CBR 900 RR knackar med kall motor

Clabbe_900rr

Jag lär mig slanga den hårda vägen...
Gick med
19 May 2005
Hoj
XR 650 SM
Tjena, var och kollade på en 900 RR 96 med 4600 mil på mätaren, den gick super men knackade lite grann när den var kall. Någon som vet vad det kan vara. Min fösta gissning var ventilerna men den gick helt tyst när den var varm.

Last edited:
Clabbe_900rr skrev:
Tjena, var och kollade på en 900 RR 96 med 4600 mil på mätaren, den gick super men knackade lite grann när den var kall. Någon som vet vad det kan vara. Min fösta gissning var ventilerna men den gick helt tyst när den var varm.

Det skulle ändå kunna va ventilerna.. polarn har en cbr 600 som är i behov av ventiljustering, den låter värre som kall än varm. Det är väl ventiljustering vid 4800 mil enligt serviceboken med

Clabbe_900rr skrev:

Det är inte meningen att man ska gasa fullt innan motorn har blivit varm...
CBR:en är en riktigt bra hoj har en själv :tummenupp

Vänta naturligtvis tills den sluta knackat innan jag gasade...., har för nig att det är shims på CBR:en, dyrt att fixa, eller inget att bry sig om?
Bor i Råsunda.

Clabbe_900rr skrev:
Vänta naturligtvis tills den sluta knackat innan jag gasade...., har för nig att det är shims på CBR:en, dyrt att fixa, eller inget att bry sig om?
Bor i Råsunda.
Köp, det är en kanon hoj!
:fyllisar

Den e svart med helpolerad ram och sving, såg ut aaaassgrym ut. Jag köper nog.

Clabbe_900rr skrev:
Bor i Råsunda.
Jo det är shims... kostar väl strax över 2000 spänn om du lämnar in den och tar bort en del kåpor innan...

Clabbe_900rr skrev:

Har ingen CBR9000, men en annan Honda, en VTR1000, med ungefär lika många mil... "Knackar" också en hel del när den är kall, men sedan tyst, när motorn är varm, kan det vara o-ljud från tex kopplingskorgen?

Om inte, så är det väl bara att förbereda sig på att allt skär snart.... :gnissla

/B

Clabbe_900rr skrev:
Bor i Råsunda.

Ahh, har en polare som bor där på Östervägen, kör en grön R1:a.

Vet inte vad det kostar men ring M C Shopen i Sollentuna 08-96 93 00.
Dom servade min hoj senast och va grymt trevliga.
Gjorde 3000mila service där. Justerade fuggarna, ventiler, kollade tändstift, bytte parkeringslampan, (som jag inte ännes viste va trasig) bytte olja och filter för 2 lax. Fan det är nog den billigaste service jag har gjort :tummenupp

Vad får du pröjsa för hojen, hur många mil har den gått?

Hojen har gått 4600 mil och kostar 46 tusen utan att ha prutat ännu....Så jag räknar med att ge typ 42-43 tusen. Man lär väl få en beg motor för 10000 sek så dyrare än så lär det väl inte bli iallafall:).

Det är väl inte helt ovanligt att Hondas kopplingskorgar bruka låta när dom är kalla.(speciellt om dom gått lite)

Prova att starta med kopplingen indragen och se om ljudet förändrar sig,Då hör du ju ganska snart om det är kopplingen som spökar.

Last edited:
Vad menar du med knack? Är det kraftiga knack, eller lite mer finare? Kraftiga knack har jag på min bil, och det är speciellt när den är kall som det märks. låter ungefär som en diesel. Fast den har låtit så från fabrik :rolleyes:
Enligt verkstan är det kolvglapp på en av cylindrarna, men iom att värmen går upp och materialet sväller så blir den tyst. Men det är så lagomt kul att höra när man startar den.

Min CBR är i stort det tyst, bara en vinande, men när den blivit varm så får jag ett litet missljud från kopplingen på neutralen, dock så har jag inte det när den är kall. Men testa det som farbrorn sa att starta den med koppling intryckt, kan du iaf utesluta vissa saker. :tummenupp

Det var liksom ett ganska svagt knackljud som påminner om ventilknack på en bil. Jag startade den helt kall och då hördes det som om knacken fanns där från början fast mer orytmiskt som det "slog" från motorn. När jag började köra ökade knacket med varvtalet för att sedan försvinna helt. På tomgång när hojen var varm fanns inte knacket kvar bara ett svagt vinande.

Clabbe_900rr skrev:

Låter som samma ljud på min (årm -97) när man startar den kall. Har för mig att någon sa att det är kamkedjan som låter så för att motorn går på för låga varv ( < 1000). Om jag lägger på lite choke (stavning?) så försvinner knackljudet för mig. Detta ljud har jag haft så länge jag kan minnas och då har jag kört 1000 mil på den, så det är nog inget fel i motorn. Är du osäker åk med hojen till en verkstad och be dem lyssna på ljudet. Annars kan jag bara säga som fler här, kanon hoj köp! :tummenupp

/J

Förresten är det första hojen som du skall köpa ? När jag köpte min (också första) så tyckte jag att det knackade och lät illa i motorn, åkte med den till en verksad för att få det kollat. På verkstad konstaterar två kunninga mc-mekar att det inte finns några missljud alls, tvärtom! De tyckte att den lät precis som den skall göra. Så är det första hojen, så kan det vara värt att låta någon som har kört hoj ett tag lyssna. Om du redan har haft hoj kan du bortse ifrån detta inlägg.

Lycka till!
/J

Min tickar också lite från ventilerna när den är kall. Det försvinner så fort den får upp arbetstemperatur.
Den skall in på ventiljustering under sommaren. Den har gått ca. 4300 mil.

iuridae skrev:
Enligt verkstan är det kolvglapp på en av cylindrarna, men iom att värmen går upp och materialet sväller så blir den tyst. Men det är så lagomt kul att höra när man startar den.

Jag har en -97 2500mil som oxå låter lite, misstänker att det är kolvglapp för det liknar inte kamkedje skrammlet som va på min cbr600-92 och det låter inte som ventilerna. Men det försvinner så fort den blir varm eller jag håller varvet över 2000..

Har haft den inne på stora servicen och dom sa iaf inget om något ljud, inte ens när dom bänkade..

/Johan

Wiseguy skrev:
Min tickar också lite från ventilerna när den är kall. Det försvinner så fort den får upp arbetstemperatur.
Den skall in på ventiljustering under sommaren. Den har gått ca. 4300 mil.

Enligt mina papper så skall ventiljustering göras vid 2400 mil...

Clabbe_900rr skrev:
Hojen har gått 4600 mil och kostar 46 tusen utan att ha prutat ännu....Så jag räknar med att ge typ 42-43 tusen. Man lär väl få en beg motor för 10000 sek så dyrare än så lär det väl inte bli iallafall:).

foixa själv! tar ett par timmar första gången! inga problem!

mvh
/bivven

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!