Cbr 900 Rr

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Har funderat på att köpa mig en -99:a som har gått 1700mil.
Vill helt enkelt veta lite mer om denna hoj, vet redan att den kostar skjortor att försäkra. :mad:
Vad betalar ni för era fireblade??
Hur är driftsäkerhet, reservdelspriser etc?
Är dom överhuvudtaget nånting att ha jämfört med en lika gammal R1:a?

Kolla med IF dom har honda försäkring....... annars tycker jag det är en bra båge, nästan skottsäkler. Och relativt bekväm på längre turer.

Skit go hoj!! Kolla så att den är välskött och att inte bromskivorna har slagit sig. De kostar skjortan att köpa nya!!

Sledneck skrev:
2297522 Har funderat på att köpa mig en -99:a som har gått 1700mil.
Vill helt enkelt veta lite mer om denna hoj, vet redan att den kostar skjortor att försäkra. :mad:
Förutom att den ser ganska gammal ut är väl det största problemet att Fireblade fram till -99 har 16-tums framhjul. Lite dåligt däckutbud därmed. Crossväxla inte vid bakhjulsåka, tvåans växel pajar direkt.

valmers skrev:
2297579 Förutom att den ser ganska gammal ut är väl det största problemet att Fireblade fram till -99 har 16-tums framhjul. Lite dåligt däckutbud därmed. Crossväxla inte vid bakhjulsåka, tvåans växel pajar direkt.

Just det! Kolla så att inte 2:ans vxl hoppar ur eller liknande!

Sledneck skrev:
6500 :- halv/helår
Driftsäkerhet = utomordentligt bra, sista årsmodellen utan insprutning.
Reservdelspriser = okej
R1:an är vassare oh snäppet mer race. Därmed inte sagt att firebladen är dålig, det är bara att R1:an var så bra när den kom.

Har haft båda och trivs med bladen jag har nu.

Wiseguy skrev:
2297884 6500 :- halv/helår
Driftsäkerhet = utomordentligt bra, sista årsmodellen utan insprutning.
Reservdelspriser = okej
R1:an är vassare oh snäppet mer race. Därmed inte sagt att firebladen är dålig, det är bara att R1:an var så bra när den kom.

Har haft båda och trivs med bladen jag har nu.

Tydligen så att CBR:en var snabbare än R1:an på bana när de gjorde jämnförande test på dessa i Bike från 99. Kul att veta :)

bebbe skrev:
2297947 Tydligen så att CBR:en var snabbare än R1:an på bana när de gjorde jämnförande test på dessa i Bike från 99. Kul att veta :)
Det är jag väldigt tveksam på. CBR'en känns som en bra men tidig 90-tals hoj. R1:an är betydligt finare att svänga med samt har mer kräm. Hondans bromsar är dock bättre.

HanneZ skrev:
2298035 Det är jag väldigt tveksam på.
Det var ju ett test som Bike skulle ha gjort och som vi alla vet så kan allt möjligt hända i Bikes tester.

R1:an jag hade var mer kvickstyrd. Den ramlade nästan in i kurvorna. CBR:n jag köpte var höjd i bak och sänkt i fram och ändå kändes R1:an mer kvickstyrd.

Kraftmässigt så var R1:an råare, men efter en omdrevning av Bladen så kändes den piggare.

R1:an kändes även lättare medans Bladen kändes tyngre.
Nu spelar det inte så stor roll eftersom allt ändrades när Bladen blev fighter.

Bladen är en riktigt bra hoj utan några egentliga problem, det är bara när den jämförs med R1:an den inte riktigt räcker till.

Sledneck skrev:

Är det en import så glöm Honda if, annars få du betala 800-1200 kr för en visuell besikting, även om den redan gått i sverige i andra bolag och reggad o besiktigad, anser det som snudd på bedrägeri..

Nåja, jag betalar 5080 kr helår halvförsäkring, åretrunt i folksam. Billigt tycker jag. Har dock de 35 inne som ger förmånligare fsk, samt med i smc som ger rabatt, samt att jag gått "avancerade" kursen med smc-folksam.

