CB 600 Hornet

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Tja!

Kommer med nån/några funderingar.

Är helt inne på att köpa en hornet 2007 som säljs ut nu i vissa butiker.
Nu till frågorna..
Har inte körkort än utan tänkt att köpa den till att övningsköra en massa på samt ha efter för den verkar rolig och de flesta i tråden tycker den är bra (perfekt?). Fråga ett, hur puckat är det att köpa en hornet som man inte kan testa innan jag köper iom snö och slask och firmer låter väl knappast en övningskörare provköra? :)

Hade tidigare tänkt att man kunde köpa en 03-05 som går för billigare men ju mer jag tittar på 07-08 ju mer vill jag ha den nyare, är trots allt lite stålar man får punga ut, så vill inte att man ska bli missnöjd.

Hur länge tror ni att butiker har kvar 2007 till utförsäljning? Känns som man inte vågar vänta för länge..

Kan det vara smartare att vänta helt tills jag fått körkort och sen köpa hoj eller ska jag chansa med en hornet direkt. Den hoj jag övningskör med nu vill jag inte kalla för hoj är en slö Suzuki 250cc från 77.. Vore ju bättre med en efftektstarkare iom jag ska ta för tung.

Allt just nu, hoppas nån mer erfaren kan hjälpa med min beslutsångest.


Jag köpte en 07 utan att provköra.
Den fanns 25 mil bort så jag kunde inte åka iväg för tillfället utan skickade in en bekant att titta på den bara.
Sen så fick jag ett bra pris så jag köpte.
Bara att vänta till våren å provköra:)
 

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
R1 -01
Tja!

Kommer med nån/några funderingar.

Är helt inne på att köpa en hornet 2007 som säljs ut nu i vissa butiker.
Nu till frågorna..
Har inte körkort än utan tänkt att köpa den till att övningsköra en massa på samt ha efter för den verkar rolig och de flesta i tråden tycker den är bra (perfekt?). Fråga ett, hur puckat är det att köpa en hornet som man inte kan testa innan jag köper iom snö och slask och firmer låter väl knappast en övningskörare provköra? :)

Hade tidigare tänkt att man kunde köpa en 03-05 som går för billigare men ju mer jag tittar på 07-08 ju mer vill jag ha den nyare, är trots allt lite stålar man får punga ut, så vill inte att man ska bli missnöjd.

Hur länge tror ni att butiker har kvar 2007 till utförsäljning? Känns som man inte vågar vänta för länge..

Kan det vara smartare att vänta helt tills jag fått körkort och sen köpa hoj eller ska jag chansa med en hornet direkt. Den hoj jag övningskör med nu vill jag inte kalla för hoj är en slö Suzuki 250cc från 77.. Vore ju bättre med en efftektstarkare iom jag ska ta för tung.

Allt just nu, hoppas nån mer erfaren kan hjälpa med min beslutsångest.


Dumt att köpa en 600 om du "bara" ska ha den till övningskörning, då du måste ha minst 700 kubik på uppkörningen om du ska ta tung obegränsad. Köp den nya cb1000, ser ut som en hornet fast mycket snyggare och betydligt roligare. Då har du en bra hoj att lära dig på, slipper hyra hoj på uppkörningen och du kommer inte tröttna/vilja byta lika fort.
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Vart lite fel formulerat innan hade brottom innan ja skulle sluta på jobbet..
Har inte tänkt att "bara" använda den till övningskörning utan även efter.. Och javisst så är den ju bara på 600cc när det behövs 700cc för uppkörning. Men har en som ja eventuellt kan låna utan problem. Det är en övningshoj till en skola.

Har inte råd med en cb1000 annars är den jävligt het.
Har kollat runt lite senaste halvåret, vart inne på en massa olika hojar, motard eller street (600cc) har vart mest aktuellt iom pris/försäkring.

Vad ja tänkt använda den för är. Åka till jobbet inne i sthlm bor utanför, därmed en smidig hoj för alla köer etc, helg bus, till tjejens landställe 15mil bort borde inte va allt för jobbigt med hon där bak?

Andra modeller jag tittat på men inte uteslutit.. Aprilia shiver, Aprilia SMV dorsoduro, FZ6n, ER6-n (tråkigt för grannen har en sån + låg effekt) KTM supermoto, Superduke (lite dyr försäkring?) Ducati Monster, Triump Street triple.
Säkert glömt nån, ifall ni har nån åsikt om de andra varför bättre eller sämre än hornet 2007 säg gärna det..

Budget runt 80-90k för hoj+ utrustning, försäkring inte för blodigt 7-8k max känns det som.

Hjälp mig bestämma med mitt i-landsproblem!
 

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Malmø
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Vart lite fel formulerat innan hade brottom innan ja skulle sluta på jobbet..
Har inte tänkt att "bara" använda den till övningskörning utan även efter.. Och javisst så är den ju bara på 600cc när det behövs 700cc för uppkörning. Men har en som ja eventuellt kan låna utan problem. Det är en övningshoj till en skola.

Har inte råd med en cb1000 annars är den jävligt het.
Har kollat runt lite senaste halvåret, vart inne på en massa olika hojar, motard eller street (600cc) har vart mest aktuellt iom pris/försäkring.

Vad ja tänkt använda den för är. Åka till jobbet inne i sthlm bor utanför, därmed en smidig hoj för alla köer etc, helg bus, till tjejens landställe 15mil bort borde inte va allt för jobbigt med hon där bak?

Andra modeller jag tittat på men inte uteslutit.. Aprilia shiver, Aprilia SMV dorsoduro, FZ6n, ER6-n (tråkigt för grannen har en sån + låg effekt) KTM supermoto, Superduke (lite dyr försäkring?) Ducati Monster, Triump Street triple.
Säkert glömt nån, ifall ni har nån åsikt om de andra varför bättre eller sämre än hornet 2007 säg gärna det..

Budget runt 80-90k för hoj+ utrustning, försäkring inte för blodigt 7-8k max känns det som.

Hjälp mig bestämma med mitt i-landsproblem!


Köpte själv en hornet 07 nu i november. Har inte hunnit med många turer men är än så länge tok nöjd.
Fördelen är den "billiga" försäkringen genom IF märkesförsäkring och den grymmt snygga designen.
Var även inne på att köpa en äldre hornet då den ligger bättre till i pris men mer och mer jag såg på den nya kunde jag inte släppa den. :D Så vipps så stod det en nere i källaren... haha :yoparty
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Tänker som du, varje gång jag ser den blir det mer vill ha kännsla.
 

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
R1 -01
Vad ja tänkt använda den för är. Åka till jobbet inne i sthlm bor utanför, därmed en smidig hoj för alla köer etc, helg bus, till tjejens landställe 15mil bort borde inte va allt för jobbigt med hon där bak?

Andra modeller jag tittat på men inte uteslutit.. Aprilia shiver, Aprilia SMV dorsoduro, FZ6n, ER6-n (tråkigt för grannen har en sån + låg effekt) KTM supermoto, Superduke (lite dyr försäkring?) Ducati Monster, Triump Street triple.
Säkert glömt nån, ifall ni har nån åsikt om de andra varför bättre eller sämre än hornet 2007 säg gärna det..

Vet inte hur nya hornet är men att skjutsa med min känns som att köra trimmad moped typ.

Jag skulle kolla på en z750/z1000 om du vill ha en naken bushoj.
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
z750 har jag kollat lite på men försäkringen är dyrare samt den har 4hk mer men även 20kg+ tyngre...

z1000 är inte ett alternativ iom försäkringskostnader.. Superduke är då mer intressant i 1000cc klassen..

Kan tillägga att skjutsa är kanske 10% av totala körningen. Så är inte av så stor vikt att det ska va en fröjd.
 

Aragorn

Guest
Hej!
Någon här som har köpt en hugger (innerskärm) till sin Hornet 600 årsmodell -06 eller tidigare?

Är ni nöjda i så fall, blev det bra?

Funderar på att beställa en från S-Racing.
 
Last edited:

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Alingsås/Lund
Hoj
Hornet -07
Tja!

