CBR 900 turbo blåryker

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Jag var också och tittade på den hojen men avstod köp för jag anade ugglor i mossen pga den bara hade surat ner sig och killen knappt kört med den. Men iaf så häng av turbon och plugga slangarna och se om den fortfarande ryker.

Som andra säger så kolla så att vevhusventilationen inte är tät och gör en luftning till av påfyllningen. En t25 turbo som sitter på den där kostar bara 2000-2500:- på eBay om den skulle vara slut:tummenupp

Jo, nog anade jag ugglorna också men den blev så pass billig så jag kunde inte motstå :)
Det värsta är om jag måste byta motor tänkte jag, och kanske turbo då..

Håller på att få den besiktningsklar nu tänkte jag, det va ändå så mycket som skulle skruvas bort.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Du kan inte bygga om till Td04, de där Garrett-aggregaten är ju inte direkt kända för att vara pålitliga..
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag körde med 20t på min cbr919. Tyckte kanske den laddade en aning sent ca6500rpm innan fulltryck. 16t tror jag är bäst.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
jag köpte en på biltema och den fungerade hur bra som hels jag hade 309 på hjulet så en 16 t blir fint det
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Jo, nog anade jag ugglorna också men den blev så pass billig så jag kunde inte motstå :)
Det värsta är om jag måste byta motor tänkte jag, och kanske turbo då..

Håller på att få den besiktningsklar nu tänkte jag, det va ändå så mycket som skulle skruvas bort.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hade köpt den om det inte var för att jag hade för många andra grejjer ståendes vid den tidpunkten, ville inte dra på mig mer. Du gjorde nog en bra affär även om du behöver dit med en annan motor:)
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Uppdatering
Efter att den stått orörd ett tag har jag plockat bort turbo och ersatt med original avgassystem, ingen blårök, därmed är problemet hittat och det blir ny turbo.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
hej

har en cbr 893 med td04 t16 kan rekommendera denna setup

lycka till:tummenupp
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
har inte bromsat men har film från vårgårda förra året första försöken på strippen med turbomoppe.så jag håller på att försöka lära mig att starta med den https://www.youtube.com/watch?v=_UvU7Ocpi2Y&t=5s
ber om ursäkt för den kassa redigeringen.kör här med 0,7b
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Som sagt när det är oljetryck i turbon så försvinner antagligen det problemet, det är när axeln glappar axiellt som man måste renovera.

Men om du tror att det verkligen är turbon som är slut så kan du ju renovera den om det går att få tag på någon renoveringssats, där ingår även de o-ringar som tätar.


jag är ingen tuboguru men har haft av ett par turbo och alla turbos glappar radiellt, vissa mer vissa mindre. så länge impellern inte tar i någonstans så är det nog hyffsat lugnt...


vad är det för aggregat?
Det ska inte vara glapp, det ska vara spel, annars lär oljan spruta rätt igenom tätningarna.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
En liten uppdatering:
Jag har tagit bort turbon och besikta den den. Den ryker inte längre så det är turbon som läker igenom.
Däremot så verkar den inte gå så bra generellt, har haft problem med tändstiften, det första stiftet gick av! Gängorna satt kvar i toppen och stiftet låg löst i toppen, efter besiktning fick jag byta ett till stift och nu verkar det som om nästa stift är dåligt.
Jag har inte kört långt med den alls totalt en (1) mil kanske
I reservdelslådan som följde med hittar jag en påse med orginaltändspolar (står det på påsen iallafall) kan det vara så att tändspolen käkar stift på löpande band?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

man kan förstöra stift hur fort som helst,läcker turbon igen olja så att det ryker så är det dags o göra iordning den o sen byta alla stiften samtidigt för att utesluta att det inte är några problem.
så byt inte spolar innan du har gjort detta tycker jag
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
nu såg jag denna haha

allt original med förgasare o intercooler
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
hej

man kan förstöra stift hur fort som helst,läcker turbon igen olja så att det ryker så är det dags o göra iordning den o sen byta alla stiften samtidigt för att utesluta att det inte är några problem.
så byt inte spolar innan du har gjort detta tycker jag

Jag köpte nya stift när jag köpte den och då har den gått bra (vet dock ej hur den gick i höga hastigheter) tände på alla cylindrar. Med dom stiften har jag kört max en mil.

Det är efter att jag tagit bort turbo som problemen börjat komma. Efter bortagningen har jag kört ytterligare max en mil till. Så jag tycker det är lite konstigt. Två stift är alltså utbytt efter endast en mil


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top