Smartswede
med skrapade cylindrar
tokmaa skrev:Om man inte kan nåt om hojjar eller vill sig kunna...är det då kanske inte en idé att köpa en splitter ny maskin från en firma och du åtminstonde får konsumentköplagen i ryggsäcken. Dessutom undrar jag om det inte finns nån sån hoj på närmare håll? Eller fler alternativa hojjar? Men som någon vettig själ en gång sa: Biter du i citronen, ja då kan det smaka surt! Jag har inget emot Carlbarks men å andra sidan har jag inte lämnat in nån BMW där heller!![]()
Visst kan man köpa en helt ny maskin. Sen att statistiken visar att det är fler fel på en ny hoj är en annan femma... (pga har den körts 6mån eller ett år så är de mesta av alla tillverkningsfel m.m. upptäcka).
Det fanns ingen hoj av den typen på närmare håll... om man vill ha just den färgen och med den utrustningen. Och vänta tills senare och hoppas på att det kanske blir någon till salu i Göteborg det hade jag inte lust med.
Konsumentköplagen gäller ALLTID (kanske några undantag?) då en konsument köper en pryl eller får service av en näringsidkare.
Saxat från Konsumentverkets hemsida vad konsumentköplagen ger för rättigheter för kund och skyldigheter för näringsidkare.
Fel på varan
Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att:
hålla inne betalningen,
kräva att felet avhjälps,
kräva en ny, felfri vara,
få prisavdrag,
få ersättning för reparation,
häva köpet och få pengarna tillbaka,
få skadestånd.
Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
I första hand ska felet avhjälpas (kommentar: egentligen att jag åker dit med hojen vilket hade varit krångligt för mig och åsamkad stora kostnader som troligtvis CarlBarks hade fått stå för, se nedan). Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar. (kommentar (edit) undra om det inte står fel... var tidigare iaf säljarn som kunde avgöra hur felet skulle åtgärdas)
Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren.
Skadeståndsgrundande kostnader kan vara utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt, inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen, prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
(Kommentar: Tror inte de är intresserade av att betala kostnaderna för mig att köra upp hojen i en skåpbil och en dags lön för mig och då framstår mitt krav på nån billigare pryl eller rabatt istället som väldigt förmånligt för dem)
... andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.
Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet. (Kommentar: Hade felen innan jag upptäckt dem orsakat en krock eller avkörning så... )
Sådär... kanske inte hjälper mig i sak men någon / några på Sporthoj kanske har fått lite mer kunskap om vilka rättigheter man som kund har.

/Anders
Last edited: