CB 600 Hornet

CalleGBG

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet -01
Någon som vet om det finns några "lock" att sätta efter man tar bort skjutshandtaget där bak, och var man får tag på sådana?
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Har precis köpt mig en hornet 600 och är ute efter ett slip-on, någon som har ett till försäljning?

Angående byte av styre, tappar man inte en del på bana när man byte styre? Menar då att det skulle bli fel när man burkar med ett för brett strye? Erfarenhet av detta? Varför har så många annars bytt, vilka är skillnaderna?

Just på bana kan det var lite sämre. Just för att du inte kan hänga ut lika mycket. Armarna räcker inte till helt enkelt. Men annars är det bara skönare med brett styre. Skönare sittställning, mer kvickstyrd, bättre kontroll osv.

Om du ska köra bana så kolla in min fotpinsmod längre bak i tråden. Ett måste om du ska kunna köra fort utan att skrapa i fotpinnarna.

\Masonit

Någon som vet om det finns några "lock" att sätta efter man tar bort skjutshandtaget där bak, och var man får tag på sådana?

De har, dock dyra:

http://www.rizoma.com/

\Masonit
 
Last edited:

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Någon som vet om det finns några "lock" att sätta efter man tar bort skjutshandtaget där bak, och var man får tag på sådana?

Jag limmade dit lite fin maskigt metallnät från undersidan,tyckte det blev riktigt bra.
 

Bifogat

  • DSC00271.jpg
    DSC00271.jpg
    169.1 KB · Visningar: 141
  • DSC00272.jpg
    DSC00272.jpg
    160.1 KB · Visningar: 112
  • DSC00270.jpg
    DSC00270.jpg
    159.4 KB · Visningar: 130

Wych

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Where death is most alive...
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Tog MC-kortet i juni, Köpte första hojen för en vecka sen (kört på brorsans innan) och helt ny på sporthoj ;P

Köpte en Hornet såklart och tänkt kolla hur det är med packväskor/toppbox till hojen?
Blir väl ingen Europaresa direkt men mest till badbyxor och annat när man drar till stranden ;P

Ska du inte ha någe seriösare packväskor och vill komma undan billigt o bra, så kan jag tipsa om biltema mjuka packväskor samt biltemas toppbox.

Jag ritade ett eget fäste för toppboxen och tog hjälp av en på jobbet som svetsade ihop det åt mig. Blev kanonbra, o billigt som sagt! Hålbilden på biltemas fästplåt för toppboxen mättes in o borrades i efterhand. Om det inte framgår tydligt, så monteras den alltså ovanpå passagerarhandtaget, man behöver bara två längre skruvar och ett par rördistanser som man sätter i hålen för handtaget så att toppboxfästet ligger plant, eller i den vinkel man önskar.

Slänger upp ritningen ifall nån är intresserad utav att tillverka ett, då det alltid är kul att försöka fixa ihop saker själv istället för att bara köpa :)
OBS! Vinkelstången hamnade lite för högt upp, så vi fick göra om det på plats. Dock är inte ritningen uppdaterad, så vid svetsning flyttar man bara ner vinkelstången en 25-30 mm, eller kontrollmät så den inte tar i bakpartiet på hojjen.
 

Bifogat

  • Toppboxfäste Hornet 600.JPG
    Toppboxfäste Hornet 600.JPG
    109.8 KB · Visningar: 182

CalleGBG

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet -01
tack för svaren!
en annan fråga: Jag ville testa att köra lite wheelies i sommras, men vågade inte för att jag upplever att fotbromsen sitter såpass högt att jag inte kommer åt den så bra när jag har foten på fotpinnen. Har någon annan upplevt detta?
Kan tänka mig att det beror på att jag är 1,91 lång vilket gör att mina ben vinklas mer än vad dom gör för en kortare person. Förstår inte heller hur jag ska flytta ner bromsen...
 

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Rönninge
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Upplever att framgaffeln är för mjuk på min -98:a trots renoverade gafflar och högre densitet på oljan... samt att hojen är lite nervös i högre farter och kurvor p.g.a 16 tums framhjulet. Är det någon som har koll på om det 17 tums hjulet från senare hornet eller liknande modeller typ cbr passar rakt av samt om man kan slänga på framdämpare från nån annan typ av hoj som också passar rakt av eller med mindre modifikation? Samt rekomendation på sintrade bromsbelägg med bra grepp för gatåka?
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Ingen som har en superfin 2005-2006 CB600 till salu? Var och kollade på igår hos en handlare men dom hade dom bytt tank och saker på så vet inte om den känns helt rätt.
 

