CASTROL GTX3 i en Ducce med torrkoppling?

"Dieses ALLROUND-HIGHTECH-Motorenöl ist für viele PKW´s ...."
Denna alrround-hightech-motorolja för många bilar och ..." Bilolja! Är det värt eventuella bekymmer att spara in några kronor att använda billig olja istället för hojolja 16.95 kontra 24.95 i euro för 10059019 SET= CASTROL MOTORENOEL RS4T, 10W-60, 2 X 2 LITER. skillnad ca 70 - 80 kronor är det värt det ?? Jag skulle inte göra så mot min hoj.

Vad har oljan att göra med kopplingen om du har torrkoppling? eller e jag helt fel ute? :confused:

Är inte en torrkoppling just som namnet antyder torr?? dvs ingen olja...

Last edited:
All_to_slow skrev:
Vad har oljan att göra med kopplingen om du har torrkoppling? eller e jag helt fel ute? :confused:

Du är helt rätt ute.
För kopplingens del så är det skit samma eftersom det är en torrkoppling, dvs. den ligger utanför växellhuset, i luft.

Anders R skrev:
"Dieses ALLROUND-HIGHTECH-Motorenöl ist für viele PKW´s ...."
Denna alrround-hightech-motorolja för många bilar och ..." Bilolja! Är det värt eventuella bekymmer att spara in några kronor att använda billig olja istället för hojolja 16.95 kontra 24.95 i euro för 10059019 SET= CASTROL MOTORENOEL RS4T, 10W-60, 2 X 2 LITER. skillnad ca 70 - 80 kronor är det värt det ?? Jag skulle inte göra så mot min hoj.

Ok,

Dieses ALLROUND-HIGHTECH-Motorenöl ist für viele PKW´s geeignet und für Motorräder, bei denen die Kupplung NICHT gleichzeitig vom Motorenöl geschmiert wird.

Alltså helt rätt att den är för bilar,men om fortsätter att läsa......Så står det att den är (geeignet)ämnad för flertalet bilar och för (motorräder) motorcycklar.För kopplingar som inte är smorda av olja.

Långa farbron.

Last edited:
Men man ska ju inte ha olja i kopplingen? Hur kan då oljan vara för kopplingen?

nu är jag konfunderad :va

//jaG

Långa farbron skrev:
Ok,

Dieses ALLROUND-HIGHTECH-Motorenöl ist für viele PKW´s geeignet und für Motorräder, bei denen die Kupplung NICHT gleichzeitig vom Motorenöl geschmiert wird.

Alltså helt rätt att den är för bilar,men om fortsätter att läsa......Så står det att den är (geeignet)ämnad för flertalet bilar och för (motorräder) motorcycklar.För kopplingar som inte är smorda av olja.

Långa farbron.

Zeb_Macahan skrev:
Men man ska ju inte ha olja i kopplingen? Hur kan då oljan vara för kopplingen?

nu är jag konfunderad :va

//jaG

Din koppling ligger i växellådans oljebad.

Många MC-oljor har lite högre friktion för att våtkopplingen inte ska slira.
Såna egenskaper/tillsatser är onödiga om man har torrkoppling.

Jerk Off skrev:

1. ...verkar inte alls smart att hälla olja i torrkopplingen...
2. ...olja som olja, wiskositeten är det viktigaste, varför köpa "märkes" olja när det är samma skit i den billiga oljan...same shit diffrent förpackningar :D
3 ... bättre att byta olja oftare än att slänga pengarna i oljan, menar sjön... :hihi
4. ...använd inte mineral, helsyntet håller temperaturen mkt bättre...

Ducati for life skrev:
1. ...verkar inte alls smart att hälla olja i torrkopplingen...
2. ...olja som olja, wiskositeten är det viktigaste, varför köpa "märkes" olja när det är samma skit i den billiga oljan...same shit diffrent förpackningar :D
3 ... bättre att byta olja oftare än att slänga pengarna i oljan, menar sjön... :hihi
4. ...använd inte mineral, helsyntet håller temperaturen mkt bättre...

Helt rätt.

Ett par oljor att rekomendera till desmo motorer.

OKQ8´s W15-50 SBK Helsyntet olja. 125 Kr/liter. Hojen går kanon, även i köer på varma sommardagar.

Shell Advance4 W10-40 och W15-50 helsyntet. 10-40 funkar utmärkt på vår/höst.

Statoil skall tydligen ha en MC 15-50 olja som skall funka.. men jag är skeptisk.

Jag fick SBK oljan rekommenderad av en galen 748RS numera Gixxer1000 raceförare som figurer här på sporthoj. Han menade att det var en exceptionellt bra olja.. Så jag kör på den och har inte haft ett vippbyte på 3000mil.. Med ca. 12-15 bankörningar per år...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka