Casey Stoner -The Final Lap.

Det är min personliga åsikt.
Jag står för den och jag kan också försvara den.

Vad tror ni är den egentliga anledningen till att han slutar?

Hur många av er har haft ett resande jobb som innebär flygplats efter flygplats? Det är måttligt spännande efter ett par år att sitta och vänta på flygplatser runt om på hela jordklotet och betyder att fritiden krymper till ett minimum. Casey själv har sagt att han älskar att tävla men att det är mycket lite av just det. Räkna tiden från dörr till dörr och hur mycket av tiden som innebär tävlande...

När man sedan får barn så har saker och ting en tendens att hamna i nytt fokus. Vissa saker blir mindre viktiga och andra saker får högre prioritet. Att sluta som Simoncelli är fan inget alternativ med en liten Alessandra i depån. Jag tror inte att Adriana skulle kräva av Casey att han skulle sluta. Snarare tror jag att Casey själv tycker att det är dags. Adriana har stått vid Caseys sida de senaste 9 åren i både med och motgångar. Jag tycker att det verkar högst osannolikt att hon skulle kräva av sin älskade att han skulle ge upp det han älskar.

Lägg till detta, förändringen med de nya däcken som inte tilltalar Casey och en massa bonntrimmade moppar (CRT) med förare som inte är kvalificerade att köra i MotoGP samt hans ointresse av att vara en offentlig person. Det blir en massa saker som till slut får han att säga att det är inte värt det längre.

Det finns annat i livet.

Men hey... det är bara mina 5 cent.

Jag trodde filmen handlade om Stoner och inte om att gotta sig i Rossi misslyckande men jag är väl konstig.
Den lilla biten av hyllningsprogrammet (vill inte säga dokumentär för det är det ingen som påstår att det är) handlar ju om att Casey inte fick den cred han förtjänar när han baxade runt Duccen under flera år, nåt som både Rossi och Burgess har uttalat sig om i ordalag typ "80% är föraren och 20% är hojen", eller "Den hojen ställer man in rätt på 20 minuter".
Det har ju visat sig att ingen av dem ens varit i närheten av Caseys prestation trots massiva insatser och stora mängder kapital från Ducati. Tycker det är helt okej att man, när man "avtackar" Stoner, lyfter fram hans insats på Duccen och ställer hans prestation i relation till Rossis och alla andra som kört den.

Själv tycker jag att Rossi lämnar Ducati med svansen mellan benen och slokande öron och att ju mer man tittar på Stoners insats desto mer imponerad blir jag.

Var ju ganska kul att se The Final Lap. Lite sömnpiller men helt ok.

Roligt att han gör plats för nytt blod i kungaklassen.

Ja, han körde sin årgång av Duccen bättre än vad Rossi körde sin årgång. :Golfclap

Den lilla biten av hyllningsprogrammet (vill inte säga dokumentär för det är det ingen som påstår att det är) handlar ju om att Casey inte fick den cred han förtjänar när han baxade runt Duccen under flera år, nåt som både Rossi och Burgess har uttalat sig om i ordalag typ "80% är föraren och 20% är hojen", eller "Den hojen ställer man in rätt på 20 minuter".
Det har ju visat sig att ingen av dem ens varit i närheten av Caseys prestation trots massiva insatser och stora mängder kapital från Ducati. Tycker det är helt okej att man, när man "avtackar" Stoner, lyfter fram hans insats på Duccen och ställer hans prestation i relation till Rossis och alla andra som kört den.

Själv tycker jag att Rossi lämnar Ducati med svansen mellan benen och slokande öron och att ju mer man tittar på Stoners insats desto mer imponerad blir jag.

Körde Rossi samma/likadan Ducce som Stoner gjorde?

Jag förväntade mig inte mer än vad det blev. Tycker inte detta var varken sämre eller bättre än andra liknande "dokumentärer" som ofta blir smöriga eftersom alla bara pratar om hur bra de är, detta gäller ju liknande om musiker, sportstjärnor, skådisar eller vad som helst.

Men du får kräk känslor om man hyllar någon som är bra om jag tolkar dig rätt?

Märkligt resonemang måste jag säga att inte kunna hylla en av de största talangerna som slutar i en dokumentär.

Nästan all idrott idag är relaterade till hyllningar iform av prisutdelningar, priser, pokaler ceremonier etc...

Känns väldigt lutheranskt måste jag säga att inte kunna ge någon cred för det dom har åstadkommit.
Den centrala tesen i den Lutherska läran motsatta sig starkt all form av lära som hävdar att goda gärningar ska kunna frambringa frälsning åt människan

Tycker inte det handlar om hur bra alla anser att han är, det beskriver även hans motgångar och relationen med Rossi som var ganska kylig.
Inslaget ger ändå en nyanserad bild av en verklighet bedömt ur flera olika perspektiv på ett ganska objektivt sätt.

Körde Rossi samma/likadan Ducce som Stoner gjorde?

Mig veterligen har han kört en identisk hoj endast vid ett tillfälle - testen efter Valencias GP 2010. Vi minns alla hur det slutade. Han var runt en och en halv sekund efter sin egen bästa tid på Yamahan såväl som Caseys bästa tid på Ducatin och mängder med kommentare som "okörbar" och "jag förstår varför Casey haft flera frontcrascher" levererades till Ducatis ingenjörer såväl som till pressen. Sedan vidtog ett frenetiskt förändringsarbete kring ramstyvhet och geometri.

Vid samma test åkte Casey Honda för första gången. På tredje flygande varvet var han snabbare än han varit på Ducatin under hela helgen och när testen var slut var han runt sekunden snabbare än sin egen bästa tid och drygt två sekunder snabbare än Valentino på Ducatin...