Christian1

Köra kan jag och fort går det
Gick med
6 Dec 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Honda 600 hornet
Är det någon som vet om streetbar styret Från www.nccr.se är något att ha
Och om man ska ha den låga eller höga modellen av detta styre
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
tjo! någon som vet om 600an och 900an har samma strålkastare? Eller om någon annan modell är samma?, kanske någon har en länk till en universal som passar? Jag har alltså en 900 och vill ha orginallook.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
tjo! någon som vet om 600an och 900an har samma strålkastare? Eller om någon annan modell är samma?, kanske någon har en länk till en universal som passar? Jag har alltså en 900 och vill ha orginallook.

TTT, ingen som har en framlykta till salu, eller vet var man kan köpa till vettigt pris?
 

D S

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
2009, Triumph Daytona 675
Sadellås

I slutet av förra säsongen när jag skulle plocka av sadeln, låg delarna som låser sadeln löst och skramlade. De hade alltså trillat av.
Har detta hänt någon annan?
Någon som vet hur man sätter fast delarna igen?
 

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1-99
I slutet av förra säsongen när jag skulle plocka av sadeln, låg delarna som låser sadeln löst och skramlade. De hade alltså trillat av.
Har detta hänt någon annan?
Någon som vet hur man sätter fast delarna igen?

På min som jag hade för 2 år sedan var det delar som fattades helt plötsligt. Fick göra egna. Fick det att funka, men det var lite pill. Kommer inte ihåg hur det satt ihop.Någon annan kanske har sin hoj i närheten?
 

Zlange

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2009
Ort
Lund
Hoj
xs400 Cafe
Tänkte byta olja och oljefilter på hojen nu..en -98 hornet..ska man ha helsyntet eller delsyntet? eller märker jag ens nån skillnad? :confused:
 

Horm

Meldem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
WR450
I slutet av förra säsongen när jag skulle plocka av sadeln, låg delarna som låser sadeln löst och skramlade. De hade alltså trillat av.
Har detta hänt någon annan?
Någon som vet hur man sätter fast delarna igen?

Hände på brorsans cbf 500 när jag lånade den i somras. Hittade alla delar i olika skrymslen i hojen. Bara skruva ihop igen.
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Kul att det händer lite i hornet tråden =) Måste vi hålla upp till sommaren!!

Jag letar efter ett mellanrör till ett acra slip-on, någon som har ett liggandes?
 

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Någon som har ett bra tips på en snygg och smäcker vindruta eller lampkåpa som passar en -03:a?

Hade vart skönt att styra undan lite vind...
 

Christian1

Köra kan jag och fort går det
Gick med
6 Dec 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Honda 600 hornet
Tjena någon som vet en pålitlig webshop/affär där man kan beställa slipon billigare typ leovince kolfiber/alu till cb600 hornet 2006
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Hejsan! Jag är en nybliven glad ägare till en Hornet 600 -03:a.
Undrar vilken olja ni kör på? Castrol känns som ett hett val för mig. Men vad kör nu andra på? Hur mycket olja skall det i, inklusive filter?
Till sist, någon som vet om man kan köpa en svensk instruktionsbok till hornet?
Min hoj är en importare och min tyska är inte den bästa..

Tack för svar
MVH/ Jerker
 

Zlange

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2009
Ort
Lund
Hoj
xs400 Cafe
Hejsan! Jag är en nybliven glad ägare till en Hornet 600 -03:a.
Undrar vilken olja ni kör på? Castrol känns som ett hett val för mig. Men vad kör nu andra på? Hur mycket olja skall det i, inklusive filter?
Till sist, någon som vet om man kan köpa en svensk instruktionsbok till hornet?
Min hoj är en importare och min tyska är inte den bästa..

Tack för svar
MVH/ Jerker

Tjosan! Blir castrol för mig också, på min -98 är 3,5 liter (3,8 liter om man byter filtret också) som ska i ;P Jag köpte en Haynes manual till min hornet från ebay, dock på engelska, kostar bara nån hundralapp..
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top