CBR 1000 RR vs Triumph 675, vilken?

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Går i köptankar men jag kan inte bestämma mig. Det enklaste är väl att provköra båda men vill ändå efterfråga er expertis :)

[- sNaIjK -] skrev:
2370189 Går i köptankar men jag kan inte bestämma mig. Det enklaste är väl att provköra båda men vill ändå efterfråga er expertis :)
Har inte kört någon av dom. Men jag hade tagit hondan.

[- sNaIjK -] skrev:
2370189 Går i köptankar men jag kan inte bestämma mig. Det enklaste är väl att provköra båda men vill ändå efterfråga er expertis :)

Är väl lite som att jämföra äpple och blåbär? 675:an är väl närmast jämförbar med 600rr..

Ang. tips så är det väl först en fråga om hur mycket effekt du vill ha? annars är båda bra hojjar!

Tja - brorsan åker CBR1000 -04, och själv valde jag Trajjan (efter en RF900)...

Jag föll som en fura för trajjan beroende på att den är så "nätt" och smal, samtidigt som vridmomentet ändå är rimligt bra. Man sitter helt enkelt oerhört bra i f t 4-cylindriga maskiner! Däremot - över 180 km/h samt när man ska upp på bakhjulet på tvåan utan att använda koppling har CBR:en sina fördelar.

Det hela är nog i praktiken en fråga om tycke och smak! Själv är jag torsk på kurviga vägar, och har där roligare på trajjan än på CBR:en. Min yngre bror däremot ses ofta på ett hjul, och åker väl mer på större vägar (transporterar sig), så han byter nog inte bort sin CBR! När vi "leker" upplever jag att vi håller jämbördigt tempo på de vägar jag åker!

Lycka till med Ditt val och ...

Ha de!

roffe_s skrev:
2370428 Tja - brorsan åker CBR1000 -04, och själv valde jag Trajjan (efter en RF900)...

Jag föll som en fura för trajjan beroende på att den är så "nätt" och smal, samtidigt som vridmomentet ändå är rimligt bra. Man sitter helt enkelt oerhört bra i f t 4-cylindriga maskiner! Däremot - över 180 km/h samt när man ska upp på bakhjulet på tvåan utan att använda koppling har CBR:en sina fördelar.

Det hela är nog i praktiken en fråga om tycke och smak! Själv är jag torsk på kurviga vägar, och har där roligare på trajjan än på CBR:en. Min yngre bror däremot ses ofta på ett hjul, och åker väl mer på större vägar (transporterar sig), så han byter nog inte bort sin CBR! När vi "leker" upplever jag att vi håller jämbördigt tempo på de vägar jag åker!

Lycka till med Ditt val och ...

Ha de!

Tackar för infon, känns nästan som jag fick ännu mer huvudbry nu. :)

[- sNaIjK -] skrev:
2370733 Tackar för infon, känns nästan som jag fick ännu mer huvudbry nu. :)

Ptjaa - tyvärr är det inga lätta val en plastraketsspekulant ställs inför :confused: :tungan ! CBR:en är ju en jättefin maskin, och finns ju att få tag på beggade till vettiga pengar. Trajjan har ju - i a f för närvarande- en hyfsad "hype" kring körupplevelse och utseende/ljud! När jag åkte RF, och testade CBR tänkte jag: - "sablar, vilken nätt och kompakt hoj...". När brorsan kör min trajja säger han exakt samma sak:)

Kanske så enkelt som att:
CBR 1k - pulver, finish och utbud
D675 - smidighet, ljud och exklusivitet

May the force be with You, och...

Ha de!

roffe_s skrev:
2371486 Ptjaa - tyvärr är det inga lätta val en plastraketsspekulant ställs inför :confused: :tungan ! CBR:en är ju en jättefin maskin, och finns ju att få tag på beggade till vettiga pengar. Trajjan har ju - i a f för närvarande- en hyfsad "hype" kring körupplevelse och utseende/ljud! När jag åkte RF, och testade CBR tänkte jag: - "sablar, vilken nätt och kompakt hoj...". När brorsan kör min trajja säger han exakt samma sak:)

Ha de!

Ljud, hmmm...då faller nog smaken till vilken annan sporthoj som helst FÖRUTOM 675:an...spaceship...

rfb skrev:
2371498 Ljud, hmmm...då faller nog smaken till vilken annan sporthoj som helst FÖRUTOM 675:an...spaceship...