Detta ska kanske inte användas för att avgöra vem som är den mest talangfulle föraren, men för mig är Caseys prestation under denna test förmodligen det mest imponerande jag någonsin varit med om inom roadracing. Att inom tre flygande varv justera sig själv och sin egen körstil för att plocka det mesta ur en hoj man aldrig kört, det är inte den galenskap många vill påstå. Det är en ren och skär talang som sitter långt in i ryggmärgen.

Mig veterligen har han kört en identisk hoj endast vid ett tillfälle - testen efter Valencias GP 2010. Vi minns alla hur det slutade. Han var runt en och en halv sekund efter sin egen bästa tid på Yamahan såväl som Caseys bästa tid på Ducatin och mängder med kommentare som "okörbar" och "jag förstår varför Casey haft flera frontcrascher" levererades till Ducatis ingenjörer såväl som till pressen. Sedan vidtog ett frenetiskt förändringsarbete kring ramstyvhet och geometri.

Vid samma test åkte Casey Honda för första gången. På tredje flygande varvet var han snabbare än han varit på Ducatin under hela helgen och när testen var slut var han runt sekunden snabbare än sin egen bästa tid och drygt två sekunder snabbare än Valentino på Ducatin...

Detta ska kanske inte användas för att avgöra vem som är den mest talangfulle föraren, men för mig är Caseys prestation under denna test förmodligen det mest imponerande jag någonsin varit med om inom roadracing. Att inom tre flygande varv justera sig själv och sin egen körstil för att plocka det mesta ur en hoj man aldrig kört, det är inte den galenskap många vill påstå. Det är en ren och skär talang som sitter långt in i ryggmärgen.

Ingen ifrågasätter Caseys talang, men att jämföra Ducati-resultat mellan olika modeller som återkommande görs är oärligt alt "mindre begåvat/eftertänksamt". Capirossi hade knappast vunnit 7st race (han vann 1st under tre år på Honda, och inga under tre år på Suzuki), för att inte nämna Bayliss wildcardvinst, om dom Ducatina hade varit tillnärmelsevis lika dåliga som Rossi-edition.

Vill man vara kreativ åt andra hållet i prestations-/talangjämförelser, kan man jämföra Hondans konkurrenskraft det året Casey vann, med den första Yamahans, som Rossi vann på. Och vidare lyfta ur Ducatin ur kungaklasshelheten för jämförelse när de båda körde mindre ifrågasatta cyklar och då få resultatet:

Rossi: 2,1,1,1,1,1,2,3,1,1,3
Stoner: 8,1,3

Last edited:
Kommer verkligen att sakna honom.

Att han var/är den största talangen i modern tid.
Ja, den åsikten delas ju med tex Lorenzo....
Så, de som tycker så, är ju inte direkt ensamma. :7peta

Ingen ifrågasätter Caseys talang, men att jämföra Ducati-resultat mellan olika modeller som återkommande görs är oärligt alt "mindre begåvat/eftertänksamt". Capirossi hade knappast vunnit 7st race (han vann 1st under tre år på Honda, och inga under tre år på Suzuki), för att inte nämna Bayliss wildcardvinst, om dom Ducatina hade varit tillnärmelsevis lika dåliga som Rossi-edition.

Vill man vara kreativ åt andra hållet i prestations-/talangjämförelser, kan man jämföra Hondans konkurrenskraft det året Casey vann, med den första Yamahans, som Rossi vann på. Och vidare lyfta ur Ducatin ur kungaklasshelheten för jämförelse när de båda körde mindre ifrågasatta cyklar och då få resultatet:

Rossi: 2,1,1,1,1,1,2,3,1,1,3
Stoner: 8,1,3

Din analysförmåga kommer nog inte gå till världshistorien kan man lugnt konstatera. :hej

Ok. Återigen stora växlar på det jag skriver. Bortse från just objektet i den här filmen nu så ska jag försöka förklara varför jag tycker hyllningsvideos likt denna är lite ointressanta, kräkframkallande var inte bokstavligt talat.
Inslag där en person hyllas reservationslöst blir väldigt odynamiska och ointressanta eftersom alla människor har flera sidor och egenskaper. En unison hyllningskör tycker i varje fall inte jag är så intressant att titta på, de hade slängt in lite om hans bakgrund och lite om relationen till Rossi men skapar det en djupare eller intressantare bild av Casey? Jag tycker inte det men smaken är som baken.
Betyder det att jag säger att man inte får säga att någon är duktig? Nej.
Tydligt nog?

Vi lämnar detta nu :hihi :tummenupp

Din analysförmåga kommer nog inte gå till världshistorien kan man lugnt konstatera. :hej
Din lika 100%-igt förutsägbara som oärliga förmåga att råka missa "vill man vara kreativ åt andra hållet" i texten du citerade, kommer möjligen att göra det.

En typ av egenskap som för övrigt gör det måttligt intressant för mig med många flera att öht skriva inlägg i denna avdelning.

Last edited:
Din lika 100%-igt förutsägbara som oärliga förmåga att råka missa "vill man vara kreativ åt andra hållet" i texten du citerade, kommer möjligen att göra det.

En typ av egenskap som för övrigt gör det måttligt intressant för mig med många flera att öht skriva inlägg i denna avdelning.

Tror vi alla nog försöker hävda fakta som motsäger den andra. Tror ingen kommer få rätt, därför börjar ämnet bli ganska tjatigt.

:tummenupp

Tack för länken Gustav!

Kan inte nån moderator bara banna hela byfånegänget på livstid för fan?

/Lasse

Har självsanerat min egen skit, kan dock inte ta bort citaten. Lovar bättring.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025