cb 500-72 cafè bygge/renovering !

zhandra

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
växjö
Hoj
ducati
Hej !

Lånade Tarmac`s tråd lite innan men nu drar jag igång
en egen liten tråd om mitt objekt. Tråden blir inte så lång kanske för
här går det undan. Har inte tagit så mkt bilder under tidens gång
heller. Men här kommer några bilder på vad som hänt hittils.

Här har framskärm, fälgbanor, ekrar, trattar, avgas osv polerats.
Har slipat ner och krymplackat motor kåporna svarta och slipat ner flänsar
och honda loggan. Snyggt blev det.

Ramen,svingen och lite smått och gått har slipats ner och lackats om.
Enorm skillnad mot den gamla sunkiga rödfärgen som va full med jack och repor mm. det va ändå inte original lack !

Vidare så har hela elsystemet hängts ut. Renoverat och lackat bromsok.
Hängde dit goodridge stålomspunnet. Vilket bett jämfört med innan.

Ha det så länge !
 

Bifogat

  • CIMG1422.jpg
    CIMG1422.jpg
    254.9 KB · Visningar: 210
  • CIMG1424.jpg
    CIMG1424.jpg
    257.3 KB · Visningar: 201
  • CIMG1426.jpg
    CIMG1426.jpg
    244.5 KB · Visningar: 141
Hej igen !

Här har ramen, svingen mm lackerats om i silver metallic.
Vad fräscht allt ser ut plötsligt. Visst det har polerats en del oxå men silver färgen lyfter hela bygget. Samtidigt som hojen var helt nerplockad så kapade jag bort en massa onödiga delar från ramen. Fäste för centralstöd. Vänstra sidans avgas upphängning. Sadel upphängning och div små meningslösa grejor
som bara ser fula ut och väger bly.

Nytt bakdäck. Fram ska på imorrn. Cafè cutsen och en sidokåpa är nylackade.
Nytt sitt-gummi är monterat. ja och en massa trist arbete som inte är värt att nämnas.

Imorrn ska allt monteras och då lägger jag upp mer bilder.

Ha det tills dess !
 

Bifogat

  • CIMG1464.jpg
    CIMG1464.jpg
    243.1 KB · Visningar: 114
  • CIMG1468.jpg
    CIMG1468.jpg
    237 KB · Visningar: 113
  • CIMG1469.jpg
    CIMG1469.jpg
    235.6 KB · Visningar: 147
Kan nog bli riktigt sjyst det där!:tummenupp Kul med tjejer som bygger också!:)
Ser fram emot morgondagens (dagens) bilder!
 
Ser bra ut. Lackat sakerna själv eller lämnat bort?
 
Hej Igen !

Tackar för komplimanger. Tjejer kan ju sy, sticka, knyppla, fixa och trixa
så mecka med en så här gammal mc är ju enkelt så länge inte
bultar och muttrar har ärjat lr rostat fast. men då finns det ju verktyg
och killar till hjälp:)

Lacken är hammarlack silver met. som lagts på med flaska/spruta till 90% och på vissa eländigt små , svåråtkomliga skrymslen och
knepiga ställen där det är svårt att få in lack utan rinningar, med pensel.
Så det är old school cafè mentalitet på bygget. Enkelt, billigt och framförallt
praktiskt. Men f_n vad bra det blev med hammarlacken. Har tom fått beröm
av en lackerare (som va för dyr och trångsynt) som blev förvånad
hur jämnt och bra täckt det blev med hammarlacken. Och den tål ju hur
mkt stryk som helst.

Fick dock riva ner bromsoket fram för kolven går inte tillbaka tillräckligt snabbt. Får nog putsa till insidan. säkert ärjat där inne.

Ha det så länge.
 

Bifogat

  • CIMG1493.jpg
    CIMG1493.jpg
    237.5 KB · Visningar: 250
  • CIMG1508.jpg
    CIMG1508.jpg
    252.4 KB · Visningar: 165
  • CIMG1512.jpg
    CIMG1512.jpg
    248.9 KB · Visningar: 207
Äh, Lägger upp några bilder till. Måste ju få vara lite fåfäng och
mallig ibland. Imorrn väntar ju broms meck och allmänn putsning på hondan
så då är verkligheten tillbaka.

Har ff inte lyckats mjuka upp kopplingen. Någon med tips ?
Den tar perfekt men tyngre än en gammal ducati koppling. Suck !

Hej så länge !
 

Bifogat

  • CIMG1499.jpg
    CIMG1499.jpg
    252.4 KB · Visningar: 214
  • CIMG1518.jpg
    CIMG1518.jpg
    244 KB · Visningar: 159
  • CIMG1501.jpg
    CIMG1501.jpg
    253.1 KB · Visningar: 164
Äh, Lägger upp några bilder till. Måste ju få vara lite fåfäng och
mallig ibland. Imorrn väntar ju broms meck och allmänn putsning på hondan
så då är verkligheten tillbaka.

Har ff inte lyckats mjuka upp kopplingen. Någon med tips ?
Den tar perfekt men tyngre än en gammal ducati koppling. Suck !

Hej så länge !

Trevlig nostalgimoppe! Kvinnor kan, fast inte koppla....

Är den liksom seg när du släpper ut också? Bara undrar om vajern (sv stavn), möjligtvis kan ha bekat igen, alternativt brott på den eller kan ha hamnat i kläm? Brukade, (orkar inte pilla längre), hänga upp vajrar - göra en strut däruppe - hälla i tunn olja, ibland diesel och smörja och motionera den tills den löper lätt, (låter som hundavel brutale). Kolla efter brott på den.


