CBR 900 turbo blåryker

Jag var också och tittade på den hojen men avstod köp för jag anade ugglor i mossen pga den bara hade surat ner sig och killen knappt kört med den. Men iaf så häng av turbon och plugga slangarna och se om den fortfarande ryker.

Som andra säger så kolla så att vevhusventilationen inte är tät och gör en luftning till av påfyllningen. En t25 turbo som sitter på den där kostar bara 2000-2500:- på eBay om den skulle vara slut:tummenupp

Jo, nog anade jag ugglorna också men den blev så pass billig så jag kunde inte motstå :)
Det värsta är om jag måste byta motor tänkte jag, och kanske turbo då..

Håller på att få den besiktningsklar nu tänkte jag, det va ändå så mycket som skulle skruvas bort.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Du kan inte bygga om till Td04, de där Garrett-aggregaten är ju inte direkt kända för att vara pålitliga..
 
Jag körde med 20t på min cbr919. Tyckte kanske den laddade en aning sent ca6500rpm innan fulltryck. 16t tror jag är bäst.
 
hej
jag köpte en på biltema och den fungerade hur bra som hels jag hade 309 på hjulet så en 16 t blir fint det
 
Jo, nog anade jag ugglorna också men den blev så pass billig så jag kunde inte motstå :)
Det värsta är om jag måste byta motor tänkte jag, och kanske turbo då..

Håller på att få den besiktningsklar nu tänkte jag, det va ändå så mycket som skulle skruvas bort.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hade köpt den om det inte var för att jag hade för många andra grejjer ståendes vid den tidpunkten, ville inte dra på mig mer. Du gjorde nog en bra affär även om du behöver dit med en annan motor:)
 
Uppdatering
Efter att den stått orörd ett tag har jag plockat bort turbo och ersatt med original avgassystem, ingen blårök, därmed är problemet hittat och det blir ny turbo.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
hej

har en cbr 893 med td04 t16 kan rekommendera denna setup

lycka till:tummenupp
 
har inte bromsat men har film från vårgårda förra året första försöken på strippen med turbomoppe.så jag håller på att försöka lära mig att starta med den https://www.youtube.com/watch?v=_UvU7Ocpi2Y&t=5s
ber om ursäkt för den kassa redigeringen.kör här med 0,7b
 
Som sagt när det är oljetryck i turbon så försvinner antagligen det problemet, det är när axeln glappar axiellt som man måste renovera.

Men om du tror att det verkligen är turbon som är slut så kan du ju renovera den om det går att få tag på någon renoveringssats, där ingår även de o-ringar som tätar.


jag är ingen tuboguru men har haft av ett par turbo och alla turbos glappar radiellt, vissa mer vissa mindre. så länge impellern inte tar i någonstans så är det nog hyffsat lugnt...


vad är det för aggregat?
Det ska inte vara glapp, det ska vara spel, annars lär oljan spruta rätt igenom tätningarna.
 
En liten uppdatering:
Jag har tagit bort turbon och besikta den den. Den ryker inte längre så det är turbon som läker igenom.
Däremot så verkar den inte gå så bra generellt, har haft problem med tändstiften, det första stiftet gick av! Gängorna satt kvar i toppen och stiftet låg löst i toppen, efter besiktning fick jag byta ett till stift och nu verkar det som om nästa stift är dåligt.
Jag har inte kört långt med den alls totalt en (1) mil kanske
I reservdelslådan som följde med hittar jag en påse med orginaltändspolar (står det på påsen iallafall) kan det vara så att tändspolen käkar stift på löpande band?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
hej

man kan förstöra stift hur fort som helst,läcker turbon igen olja så att det ryker så är det dags o göra iordning den o sen byta alla stiften samtidigt för att utesluta att det inte är några problem.
så byt inte spolar innan du har gjort detta tycker jag
 
nu såg jag denna haha

allt original med förgasare o intercooler
 
hej

man kan förstöra stift hur fort som helst,läcker turbon igen olja så att det ryker så är det dags o göra iordning den o sen byta alla stiften samtidigt för att utesluta att det inte är några problem.
så byt inte spolar innan du har gjort detta tycker jag

Jag köpte nya stift när jag köpte den och då har den gått bra (vet dock ej hur den gick i höga hastigheter) tände på alla cylindrar. Med dom stiften har jag kört max en mil.

Det är efter att jag tagit bort turbo som problemen börjat komma. Efter bortagningen har jag kört ytterligare max en mil till. Så jag tycker det är lite konstigt. Två stift är alltså utbytt efter endast en mil


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top