CASTROL GTX3 i en Ducce med torrkoppling?

"Dieses ALLROUND-HIGHTECH-Motorenöl ist für viele PKW´s ...."
Denna alrround-hightech-motorolja för många bilar och ..." Bilolja! Är det värt eventuella bekymmer att spara in några kronor att använda billig olja istället för hojolja 16.95 kontra 24.95 i euro för 10059019 SET= CASTROL MOTORENOEL RS4T, 10W-60, 2 X 2 LITER. skillnad ca 70 - 80 kronor är det värt det ?? Jag skulle inte göra så mot min hoj.
 
Vad har oljan att göra med kopplingen om du har torrkoppling? eller e jag helt fel ute? :confused:

Är inte en torrkoppling just som namnet antyder torr?? dvs ingen olja...
 
Last edited:
All_to_slow skrev:
Vad har oljan att göra med kopplingen om du har torrkoppling? eller e jag helt fel ute? :confused:

Du är helt rätt ute.
För kopplingens del så är det skit samma eftersom det är en torrkoppling, dvs. den ligger utanför växellhuset, i luft.
 
Anders R skrev:
"Dieses ALLROUND-HIGHTECH-Motorenöl ist für viele PKW´s ...."
Denna alrround-hightech-motorolja för många bilar och ..." Bilolja! Är det värt eventuella bekymmer att spara in några kronor att använda billig olja istället för hojolja 16.95 kontra 24.95 i euro för 10059019 SET= CASTROL MOTORENOEL RS4T, 10W-60, 2 X 2 LITER. skillnad ca 70 - 80 kronor är det värt det ?? Jag skulle inte göra så mot min hoj.



Ok,

Dieses ALLROUND-HIGHTECH-Motorenöl ist für viele PKW´s geeignet und für Motorräder, bei denen die Kupplung NICHT gleichzeitig vom Motorenöl geschmiert wird.


Alltså helt rätt att den är för bilar,men om fortsätter att läsa......Så står det att den är (geeignet)ämnad för flertalet bilar och för (motorräder) motorcycklar.För kopplingar som inte är smorda av olja.

Långa farbron.
 
Last edited:
Men man ska ju inte ha olja i kopplingen? Hur kan då oljan vara för kopplingen?

nu är jag konfunderad :va

//jaG

Långa farbron skrev:
Ok,

Dieses ALLROUND-HIGHTECH-Motorenöl ist für viele PKW´s geeignet und für Motorräder, bei denen die Kupplung NICHT gleichzeitig vom Motorenöl geschmiert wird.


Alltså helt rätt att den är för bilar,men om fortsätter att läsa......Så står det att den är (geeignet)ämnad för flertalet bilar och för (motorräder) motorcycklar.För kopplingar som inte är smorda av olja.

Långa farbron.
 
Zeb_Macahan skrev:
Men man ska ju inte ha olja i kopplingen? Hur kan då oljan vara för kopplingen?

nu är jag konfunderad :va

//jaG

Din koppling ligger i växellådans oljebad.
 
Många MC-oljor har lite högre friktion för att våtkopplingen inte ska slira.
Såna egenskaper/tillsatser är onödiga om man har torrkoppling.
 
Jerk Off skrev:

1. ...verkar inte alls smart att hälla olja i torrkopplingen...
2. ...olja som olja, wiskositeten är det viktigaste, varför köpa "märkes" olja när det är samma skit i den billiga oljan...same shit diffrent förpackningar :D
3 ... bättre att byta olja oftare än att slänga pengarna i oljan, menar sjön... :hihi
4. ...använd inte mineral, helsyntet håller temperaturen mkt bättre...
 
Ducati for life skrev:
1. ...verkar inte alls smart att hälla olja i torrkopplingen...
2. ...olja som olja, wiskositeten är det viktigaste, varför köpa "märkes" olja när det är samma skit i den billiga oljan...same shit diffrent förpackningar :D
3 ... bättre att byta olja oftare än att slänga pengarna i oljan, menar sjön... :hihi
4. ...använd inte mineral, helsyntet håller temperaturen mkt bättre...


Helt rätt.

Ett par oljor att rekomendera till desmo motorer.

OKQ8´s W15-50 SBK Helsyntet olja. 125 Kr/liter. Hojen går kanon, även i köer på varma sommardagar.

Shell Advance4 W10-40 och W15-50 helsyntet. 10-40 funkar utmärkt på vår/höst.

Statoil skall tydligen ha en MC 15-50 olja som skall funka.. men jag är skeptisk.

Jag fick SBK oljan rekommenderad av en galen 748RS numera Gixxer1000 raceförare som figurer här på sporthoj. Han menade att det var en exceptionellt bra olja.. Så jag kör på den och har inte haft ett vippbyte på 3000mil.. Med ca. 12-15 bankörningar per år...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top