CARLBARKS i Kumla - bekymmer

Status
Ej öppen för fler svar.
tokmaa skrev:
Om man inte kan nåt om hojjar eller vill sig kunna...är det då kanske inte en idé att köpa en splitter ny maskin från en firma och du åtminstonde får konsumentköplagen i ryggsäcken. Dessutom undrar jag om det inte finns nån sån hoj på närmare håll? Eller fler alternativa hojjar? Men som någon vettig själ en gång sa: Biter du i citronen, ja då kan det smaka surt! Jag har inget emot Carlbarks men å andra sidan har jag inte lämnat in nån BMW där heller! :tummenupp

Visst kan man köpa en helt ny maskin. Sen att statistiken visar att det är fler fel på en ny hoj är en annan femma... (pga har den körts 6mån eller ett år så är de mesta av alla tillverkningsfel m.m. upptäcka).

Det fanns ingen hoj av den typen på närmare håll... om man vill ha just den färgen och med den utrustningen. Och vänta tills senare och hoppas på att det kanske blir någon till salu i Göteborg det hade jag inte lust med.

Konsumentköplagen gäller ALLTID (kanske några undantag?) då en konsument köper en pryl eller får service av en näringsidkare.

Saxat från Konsumentverkets hemsida vad konsumentköplagen ger för rättigheter för kund och skyldigheter för näringsidkare.

Fel på varan

Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att:
hålla inne betalningen,
kräva att felet avhjälps,
kräva en ny, felfri vara,
få prisavdrag,
få ersättning för reparation,
häva köpet och få pengarna tillbaka,
få skadestånd.

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
I första hand ska felet avhjälpas (kommentar: egentligen att jag åker dit med hojen vilket hade varit krångligt för mig och åsamkad stora kostnader som troligtvis CarlBarks hade fått stå för, se nedan). Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar. (kommentar (edit) undra om det inte står fel... var tidigare iaf säljarn som kunde avgöra hur felet skulle åtgärdas)

Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren.

Skadeståndsgrundande kostnader kan vara utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt, inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen, prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
(Kommentar: Tror inte de är intresserade av att betala kostnaderna för mig att köra upp hojen i en skåpbil och en dags lön för mig och då framstår mitt krav på nån billigare pryl eller rabatt istället som väldigt förmånligt för dem)

... andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet. (Kommentar: Hade felen innan jag upptäckt dem orsakat en krock eller avkörning så... )

Sådär... kanske inte hjälper mig i sak men någon / några på Sporthoj kanske har fått lite mer kunskap om vilka rättigheter man som kund har. :tummenupp

/Anders

Last edited:
[/QUOTE]

Det är lungt :D

Det jag har att gå på är min erfarenht utav Kennets som är sedan jag var 16. Och carlbarks (som jag sa innan) ville jag inte personligen klaga på men de har gjort ett STORT misstag när de har skrivit på ett papper som de inte står för!

Jag tycker att vi är alldeles för "Svenska". Vi klagar aldrig när firmorna gör fel, vi bara sväljer skiten och går vidare :kocko

Kan ta ett exempel på Yamaha XT 660. Hojen har original en ryckig och tråkig gång. Detta är någonting som alla Svennar som köper hojen märker och när man sitter vid "fikar bordet" så klagas det. Men det är ingen som gör mer än att lägger in ett litet snällt klagomål till Yamaha handlarn. När denna säger "vadå, det är en stånka du har köpt. De brukar rycka vet du väl". Jaha tänker Svenne och kör hem med sin hoj som han inte är nöjd med. Antingen lär han sig att acceptera den ryckiga gången eller så blir han så trött på hojen att han säljer den (kanske tom till under pris) :fakta. Detta är ett fatalt misstag iom att det finns ett service meddelande från Yamaha där det står att hojar innom ett visst tillverknings nr har felaktig CDI box. Detta kan resultera i ryckig gång!! Om nu Svenne får reda på, av någon kompis eller liknande att det finns en lösning på problemet blir han glad går till sin Yamaha handlare och säger att han har hört att det finns en lösning som skall göra hojen bättre (märk väl, redan här borde Svenne var skit förbannad för att han har försökt att påpeka problemet innan!!). Vad får han för svar från Yamaha handlarn, nej någonting sådant har jag inte set?? Jaha, nu äntligen börjar Svenne bli lite irriterad. Så han står där och diskuterar med personal som inte ens verkar vara intresserad på att ta reda på om det finns sanning i det Svenne säger.
Då plötsligt kommer Svenne på att en kille som han har snackat med i England hade scannat in sitt service meddelande i datorn och lagt ut det på nätet (japp tom i England har de utan knussel fått reda på att hojen är felaktig, antar väl att de klagar om de inte gillar något :rolleyes: . Men här i gammla svedala för söker handlarna k----a oss i röven och kränga på oss felaktiga prylar :mad: ). Svenne säger till sin handlare att gå in på en sida och titta där så skall de få se vad det är för meddelande han snackar om. Efter lite om och men så gör de det, och nu äntligen så verkar de ta Svenne på allvar. Japp, Svenne får en tid då han skall lämna in hojen MEN inte för att byta boxen!! Nejdå, de skall justera hojen först för att se om det blir bättre :3freak Det står ju i Service meddelandet klart och tydligt att hojarna mellan de specifika serie nr HAR felaktig box! Men ändå så skall de jobba sig och dra ut på det :huvet Jaja, till slut blir det iaf att hojen får sin nya CDI box och visst skillnaden är markant!

