CB 900 F -79 äter tändstift!

Honken1388

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2017
Ort
Mölndal
Hoj
1985 Kawazaki GPZ 600R
CB900F 1979 äter tändstift eller nåt.

Min Honda CB 900F är konstig.
Köpte den förra året billigt, köpt mängder med grejer för att få den original.
Gjorde service på den nu i vår med olja, filter, tändstift och luftfilter.

Stått i lada i 13 år så även förgasaren är rengjorda.

Nu till min fråga: den gick som en klocka, svarar på gasen. Jämn i varvtal men: körde tre mil, nästa gång jag skulle köra så gick den på tre cylindrar. Bytte stift till ett av dom gamla som jag inte slängt och då gick den på alla igen. Betedde sig likadant vid besiktningen så detta är tredje uppsättningen stift som sitter i.

VAD är detta?
 
CB900F 1979 äter tändstift eller nåt.

Min Honda CB 900F är konstig.
Köpte den förra året billigt, köpt mängder med grejer för att få den original.
Gjorde service på den nu i vår med olja, filter, tändstift och luftfilter.

Stått i lada i 13 år så även förgasaren är rengjorda.

Nu till min fråga: den gick som en klocka, svarar på gasen. Jämn i varvtal men: körde tre mil, nästa gång jag skulle köra så gick den på tre cylindrar. Bytte stift till ett av dom gamla som jag inte slängt och då gick den på alla igen. Betedde sig likadant vid besiktningen så detta är tredje uppsättningen stift som sitter i.

VAD är detta?
Hur ser stiften ut?
 
CB900F 1979 äter tändstift eller nåt.

Min Honda CB 900F är konstig.
Köpte den förra året billigt, köpt mängder med grejer för att få den original.
Gjorde service på den nu i vår med olja, filter, tändstift och luftfilter.

Stått i lada i 13 år så även förgasaren är rengjorda.

Nu till min fråga: den gick som en klocka, svarar på gasen. Jämn i varvtal men: körde tre mil, nästa gång jag skulle köra så gick den på tre cylindrar. Bytte stift till ett av dom gamla som jag inte slängt och då gick den på alla igen. Betedde sig likadant vid besiktningen så detta är tredje uppsättningen stift som sitter i.

VAD är detta?
Ja, du. Det kan vara ett munstycke i en av förgasarna som är igensatt eller fel inställt, vilket kan göra att ett tändstift inte mår så bra. Något annat förgasarfel, är det ett spjäll som inte öppnar eller stänger som det ska? En tändkabel eller kabelsko som inte är bra och inte ger en tillräcklig gnista, så att stiftet gror igen eller överhettas.
 
Det är de stift Honda rekommenderar. Köpta på Ahlqvist.
Satt orginalburk och luftfilter, tändningen är centrifugaljusterat. Kollade inställningen när jag fixade strartmotorkopplingen.
 
Den går för rikt/fett så det blir sot på stiften och sotet kortsluter elektroden i stiften. Problemet kan lösas genom att bestycka förgasarna eller döljas med varmare tändstift. Välj två steg varmare.

Dom”trasiga” stiften kan ”lagas” genom att man värmer dom med gassvets eller gasolbrännare.
 
är det ngk ? så prova bytt till typ champion
jag har haft mycket bry med ngk i gamla hojar
dom slår igen rätt snabbt men när jag har bytt till champion har det funkat. lite som att dom är för känsliga till vissa gamla hojar dock inte alla. race sukin går med ngk
 
Om du kör med NGK så är det nästan så att det är helt normalt det du upplever men om du absolut vill ha dessa byt till sjuor eller till och med sexor så kanske de funkar. Champion är bäst, hörs på namnet, men även där ta ett snäpp varmare stift om det finns.
 
Byt emulsionsrören/Nålmunstycket. När trottelnålen sågat sig upp och ner genom munstycket under tusentalsmil, blir det slitet och större. Den går då onomralt fett vid lite gaspådrag.
Köp ett helrenoveringskit till förgasaren, det gör underverk.
Grundproblemet är inte tändstiften.
 
Nej, men även min CB behöver nya NGK typ varje gång den stått ett tag och alla säger byt till Champion. Nu kör jag på DR7ES och det funkar kanske en gnutta bättre
 
Jag är lite osäker på om den släckte flera cylindrar´s stift eller en´bart en cylinder hela tiden? Om de nu är samma cylinder som släcker ett stift så sitter nog problemnet i den förgasaren, den kan flöda över eller en vanlig mektabbe man har glömd dra åt någ munstycke så de vibrerar lös.
Jag har samma erfarenhet av att Champion stift kan funka bet bättre än motsvarande NGK speciellt på gamla tvåtakts båtmotorer och snöskotrar mc mopeder . Och ju billigare champion man köper desto bättre håller de.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top