Söker kraschpuckar till min Hornet -07:a. Vilka passar och var kan jag få tag på ett par? Gärna till överkomligt pris.
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Hornet -07

Top speed 140mph=225km/h Har inte testat min än...men ni som kört en säsong...stämmer det?
 

skalman77

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda 600 Hornet
Hej!
Någon här som har köpt en hugger (innerskärm) till sin Hornet 600 årsmodell -06 eller tidigare?

Är ni nöjda i så fall, blev det bra?

Funderar på att beställa en från S-Racing.

Jag har en sittandes på min -02. Den är köpt från just S-Racing och skyddar otroligt bra, utan att för den delen se för jäklig ut. Min har Carbon look... Men tror de har olika varianter...
 

FinaFisken

They made me do it!
Gick med
12 Jan 2008
Ort
In pennys asssss
Hoj
KTM 690 SuperMoto Prestige
Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Tänkte fråga er som kan lite om Honda Hornet 600;
Funkar den bra som uppkörningshoj? Alltså är den lätthanterlig/lättsvängd/bra svängradie i både lågfartsdelen och högfartsdelen?
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Hej!
Någon här som har köpt en hugger (innerskärm) till sin Hornet 600 årsmodell -06 eller tidigare?

Är ni nöjda i så fall, blev det bra?

Funderar på att beställa en från S-Racing.

jag har en och är nöjd med min :)
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Tänkte fråga er som kan lite om Honda Hornet 600;
Funkar den bra som uppkörningshoj? Alltså är den lätthanterlig/lättsvängd/bra svängradie i både lågfartsdelen och högfartsdelen?

Gissar du tänker dej svar från 900 ägarna om det ine är en strypt för mellankortet som gäller? Eller är det just 600 och mellan som ska tas? Hur som, kanontrevlig och smidig hoj som man säkert kan fixa lappen på.
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Gissar du tänker dej svar från 900 ägarna om det ine är en strypt för mellankortet som gäller? Eller är det just 600 och mellan som ska tas? Hur som, kanontrevlig och smidig hoj som man säkert kan fixa lappen på.

Mellankortet är det det gäller, och därmed 600:an. Men kul att höra att den är smidig och så, precis vad jag ville höra :tummenupp
Så det är stor skillnad i lågfart gentemot exempelvis min gsxr600 eller annan dylik?
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Sitter här o nojjar om jag ska köpa en hornet 600 -03 eller inte... de jag funderar på är att Horneten är ju ganska liten o jag är ganska stor 189cm 82kg kortbent o långryggad. Är den för liten? Har ju förvisso läst om folk i tråden som är 190+ som säger att de funkar... är de nån som känt att de inte funkar? Skall prov sitta lite hojar på mässan imorn o se hur det känns... dela gärna med er av erfarenheter..
 

Mrje

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Hornet 600 -07
Vart lite fel formulerat innan hade brottom innan ja skulle sluta på jobbet..
Har inte tänkt att "bara" använda den till övningskörning utan även efter.. Och javisst så är den ju bara på 600cc när det behövs 700cc för uppkörning. Men har en som ja eventuellt kan låna utan problem. Det är en övningshoj till en skola.

Har inte råd med en cb1000 annars är den jävligt het.
Har kollat runt lite senaste halvåret, vart inne på en massa olika hojar, motard eller street (600cc) har vart mest aktuellt iom pris/försäkring.

Vad ja tänkt använda den för är. Åka till jobbet inne i sthlm bor utanför, därmed en smidig hoj för alla köer etc, helg bus, till tjejens landställe 15mil bort borde inte va allt för jobbigt med hon där bak?

Andra modeller jag tittat på men inte uteslutit.. Aprilia shiver, Aprilia SMV dorsoduro, FZ6n, ER6-n (tråkigt för grannen har en sån + låg effekt) KTM supermoto, Superduke (lite dyr försäkring?) Ducati Monster, Triump Street triple.
Säkert glömt nån, ifall ni har nån åsikt om de andra varför bättre eller sämre än hornet 2007 säg gärna det..

Budget runt 80-90k för hoj+ utrustning, försäkring inte för blodigt 7-8k max känns det som.

Hjälp mig bestämma med mitt i-landsproblem!

Tror det finns en till salu här på forumet om du bestämmer dig för en, tror det var en del prutmån på den också ;)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top