CBR 600 går dåligt i mellanregistret (löst)

Kayastromdahl

Medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 2009
Tjenare, har nyligen köpt en CBR 600 F3 som går väldigt ryckigt och dåligt på runt 4000varv och blir tidigare ju högre växel man ligger på, på ettan kan jag varva ut nästan felfritt, tvåan är det väldigt svårt att komma upp på effektregistret, och alla växlar över det så går det knappt att varva nått alls utan att den bara blöddrar, men det känns som att om man väl kommer upp över 8k varv så går den bra. Jag har precis gått igenom förgasarna och rengjort alla munstycken, vet inte vad det brukar sitta i original men satt 142 och 144 i mina. Vet inte vad mer jag kan se över, känns inte som att det inte heller blir någon större skillnad om man kör med choken i. Hjälp uppskattas!
 
Tråkigt svar jag vet, men ibland har jag varit tvungen att ultraljudstvätta förgasarna 2-3 gånger innan det plötsligt fungerar igen.

Har den stått ett gäng år så ärgar det som fan i alla små kanaler i förgasarna om man har otur.
 
Är det original avgas på den?
Läste en engelsk test där de pekade på att tillbehörs system orsakade
effekt tapp vid 4000
 
Spruckna insugsgummin som gör att motorn tar tjuvluft?
Spraya startgas runt insuget och observera om varvtalet ändras när motorn går på tomgång. Ökar varvet tar motorn tjuvluft.
 
Tråkigt svar jag vet, men ibland har jag varit tvungen att ultraljudstvätta förgasarna 2-3 gånger innan det plötsligt fungerar igen.

Har den stått ett gäng år så ärgar det som fan i alla små kanaler i förgasarna om man har otur.

Jag tror också att det är förgasarna, närmare bestämt lågfartsmunstyckena men man rengör ju ändå allt.

Ultraljudstvätt är överskattat, det är bättre att manuellt rengöra förgasaren, peta ur hålen med en tunn tråd. Jag brukar plocka ett spröt från en stålborste.
Gärna i kombination med att spraya lite rostlösare på munstycken. Rostlösare bör man dock inte lämna på dessa under längre tid då det är ju syra som faktiskt fräter på materialet också. Så direkt jag är färdig med det sprayar jag 5-56 på dom.
Enda gången jag vill använda ultraljudstvätt är till spridare för insprutning, dom har för små kanaler för att rengöras manuellt.
 
Jag tror också att det är förgasarna, närmare bestämt lågfartsmunstyckena men man rengör ju ändå allt.

Ultraljudstvätt är överskattat, det är bättre att manuellt rengöra förgasaren, peta ur hålen med en tunn tråd. Jag brukar plocka ett spröt från en stålborste.
Gärna i kombination med att spraya lite rostlösare på munstycken. Rostlösare bör man dock inte lämna på dessa under längre tid då det är ju syra som faktiskt fräter på materialet också. Så direkt jag är färdig med det sprayar jag 5-56 på dom.
Enda gången jag vill använda ultraljudstvätt är till spridare för insprutning, dom har för små kanaler för att rengöras manuellt.
Jo jag håller med. För tio år sen hade jag nog bara flyt när jag ultraljudstvättade några förgasare på raken under några år, de blev blanka och hojarna fungerade perfekt direkt igen. Sen dess tycker jag det bara gått sämre och sämre, de senaste har jag rengjort i bensin, förgasartvätt och med tryckluft, småtrådar och har skaffat såna små förgasar-tråd-borstar ( som iof inte får plats i nått munstycke )😄

En radfyra åker dock fortfarande ner i tvätten, nån måtta på pillandet får det fan vara
 
Last edited:
Tänkte bara meddela att jag lyckades lösa problemet, läste lite trådar med folk som haft problem med luftsolenoiden som ska öppna vid högre farter. Problemet blev antagligen att den inte fick tillräckligt med luft och för mycket soppa och bara blöddrar. Gjorde en bypass på denna och nu går den som ett skott!
Tack för alla svaren iallafall!
Skriver ut ifall någon i framtiden upplever liknande problem.
 
Bra att du berättar om hur det löste sig. Allt för många problemtrådar tar slut och frågeställaren försvinner och ingen lär sig något, mer än möjligen frågeställaren.
 
Bra att du berättar om hur det löste sig. Allt för många problemtrådar tar slut och frågeställaren försvinner och ingen lär sig något, mer än möjligen frågeställaren.
Japp var exakt det jag tänkte, har upplevt detta problem väldigt många gånger när man upptäcker exakt likadana problem, sen dör bara tråden och man får inga mer svar :rodnar. Hoppas det kan hjälpa någon i framtiden!
 
Tänkte bara meddela att jag lyckades lösa problemet, läste lite trådar med folk som haft problem med luftsolenoiden som ska öppna vid högre farter. Problemet blev antagligen att den inte fick tillräckligt med luft och för mycket soppa och bara blöddrar. Gjorde en bypass på denna och nu går den som ett skott!
Tack för alla svaren iallafall!
Skriver ut ifall någon i framtiden upplever liknande problem.
Tjena
Har en cb600f -2003 som efter vad jag förstått har samma motor som cbr600f och jag har exakt samma problem som dig. Hur bypass kopplade du denna? En bild elelr två vore guld värt om du har.
 
Borde väl inte vara svårare än att leta reda på en vakuumslang till en liten klocka som operar ett spjäll i luftburken kan jag tänka mig.

Om det inte är något litet direktverkande
servo.

Spjället vill du ha helöppet på alla varvtal för att se om det löser saken.
 
Tjena
Har en cb600f -2003 som efter vad jag förstått har samma motor som cbr600f och jag har exakt samma problem som dig. Hur bypass kopplade du denna? En bild elelr två vore guld värt om du har.
Hej, ber om ursäkt för ett väldigt sent svar, men har ej fått några notiser från tråden. Jag länkar videon jag använde, ifall det mot förmodan fortfarande skulle vara aktuellt.

 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top