Honda är väl kända för sin driftsäkerhet, snackade med en tjej som kört sin 01:a 929 i 4000 mil den bara gick o gick utan problem, själv har jag bara kört 200 mil på en månad, tycker dock den är lite törstig(varjefall jämfört med RF 900 som drog 0,66-0,86 vid snålkörning under 0,5 dvs låg fart lång väg utan massa växlingar) 0,85-Litern vill den ha, dock några bankörningar i det.., en gång på 0,65 men då gick det i princip under 100 knyck i 12 mil.

Reservdelspriser: Tändstift specialare rätt dyra ca 500 kr styck, gav 67 kr för en oljeplugg, annars vet jag inte så mycket om det..

Möjligt att R1 är ännu mera kvickstyrd(?) men jag tycker den är underbar jämfört med Rf.en i hanterbarhet med sina 170 kgs torrvikt, den är snäll och förlåtande, och man kan ändra spårvalet lätt, mitt i kruvan, effekt o pulver finns men ändå inte R1:ans råhet, men för mig är det perfekt, tror inte jag är snabbare på en R1 än på denna.

Last edited:
sporTlovEr skrev:
2298066 Är det en import så glöm Honda if, annars få du betala 800-1200 kr för en visuell besikting, även om den redan gått i sverige i andra bolag och reggad o besiktigad, anser det som snudd på bedrägeri..

Beror på firman, jag pyntade en femhundring har jag för mig.

Här är CBR:en i fråga,kolla under fliken moppar och MC.
ags
vettefan hur man skulle ha gjort.....(beslutsångest :va )

Sledneck skrev:
2298241 Här är CBR:en i fråga,kolla under fliken moppar och MC.
ags
vettefan hur man skulle ha gjort.....(beslutsångest :va )

Lite dyr va? Jag hade tagit de 55 900 de vill ha för den och lagt dem på en 00:a eller nyare istället.

Köpte min första Blade i maj & har hunnit mer några hundra mil i sadeln, min uppfattning är att den precis som de flesta andra Hondor är pålitliga, min har ca 3600 mil på klockan & är en 1996:a, inga som helst problem upptäckta ännu (ta i trä)

Se till att den SER välskött ut, & att den är servad som den ska.
Tydligen har Firebladen en del ljud för sig, som är normala, jag hör något tickande på tomgång, men verkstaden bara skakade på huvudet & sa att den lät perfekt...

Framförallt tycker jag den är skitsnygg! speciellt 96-97 med gälarna på bakdelen! :yoparty

TJÖÖÖP!! :7peta

HanneZ skrev:
2298035 Det är jag väldigt tveksam på. CBR'en känns som en bra men tidig 90-tals hoj. R1:an är betydligt finare att svänga med samt har mer kräm. Hondans bromsar är dock bättre.

Antar att de har att göra med att den tidiga R1:an kanske inte var så jätte snabb för gemene man. Tror att det blev skillnad från 00 eller vad det var.

Mellan 98-99 så led väl R1 av samma sjuka som de tidiga kawa ZX10:orna att de var lite väl extrema. Körde själv en R1 från 98 när den kom och gillade den inte alls. Visst den var snabb och hade bra med effekt (bakhjulshoj) men frågan är om inte chassiet var lite dåligt. Provade senare en från 03 har jag för mig, och det var STOR skillnad.

Men enligt många tester mellan en 99 R1 och en 99 Fireblade så skall firebladen var snabbare (dvs original då, utan styrdämpare mm).

Skall kanske tillägga att jag hade en CBR900 från 99 nyligen och det var en kanon hoj! Men jag uppfattade den efter att tag som lite tråkig, fast å andra sidan så tycker jag nästan alla "vanl" hojar (typ CBR, R1, Gixxer mm) blir skit tråkiga fort :tungan

Nej, stånkor, tvinnar mm. Även tvåtakt gör det hela lite roligare. Rad fyror må hända vara bra och går bra men vad spelar det för roll när man ändå kör en "tråkig" dussinhoj :rolleyes:

Last edited:
bebbe skrev:
2299356 Antar att de har att göra med att den tidiga R1:an kanske inte var så jätte snabb för gemene man. Tror att det blev skillnad från 00 eller vad det var.

