cb 500 (-70 talet)

Hej! Nej för h-e, det där är en cb500 Four. Jag har en likadan -75 a i garaget.
Den där ser ut att vara ett intressant objekt. Min har tagit mig plus min numera barns moder runt hela europa ett par svängar innan vi blev fler. Det är goa cyklar men räkna inte med att hänga med moderna hojar prestandamässigt, för den där hade uppgivna 50 hkr i orgoinalskick för 35 år sen och de har inte blivit fler med åren. Men visst är dom snygga, det tycker jag med och jag får inte sälja min för min sambo.
Hej......Per :squid

Tycker också dessa är fina. Tjejen har sin mammas gamla skinnjacka med sned dragkedja och ett märke på axeln (original) där det står "Honda 500". Den är så kult så jag har sagt åt henne att hon måste ha den. Hon har dessutom en go frisyr på ett kort a la 70-tal.

Svärfar har dessutom en gammal Honda 400.

Måste bara klargöra mitt tidigare inlägg. Hojen i annonsen är en CB500 four.
Jag svarade bara på frågan om det finns någon tvåcylindrig CB500.

Personligen skulle jag hellre ta en 500T än en 500-4, bara för det härliga ljudets skull :tummenupp

Mvh
Danne

Vem var det som portade toppen och lät slipa kammarna då *visslar* ;)

Hojen går numera som Classicracer, inte utan framgång.
In med en bild Pelvan! Den byggde du ju så fint! :tummenupp

Vad säger du Doktorn? Går den på bana? Ubbe har väl sålt den vid det här laget antar jag!

Fin Avatarbild du har. Synd bara på dessa fjädrar som beter sig som de vill så fort det börjar varvas!! :D

Vad säger du Doktorn? Går den på bana? Ubbe har väl sålt den vid det här laget antar jag!

Fin Avatarbild du har. Synd bara på dessa fjädrar som beter sig som de vill så fort det börjar varvas!! :D

Vad säger du? Har han sålt den? Jo det stämmer nog, det var en ytterst noggrann herre som ringde mig ja och indrade vad DU gjort i motorn! :D
På gränsen till patologisk perfektionist som trodde att han skulle köpa en NY hoj för de pengarna. SÅna kunder VILL man inte ha...
Därför antog jag att Urban hade den kvar...

Nej lille bror..det är på DIN avatar det SAKNAS fjädrar... :hihi

Vad säger du? Har han sålt den? Jo det stämmer nog, det var en ytterst noggrann herre som ringde mig ja och indrade vad DU gjort i motorn! :D
På gränsen till patologisk perfektionist som trodde att han skulle köpa en NY hoj för de pengarna. SÅna kunder VILL man inte ha...
Därför antog jag att Urban hade den kvar...

Nej lille bror..det är på DIN avatar det SAKNAS fjädrar... :hihi

Jasså bror, det är jag som saknar dem!? Casey Stoner hävdar bestämt motsatsen!! :tummenupp

Om 500T är en förstorad 450, så borde det innebära att det är en motor som är extremt före sin tid!
"Black bomber" var rena rymdraketen när den kom, med överliggande kam (ar?) och (intressant med tanke på ovanstående) torsions styrda ventiler.
Inte så många som vågade köpa så pass exrtem och komplicerad teknik.
De som gjorde det fick en 450 som blåste fransarna av HD, hängde med engelsmännen på 650cc (dock är engelska maskiner ALLTID överlägsna) och sällan krånglade.
500 fyran är antagligen (säkerligen) betydligt billigare att hålla i rull.
Men den saknar mycket av charmen.
Utan att vara charmlös!
Grundmodellen tycker jag är snygg.
Går lätt att caféisera så att den blir skitsnygg!
Ram och fjädring känns tillräckliga för effekten.

Familjegräl får ni hålla på kammaren, inte här! :mad:

:tungan

Om 500T är en förstorad 450, så borde det innebära att det är en motor som är extremt före sin tid!

Stämmer helt korrekt det där du säger.
Och torsionsfjädrarna till ventilerna kunde man "spänna upp" genom att göra ett avlångt hål i örat för infästningen! :tummenupp

500 four gick ofta jämnt med 750:orna på bana (eller landsväg har jag hört... :hihi) just pga sin perfekt avvägda smidighet och lägre vikt.
Lite som 600:orna idag gentemot litermaskinerna.
Loosar lite på rakorna men tar igen det i kurvorna.

Paralelltwinnen 500t är lätt mkt coolare...:yoparty Mer eftertraktad, råare ljud, mer botten mm mm
Hade en cb450 som jag byggde om till Café (Se mitt garage)

Paralelltwinnen 500t är lätt mkt coolare...:yoparty Mer eftertraktad, råare ljud, mer botten mm mm
Hade en cb450 som jag byggde om till Café (Se mitt garage)

AMEN! Med clip-on får man dessutom så härligt kritvita händer efter ett tag! Hojen mer eller mindre tvingar en att ta fikapauser i tid och otid! :D

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back