....köp ny eller ät gröt så du får vassle i nävarna, talg i tummarna bla bla...
 
Hej va det går!
Antar att du inte har 30 mil till garaget som jag :)
Snyggt jobbat! Snabbt också!
Kom själv ner till Växjö idag för att komma igång med min :)
 
Riktigt snyggt bygge!!!!

En liten fråga: Vart har du fått tag i cutsen? Snygg som f_n!!!

Ett tips, dumpa dina blinkers, du behöver dem inte eftersom det är en 72á.
 
Hej alla glada !

Tack för komplimanger!:) Det är en extra bonus när man lagt ner så
mkt jobb.

Det kanske verkar som att det gått fort men det har tagit en månad ca.
Jag la ju bara in lite före och efter mer lr mindre.

Och hojen var ju ett påbörjat cafè projekt när jag köpte den.
Det sparade ju en del tid. Men det var mkt jobb att få den
i det skick och stuk jag ville. Och elsystem och bromsarna var slut=mkt jobb.
Slipa ner och kapa ramen va jobbigt. Bygga om bakskärm och stänka
var riktigt pilligt. Renovera framlyktan va enkelt men dyrt.
Polera upp fälgarna är ett elände. Tror ingen polerat dom sen 90-talet.

Massor med alu var dessutom ärjat. och det tog massor med tid att fixa. Särskilt avgas flänsarna. Fram med dremeln och bra musik Ja, mkt jobb var det faktiskt. Och nu återstår bromsrenov. fram, dra ny ström till pos.ljus
och sätta dit en reflex. Ja, osså putsa putsa putsa !

Angående besiktning så har jag precis besiktigat och fick
2a på anliggande frambroms. Reflex bak och positionsljus ur funktion.

Visste jag skulle få de tvåorna men ville kunna börja köra.
Besiktningsmannen upplyste faktiskt om att jag inte behövde
varken blinkers, bromsljus och nummerskyltsbelysning. Dessutom
ser de mellan fingrarna med db på så här gamla hojar sa han.

Har naturligtvis kollat hur den ser ut utan blinkers men jag måste säga att
jag tycker den blir snyggare med blinkers. Men smaken är som baken.

Kutsen fick jag med när jag köpte hojen. Den är handknackad i alu men såg
för illa ut så den fick en kompis på lernia kapa, knacka och svetsa i
innan jag lämnade in den på lack. Blev 90% bra nu.
Fick göra nya fästen i ramen för den och köpa sittgummi som var ett
elände att få till passformen på. Men trägen vinner......! kutsen ser
nästan fabriksgjord ut nu.

Ska se om jag har ngn närbild på kutsen.

Ha en bra dag. Här öser det ner !
 
Massor med alu var dessutom ärjat. och det tog massor med tid att fixa. Särskilt avgas flänsarna. Fram med dremeln och bra musik Ja, mkt jobb var det faktiskt. Och nu återstår bromsrenov. fram, dra ny ström till pos.ljus
och sätta dit en reflex. Ja, osså putsa putsa putsa !

Angående besiktning så har jag precis besiktigat och fick
2a på anliggande frambroms. Reflex bak och positionsljus ur funktion.

Visste jag skulle få de tvåorna men ville kunna börja köra.
Besiktningsmannen upplyste faktiskt om att jag inte behövde
varken blinkers, bromsljus och nummerskyltsbelysning. Dessutom
ser de mellan fingrarna med db på så här gamla hojar sa han.
Får man tvåa för såna struntsaker..? Det där med positionsljus har jag aldrig förstått, är inte det samma som halvljus fast svagare? Borde väl inte behöva dra ny ström till denna i alla fall? Bromsljus tror jag däremot att man måste ha oavsett vilken årsmodell det är.
 
Hej !

Besiktningsmannen slog i datorn hela tiden för jag hade inget bromsljus
eller ljus överhuvudtaget i baklyktan. Jag sa nämligen att jag har hört att
man behöver inte ha bromsljus, skylt belys eller blinkers på fordon äldre
än 75. Han sa han inte visste riktigt, därav ivrigt letande i sin dator.

Det visade sig att jag hade rätt. Däremot måste det finnas
position eller halvljus bak samt reflex.

Reflex tar ju ca 1 min att sätta dit. Men mitt pos/halvljus är stendött
trots jag gått igenom hela elsystemet och bytt varenda kabel mm.

Vill inte riva upp kabelstammen igen så jag ska koppla in mig på
tändingen och dra en ny liten sladd till baklyktan. Jag har möjlighet
till bromsljus i min lykta men jag struntar i det. Man behöver ju inget så.

Detta enligt besiktningsmannen som var riktigt trevlig faktiskt.
Och tvåorna var helt befogade i det här fallet.

have a good one !
 
jag hade ju inte velat köra runt utan bromsljus om jag inte var tvungen.

Annars jävligt snygg, blir själv sugen på att bygga men hittar inga objekt som passar min plånbok.
 
Att man slipper skyltbelysning var en trevlig nyhet. Har lusläst Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och där har jag ej kunnat se att man slipper skyltlykta vid ett visst årtal. Men säger de så på besiktningen så är det väl så???

En sak som är positiv med att man slipper bromsljus är man får mer att välja på när det gäller modeller. Men sedan är det inte fel att synas på vägen.

Du vet väl att du slipper hastighetsmätare med??? Går att få riktigt slim!
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top