Mellan 98-99 så led väl R1 av samma sjuka som de tidiga kawa ZX10:orna att de var lite väl extrema. Körde själv en R1 från 98 när den kom och gillade den inte alls. Visst den var snabb och hade bra med effekt (bakhjulshoj) men frågan är om inte chassiet var lite dåligt. Provade senare en från 03 har jag för mig, och det var STOR skillnad.

Men enligt många tester mellan en 99 R1 och en 99 Fireblade så skall firebladen var snabbare (dvs original då, utan styrdämpare mm).

Skall kanske tillägga att jag hade en CBR900 från 99 nyligen och det var en kanon hoj! Men jag uppfattade den efter att tag som lite tråkig, fast å andra sidan så tycker jag nästan alla "vanl" hojar (typ CBR, R1, Gixxer mm) blir skit tråkiga fort :tungan

Nej, stånkor, tvinnar mm. Även tvåtakt gör det hela lite roligare. Rad fyror må hända vara bra och går bra men vad spelar det för roll när man ändå kör en "tråkig" dussinhoj :rolleyes:
Eum, vad ändrades i chassiet mellan -98 till -01 menar du? En -03 är säkert bättre, den har ju en rad förbättringar. Jag själv känner ingen som helst skillnad på en -98 och en -00.

Körställningen på en 900rr är som på en gammal urgixxer eller zxr, den suger och det är svårare att förflytta sig.

Sledneck skrev:

Jag är helnöjd med min, men den ska nog inte jämföras med en R1.
sen är det lite akademiskt att jämföra eftersom mycket av hur hojen beter sig och vad man får ut av den sitter uppe i huvudet på föraren.

Kan man köra så kör man väl lite snabbare på R1:an
Men kan man inte köra spelar det ju ingen roll vilken hoj man sitter på.
Resten är placebo och folktro.
Att döma ut en äldre hoj p.g.a det skiljer några tiondelar hit och dit är det ju lite tonårsvarning på (minns hur man som liten kollade på hur långt hastighetsmätarna gick och bedömde hojarna efter det! :lol).

Köp den hoj du SITTER bäst på, och ja, hondan har ett visst mått av långfärdskomfort oxå! Så prova flera hojar.

Personligen rekommenderar jag som du förstår Hondan just för att den är Lite allt i allo och förbannat duglig för oss vanliga dödliga.

"Jack of all trades, King of none"

HanneZ skrev:
2299511 Eum, vad ändrades i chassiet mellan -98 till -01 menar du? En -03 är säkert bättre, den har ju en rad förbättringar. Jag själv känner ingen som helst skillnad på en -98 och en -00.

Körställningen på en 900rr är som på en gammal urgixxer eller zxr, den suger och det är svårare att förflytta sig.

98-01 var eoner av skillnad.
HELT nytt chassie OCH insprutning från 00. (och här kom 17" fram)

Bladen var sig i stort sett lik från 92-99, och uppdateringarna kom alla jämna år.

Sledneck skrev:

Är inne på andra säsongen på min blade -96:a, är väldigt nöjd har kört ca 1200 mil sedan jag köpte den.
Bytt olja och filter 2 ggr. Bytt kamkedjesträckare, justerat förgasare och kollat ventiler.
Betalar 4800:- i försäkring hel/helår.

Mr_White skrev:
2299557 Är inne på andra säsongen på min blade -96:a, är väldigt nöjd har kört ca 1200 mil sedan jag köpte den.
Bytt olja och filter 2 ggr. Bytt kamkedjesträckare, justerat förgasare och kollat ventiler.
Betalar 4800:- i försäkring hel/helår.

Härligt med strypningar va!
:tuttar

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back