cbr 900 rr 98 låter som en F1 bil

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
som sagt så fort man får i 3:ans växel o uppåt låter den som en F1 bil..troligtvis lådan...eller vad tror ni har hänt..hade hojjen inlämmnad på verkstad för drivpaketsbyte efteråt fanns detta problem..vad kan ha hänt o vad kostar detta spektakel??

Förklara med , F1 bil??

Min Hornet 900 har ocskå ett ljud som kanske skulle kunna liknas med en F1 bil,, och det ljudet uppkom efter drivpaketsbyte, mitt gamla framdrev hade en gummiplatta på var sida,, det har inte mitt nya drev, jag har därför dragit den slutsatsen att det är från framdrevet ljudet kommer.

Oavsett vad som hänt ska väl dom som bytt laga.
Har du kollat hur spänd kedjan är när du sitter på motorcykeln?

Tror helt klart att verkstaden har spännt kedjan lite extra, samt att det inte är något gummi på sidorna av framdrevet, kännner du något i fotpinnarna när du åker? Är kedjan jävligt spänd så borde du känna det lite som vibrationer i fotpinnarna! Så var det i alla fall på min hoj, kanske är samma fenomen på din!

//Jerry

Gummiplattorna på sidorna fungerar som ljuddämpning, och ljudet är helt normalt om dämpningen inte finns där. Vilket är en gissningslek vid drivpaketsbyte. Det är oftast bara originaldelarna som har ljuddämpning. Och de flesta Motorcykelsmedjor brukar beställa eftermarknadsgrejor i första hand för att hålla priserna humana. Originalgrejor kostar ju vanligtvis allt man har i plånboken plus lite blod... :(
Kedjan ska ju inte vara tokspänd heller, 25-30mm ska den kunna röra sig upp/ner mellan fram och bakdrev när man har hojen belastad (ex. någon sitter på)

Det är ett "Mwweeeeeee" -liknande ljud, eller hur?

Last edited:
Min fick samma ljud efter drivpaketsbyte men jag har kört ett par hundra mil utan problem.

jo helt rätt killar...det e ett whheeeiii ljud så att säga...låter som en f1 bil som tokvarvar..hehe
ska tillbaka till mc gubben imorgon för drevbyte..tack så mkt..

Märkligt fenomen det där.. Jag bytte också drivpaket min RR, lade märke till tjutet när jag tog ur öronpropparna efter en längre repa dagen efter.. Är det någon av herrarna som har listat ut om det verkligen beror på framdrevet? Det satt nämligen ingen gummiplatta på mitt gamla drev och den var tyst.. :va

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph