CBR 900 RR knackar med kall motor

Tack för alla svar grymt forum det här, visst har jag haft hoj tidigare men då en enstånka som inte lät någon skillnad på varm och kall det var därför jag reagerade. Jag ska kolla på en till hoj idag för att få en referens inför köpet.

Wiseguy skrev:
Japp, det stämmer och nästa gång det skall göra på min är vid 4800 mil. Så den tiden torde vara någon gång under sommaren.

hmm... 2400 x 2 = 4800 kanske man borde ha räknat ut :)

Clabbe_900rr skrev:
Tack för alla svar grymt forum det här, visst har jag haft hoj tidigare men då en enstånka som inte lät någon skillnad på varm och kall det var därför jag reagerade. Jag ska kolla på en till hoj idag för att få en referens inför köpet.

det kan ju då vara ventilerna. min lät innan ventil-justeringen, eftersom den kalla oljan inte hade samma tryck som den varma. det var på en 98a. om du vill utesluta kamkedjan kan du (och alla ni andra här med förgasar-motorer) göra så här:

1. skruva ner tomgången så mycket att hojen NÄSTAN dör.
2. luta örat emot motorn
3. ge snabb gas
4. om det klonkar till vid punkt 3, då är kedjan sliten och behöver bytas.

eftersom belastningen mot kedjan är minimal med nästan noll i varv, så smäller det till när den får gas, då den rappar emot vad det nu är den slår emot inne i motorn.

sedan så har ju vissa blade-ar ett konstigt ljud vid kall motor. den låter konstigt eftersom någon detalj i moton (kommer fortfarande inte ihåg vilken) behöver ha ett visst spel eftersom den expanderar när den blir varm. om inte spelet hade funnits där när den var kall så hade det inte funkat när den blir varm för då hade det fastnat typ.. vet inte hur jag ska förklara.

men detta är ett vanligt "problem" som inte är något problem på firebladen. trodde att många visste det. men att det är det som låter på denna hojen kan jag ju inte garantera...

Idag var jag och kollade på e n 94:a med lika många mil på mätaren, denna var helt tyst på tomgång och hade nyss bytt kamkjedja. Knackandet fanns på denna också men var mycket tystare för att sedan försvinna när den var varm. Så min slutsats är att leta fter en hoj som är helt tyst på tomgäng och inte bry mig om "ventil knacket" (om det nu är det) så länge motorn är kall.

Last edited:
Knackande Blade 97

Tjena...
Köpte en blade 97:a för en månad sen och den "knackar" både när den är varm som kall med den knackar bara när den får jobba (inte på tomgång eller vid motorbromsning) Och det försvinner vid 4,500-5000 varv .Han jag köpte den av hade haft den sen 99 och sa att den låtit exakt lika dant hela tiden och att det inte var något att bry sig om.... en mek ska kolla på den samtidigt som han ska byta bakdäck och drivpaket... behöver jag vara nervös eller är det som han sa att det är "normalt"
Just det den har har gått 2700 och alla servicar är på bike gjorda och hojen ser ut som ny!!!

Trottlarna på firebladen brukar "klappra" en del, följer mer eller mindre varvtalet och det låter oftast mindre när dom blivit lite varma. Så var det på min förra blade och på den jag har nu oxå. inget att bekymra sig om. Men om det knackar och rasslar så hade jag kollat upp det..

Knack vid kall motor

iuridae skrev:
1390553 Vad menar du med knack? Är det kraftiga knack, eller lite mer finare? Kraftiga knack har jag på min bil, och det är speciellt när den är kall som det märks. låter ungefär som en diesel. Fast den har låtit så från fabrik :rolleyes:
Enligt verkstan är det kolvglapp på en av cylindrarna, men iom att värmen går upp och materialet sväller så blir den tyst. Men det är så lagomt kul att höra när man startar den.

Min CBR är i stort det tyst, bara en vinande, men när den blivit varm så får jag ett litet missljud från kopplingen på neutralen, dock så har jag inte det när den är kall. Men testa det som farbrorn sa att starta den med koppling intryckt, kan du iaf utesluta vissa saker. :tummenupp

Gammal tråd men i alla fall

Jag har precis samma grej på min Fireblade -00, knackar när den är kall i ca 5 min. Efter det inga som helst oljud.
Kan det vara glapp i kolven? är det ofarligt eller inte.

Nilles skrev:
1392824 Jag har en -97 2500mil som oxå låter lite, misstänker att det är kolvglapp för det liknar inte kamkedje skrammlet som va på min cbr600-92 och det låter inte som ventilerna. Men det försvinner så fort den blir varm eller jag håller varvet över 2000..

Har haft den inne på stora servicen och dom sa iaf inget om något ljud, inte ens när dom bänkade..

/Johan

Kom du fram till om det var kolvglapp?? ofarligt eller inte

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!