Se där- smaken är ju som bekant... varierande :)

Ha de!

roffe_s skrev:
2371486 Ptjaa - tyvärr är det inga lätta val en plastraketsspekulant ställs inför :confused: :tungan ! CBR:en är ju en jättefin maskin, och finns ju att få tag på beggade till vettiga pengar. Trajjan har ju - i a f för närvarande- en hyfsad "hype" kring körupplevelse och utseende/ljud! När jag åkte RF, och testade CBR tänkte jag: - "sablar, vilken nätt och kompakt hoj...". När brorsan kör min trajja säger han exakt samma sak:)

Ha de!

675:an har ju fått idel beröm. Känns som det blir en trajja just nu. Skall ner till Triumph center i lund såfort det slutat regna någon dag i veckan. Ljudet och designen är i.a.f :yoparty Återstår att se hur den blir att köra!

rfb skrev:
2371498 Ljud, hmmm...då faller nog smaken till vilken annan sporthoj som helst FÖRUTOM 675:an...spaceship...

hehe, så mycket dånar den väl inte

Last edited:
[- sNaIjK -] skrev:
2374141 675:an har ju fått idel beröm. Känns som det blir en trajja just nu. Skall ner till Triumph center i lund såfort det slutat regna någon dag i veckan. Ljudet och designen är i.a.f :yoparty Återstår att se hur den blir att köra!

Vad du än gör så köp den INTE på Triumph center i Lund.
En kollega köpte sin 675:a där. Tyvärr var det ett Måndags-exemplar som hela tiden stod på verkstad. För att göra en lång och bisarr historia kort, konsumentombudsmannen blev inblandad innan firman gick med på att göra rätt för sig. Dom försökte med en massa konstigheter.

[- sNaIjK -] skrev:
2374141 675:an har ju fått idel beröm. Känns som det blir en trajja just nu. Skall ner till Triumph center i lund såfort det slutat regna någon dag i veckan. Ljudet och designen är i.a.f :yoparty Återstår att se hur den blir att köra!

hehe, så mycket dånar den väl inte

Dånar? Nej, kanske inte, vänta ska jag hämta en glassburk som jag skriker i, då blir jag nog din idol :D

Låter ju burkigt och mysko, den som säger att det låter rejsigt, åk till ett GP lopp och lyssna...:tummenupp

Men hojen är sjyst i design och verkar vara en superhoj rent körmässigt, smart av Triumph att göra en 675:a, de vet att alla testar den mot 600:or, och då har man ju en lite fördel direkt...

Men men, lycka till!

rfb skrev:
2374582 Dånar? Nej, kanske inte, vänta ska jag hämta en glassburk som jag skriker i, då blir jag nog din idol :D

Låter ju burkigt och mysko, den som säger att det låter rejsigt, åk till ett GP lopp och lyssna...:tummenupp

Men hojen är sjyst i design och verkar vara en superhoj rent körmässigt, smart av Triumph att göra en 675:a, de vet att alla testar den mot 600:or, och då har man ju en lite fördel direkt...

Men men, lycka till!

Jag brukar inte åka till GP lopp & jämföra med min hoj direkt. Detta låter dock underbart i mina öron:

http://triumph675.googlepages.com/TBR.wmv

Deimos skrev:
2374480 Vad du än gör så köp den INTE på Triumph center i Lund.
En kollega köpte sin 675:a där. Tyvärr var det ett Måndags-exemplar som hela tiden stod på verkstad. För att göra en lång och bisarr historia kort, konsumentombudsmannen blev inblandad innan firman gick med på att göra rätt för sig. Dom försökte med en massa konstigheter.

Okej, då vet man det. Vad var de som strulade till då?

Last edited:
rfb skrev:
2374582 Dånar? Nej, kanske inte, vänta ska jag hämta en glassburk som jag skriker i, då blir jag nog din idol :D

du är precis som jag, "twin-skadad". Inget på gatan låter lika tufft:fakta :tummenupp

Fetsko skrev:
2375217 du är precis som jag, "twin-skadad". Inget på gatan låter lika tufft:fakta :tummenupp

Visst, twin är svårslaget, men jag gillar även ljudet på nya R6:an med en sjyst pipa, ZX12R låter mysigt med akra-pipor, men just 675:an...hmmm.

Men som tidigare sagt, hojen är nog supernajs för övrigt...

Inte menat att alla ska låta som GP-hojar, men när folk säger att 675:an låter rejsigt, och rejs är väl GP:va så är det miiil ifrån...

Köp 675:an för att den är så jäkla snygg :tummenupp

Har inte heller kört ngn utav dom. Men hade valt hondan.... 1000cc = :D

// Simon

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...