CB750 billet cylinder

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Tack, men det är mest tur ;)
Funktionen är viktigast för mej, fast vi killar brukar ju se ett samband där. Tror tex inte det är många :tuttar som fattar hur snygg en billetcylinder är. Om den inte är röd förstås:D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
SlowDog skrev:
2453722 Kan ju vara så sant....men inte lätt..

Det är inget man gör själv - om man nu inte jobbar på en motorslip och har tillgång till en speciell maskin. Jag lämnar mina jobb till http://www.snorremaskin.se/cylinderborrning.htm

Byta ett trasigt originalfoder till ett annat originalfoder kan du göra själv (värm blocket till 200 grader så ramlar det ur av sig självt), dock lär fodret honas efter montering, det bör man inte heller göra själv om man vill få det riktigt 100. Jag gör det dock själv med en 3-stenars biltema.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Firman som fixat kolvar åt honom ska sätta i foder, borra och hona.
Jag gör det dock på själv på mina hojar.
 

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
andersbrink skrev:
2453749 Det är inget man gör själv - om man nu inte jobbar på en motorslip och har tillgång till en speciell maskin. Jag lämnar mina jobb till http://www.snorremaskin.se/cylinderborrning.htm

Byta ett trasigt originalfoder till ett annat originalfoder kan du göra själv (värm blocket till 200 grader så ramlar det ur av sig självt), dock lär fodret honas efter montering, det bör man inte heller göra själv om man vill få det riktigt 100. Jag gör det dock själv med en 3-stenars biltema.

Jo, det är inga störe problem. Tycker att det var ett snyggt jobb och blev lite nyfiken givetvis. Hur brukar ni göra med fodren, man kan ju göra dem med en fläns och motsvarande urfräst/arborrat i cyllen, ofta lägger man flänstjockleken några hundringar tjockare än urfräsningen så man klämmer fast fodret med toppen också.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Problemet med att fodra själv är att fodret gärna vill sjunka in, även om man gör foderkanten högre. När cylindern har gått ett par värmecykler brukar topplockspackningen ryka. Enklast är att o-ringa fodret med koppartråd eller ståltråd och använda kopparpackning.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
andersbrink skrev:
2456514 Problemet med att fodra själv är att fodret gärna vill sjunka in, även om man gör foderkanten högre. När cylindern har gått ett par värmecykler brukar topplockspackningen ryka. Enklast är att o-ringa fodret med koppartråd eller ståltråd och använda kopparpackning.
På lastbilar har vi ett verktyg som pressar ner fodret till samma tryck som topplocket innan vi mäter. Går det kanske att göra på hojjar med?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top