CB 600 Hornet

Behöver Hjälp

Jag var ute och söndagsåkte lite, rätt som det är kan jag inte växla längre, varken upp eller ner. Jag stannar intill kanten och kollar över cykeln lite snabbt och får se att jag saknar en mycket vital del. Stången som går från växelpedalen till växellådan är borta. jag har tappat den någon stans på vägen.
visabild.php

Frågan är nu vart jag får tag på en ny?
 
Jag var ute och söndagsåkte lite, rätt som det är kan jag inte växla längre, varken upp eller ner. Jag stannar intill kanten och kollar över cykeln lite snabbt och får se att jag saknar en mycket vital del. Stången som går från växelpedalen till växellådan är borta. jag har tappat den någon stans på vägen.
visabild.php

Frågan är nu vart jag får tag på en ny?

Måste säga att jag blir lite imponerad på ett sett =) att lyckas med det då båda sidor är en bra bit gängade in i kullederna samt ena sidan på stången dessutom är "gängad åt fel håll" =) som man brukar säga.
Hör dig för på mc-skrot/demontering eller kolla på ebay. UK o Tyskarna brukar ha till något trevligare pris än sweden för även en stång. Har du riktigt tur har jag även en liggandes bland mitt plock.
Eller så gör du en egen.
 
Rassel i växellådan, vid hårdgasväxlingar

Har en Honda Hornet 600 -99.
Då jag gasar fullt och växlar så rasslar det till lite i lådan, trots att jag växlar långsamt (dvs kopplar ur i god tid innan jag vickar på foten).
Är detta normalt? Har jag felaktig växlingsteknik?
Jag tror inte själv att lådan är speciellt sliten, eftersom hojen är i mycket gott skick.
 
Jag tittar själv runt lite på slip-on men har inte riktigt agerat än! Vad kostade ditt och hur fick du tag på det, internet eller handlare?

Om någon har ett slip-on till salu PMa gärna! Utöver detta vill jag korrigera ett spel jag har i gashandataget! Jag undrar om någon spänt gasvajern och hur man i sådant fall går tillväga? Att det alltid skall finnas lite spel är jag medveten om men upplever det som för mycket och därav störande.

Tjena. jag kollade rätt mkt på nätet, youtube och sådär. fastnade för mivv x-cone för jag tyckte det ljudet var sjukt mkt grymmare än dom andra jag hört. så tog reda på svenska återförsäljaren för mivv och det är http://www.bikeshop.se/ jag ringde o snacka me nån där som skickade mot postförskott till mig. funkade rätt smidigt men tog nog 2 veckor eller nåt för det skickades från italien. kostade nog 4600:- om jag inte minns fel.
 
Har en Honda Hornet 600 -99.
Då jag gasar fullt och växlar så rasslar det till lite i lådan, trots att jag växlar långsamt (dvs kopplar ur i god tid innan jag vickar på foten).
Är detta normalt? Har jag felaktig växlingsteknik?
Jag tror inte själv att lådan är speciellt sliten, eftersom hojen är i mycket gott skick.

Hur då "rasslar" till? (Om du kopplar ur i god tid) innan du petar i växel hur gör du då om du måste växla ner tex snabbt? Rasslar det då med eller hoppar växel i med ett ryck. Prova växla/gör momenten snabbare och dra in kopplingen halvt och se hur det blir. Justera kopplingen.
 
Hur då "rasslar" till? (Om du kopplar ur i god tid) innan du petar i växel hur gör du då om du måste växla ner tex snabbt? Rasslar det då med eller hoppar växel i med ett ryck. Prova växla/gör momenten snabbare och dra in kopplingen halvt och se hur det blir. Justera kopplingen.

Jag skall prova att växla upp snabbare. Jag trodde att jag var extra snäll mot lådan om jag växlade sakta, men så är det kanske inte...
 
Tänkte slänga in en fråga till jag med...

Någon som bytt fotpinnar på sin Hornet?
Tänkte mig något i metall med piggar på, orginalet känns så "glidigt/slirigt/halt".. Har man som jag kört mkt cross innan så känns detta inte optimalt med just gummi...


Har varit på Touratech o lite fler ställen, ingen som har :(
 
Tänkte slänga in en fråga till jag med...

Någon som bytt fotpinnar på sin Hornet?
Tänkte mig något i metall med piggar på, orginalet känns så "glidigt/slirigt/halt".. Har man som jag kört mkt cross innan så känns detta inte optimalt med just gummi...


Har varit på Touratech o lite fler ställen, ingen som har :(

om du kolalr tidigare i tråden tror jag nån använt pinanr från CBRen istället.
Man får borra upp sprinthålet något, men i övrigt passar dom ok.

