunna vara vevhusventelationen som är tät, slangen är dessutom rätt lång, 50cm iallafall.
Det verkar dock som att det inte läker spec mycket på kompressorsidan för tryckslangarna därifrån är helt torr.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Mät även dim på vevhusventens slanganippel den kan ev vara för smal så du måste göra en extra vevhusvent.
 
Gör som boost3 säger först!! Ta bort oljepåfyllningsproppen och sätt kanske ner en grov slang men se upp så den inte tar i kopplingskorgen.
Om vevhusventen är för trång kan den ryka även utan turbo! De va för bra "jämn" komptäthet för att den ska dra olja. Jag funderar om de skulle gå skruva lös oljepåfyllningslocket för att tillfälligt få mer vevhusvent på de viset så man ser om röken avtar? Man kan trula ner en relativt lång slang i oljepåfyllningshålet så de inte tokskvätter olja under testet. Dra slangen uppåt hojen så oljan kan rinna tillbaka hela tiden.
 
Jag gissar att det är här oljan förbränns iallafall, då är det bara att ta reda på varför.
Kanske lite svårt att se på bilderna men det har fuktat en del från avgashuset.

c55ec132889188452cbae00824afedd5.jpg
18c751d9bc443cf809cc4f34ed49aead.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag var också och tittade på den hojen men avstod köp för jag anade ugglor i mossen pga den bara hade surat ner sig och killen knappt kört med den. Men iaf så häng av turbon och plugga slangarna och se om den fortfarande ryker.

Som andra säger så kolla så att vevhusventilationen inte är tät och gör en luftning till av påfyllningen. En t25 turbo som sitter på den där kostar bara 2000-2500:- på eBay om den skulle vara slut:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top