Jag skall prova att växla upp snabbare. Jag trodde att jag var extra snäll mot lådan om jag växlade sakta, men så är det kanske inte...

Nej, växla hårt och distinkt, det är det bästa.
Se till att kopplingswiren inte behöver spännas också, då kan det vara svårt att få i/ur växlar och det smäller.
 
Last edited:

Bifogat

  • DSC00646.jpg
    DSC00646.jpg
    203.4 KB · Visningar: 192
  • DSC00647.jpg
    DSC00647.jpg
    191.2 KB · Visningar: 175
Last edited:
Gäller detta samtliga årsmodeller? Är en -03 jag kör =)

Sen så börjar det allt likna nått nu gällande min röv! Bara de Legitima delarna som skylt, blinkers, reflex och lite lackning kvar då! =D

Vet inte hur det är med CB Hornet 07 å framåt. Men till din 03:a så kommer det iallafall passa.

\Masonit
 
Vet inte hur det är med CB Hornet 07 å framåt. Men till din 03:a så kommer det iallafall passa.

\Masonit


Finfint!
Undrar då vilka andra modeller av CBR som kan passa... Någon som vet?
Tänkte mig söka på skrotar etc efter 1000RR och de andra CBR´ena =) Om de e samma vill säga..
 
Är ny här och har en fundering på vilken modell av valter moto regskylthållare som funkar på min 05a 600 Hornet

Fanns ingen valter moto, så jag beställde från barracudamoto istället, den sägs visst passa perfekt utan moddande. :tummenupp
 
Last edited:
Min 98 är efter tusentalet mil nu i behov av nytt drivpaket. Jag har fått verkstadsuppgifter på mellan 2700 och 3000kr för ett sådant byte, dvs. nya prylar + byte.

Min mekaniska sida är inte så klar på hur ett sådan byte går till. Skulle ni göra detta själva/finns det någon som har ett drivpaket liggandes hemma? Intresserad av att köpa i vilket fall.
 
Min 98 är efter tusentalet mil nu i behov av nytt drivpaket. Jag har fått verkstadsuppgifter på mellan 2700 och 3000kr för ett sådant byte, dvs. nya prylar + byte.

Min mekaniska sida är inte så klar på hur ett sådan byte går till. Skulle ni göra detta själva/finns det någon som har ett drivpaket liggandes hemma? Intresserad av att köpa i vilket fall.

Tjena ! Jag bytte drivpaket på min 98 för ca 2 månader sedan. Tror jag sparade 1500:- ungefär påa tt göra det själv då om det kostar 3000:- att lämna in den. Jag är jäkligt kass på att mecka men fick för mig att göra det själv ändå. Se om du inte kan låna ett kedjeverktyg av nån så du slipper köpa ett dom är rätt dyra. Med facit på hand så är det rätt segt om man inte kan det innan eller har nån som vet hur man gör, värst var nitningen, osäkerheten på att veta om det är tillräckligt men sen är jag jäkligt nojjig :rolleyes:

Du sparar dig massa tid och svordomar om du lämnar in den men personligen känner jag att fan vad jag lärde mig på att göra det själv !

ingen som vet var man får tag i sidokåporna till horneten ? Gärna blåa. Eller om nån vet vad det heter på engelska eller tyska så man kan söka på ebay :)
 
Last edited:
Tjena ! Jag bytte drivpaket på min 98 för ca 2 månader sedan. Tror jag sparade 1500:- ungefär påa tt göra det själv då om det kostar 3000:- att lämna in den. Jag är jäkligt kass på att mecka men fick för mig att göra det själv ändå. Se om du inte kan låna ett kedjeverktyg av nån så du slipper köpa ett dom är rätt dyra. Med facit på hand så är det rätt segt om man inte kan det innan eller har nån som vet hur man gör, värst var nitningen, osäkerheten på att veta om det är tillräckligt men sen är jag jäkligt nojjig :rolleyes:

Du sparar dig massa tid och svordomar om du lämnar in den men personligen känner jag att fan vad jag lärde mig på att göra det själv !

ingen som vet var man får tag i sidokåporna till horneten ? Gärna blåa. Eller om nån vet vad det heter på engelska eller tyska så man kan söka på ebay :)

Valde att lämna in den iaf! Ska iväg på långtur till Hamburg sedan vidare till Belgien, Holland och slutligen köpa en flaska champagne så hojen måste vara körbar till nästa onsdag! Känns bra med nya grejjer tills dess man ska avverka 300 mil!

Har däremot bestämt mig för att själv synka ventiler vid 4800 mil! Ska köpa bok innan ;) Har du möjlightvis gjort det?
 
Back
Top