Jag är helt säker på att vi blir behandlade som vi blir tack vare att vi är "för" Svenska. Fan, det är inte fult att klaga ifall man inte är nöjd :fakta Får man en hoj som inte går som den skall så skall man klaga! Får man ett besiknings protokoll från en handlare där det står att allt är i sin ordning skall de ersätta det som är fel!! Hur skulle det se ut ifall man besiktigade det hus man tänkte köpa och betalar dyra pengar för det. Och sedan när det visade sig att man hade en fukt skada i det området som de besiktigade så vill de inte stå för sin beskitning utan Svenne får betala allt själv :3freak .

//En som börjar bli jäkligt trött på hur man blir behandlad som kund i Sverige!!

Fler som är morronpigga ser jag :)

Kan inte annat än hålla med dig. Svenskar har en förmåga att inte tillvarata sina rättigheter. De vill inte ställa till besvär.

Sen förstår jag om de allra flesta inte driver ett ärende som detta speciellt långt. Det är juh inte mkt pengar det rör sig om.

Jag är dock lite korkad i att göra sådant som inte är lönsamt för mig om jag tror det gynnar andra (andra som jag aldrig kommer träffa eller ha att göra med).

Har lite med vad jag jobbar med, det är ett intresse att forska. Det som driver är att man gör en insats som förhoppningsvis leder utvecklingen framåt. Man får lön men den är många sköna tusenlappar lägre än vad jag hade haft om jag valt att ha ett "riktigt jobb" som konsult (min lön som forskare är ca hälften av vad jag har den tid jag arbetar som VD i familjeföretaget som är ett konsultbolag).

Men men... nog snackat om det :)

Gomorron på er övriga som börjar vakna till liv.

/Anders

Hej

Jag heter Lasse Carlbark och äger och driver Carlbarks Motor AB i Kumla. Min Farfar startade Carlbarks motor 1939 så jag är tredje generation jag har kört motorcykel sedan jag var 4 år och tävlat i motocross och roadracing på ganska hög nivå så jag vägar sticka ut hakan och säga att jag har viss erfarenhet av motorcyklar då de har varit den största delen i mitt liv under mina 37 år. Jag har i dag fått några mail från kunder som undra vad detta är frågan om och det undrar faktiskt jag med. På min verkstad jobbar det 5 året runt anställde de servar och reparerar nog ett par tusen hojar om året vi har väldigt få hojar som kommer tillbaka för att vi har missat eller gjort ett dåligt arbete vi säljer ca 500-550 hojar om året och har väldigt få problem med garantier men vi är alla människor och inte maskiner så visst kan vi också göra fel. Detta fall var ganska ovanligt för oss en kunde ringer och vill lämna in sin BMW (som han inte har köpt hos oss) han vill att vi byter bakdäck på den och gör en ”inbytes test” . Vi byter bakdäck monterar på ett Metzeler antar jag och balanserar däcket, på Metzeler däck så finns det en liten röd markering där de rekommenderar att man skall ha ventilen så görs inte i detta fallet tyvärr FEL AV OSS och när vi balanserar däcket så går det åt några balansvikter vilket inte är speciellt ovanligt men så vitt jag förstår så har du inga problem med o-balans vilket måste vara det viktigaste? Vidar gör vi en inbytes test och framdäcket är inte nytt utan det sitter ett gammalt race däck som är slitet på kanterna dock så är det i våra ögon besiktnings dugligt. Vi gör denna test under mars månad och har dessvärre p.g.a vädret inte möjlighet att provköra hojen. Hade vi bytt in denna hojen så hade någon av mina säljare eller jag själv tittat på hojen tillsammans med kunden och då hade vi kanske diskuterat vissa saker om skicket ( jag har själv inte sätt denna BMW så jag vet ej något om den) vi hade troligen diskuterat fram däcket som inte passande på en sådan lite dyrare hoj ( ser ej bra ut med ett gammalt race däck på en nyare beg mc ) men däcket var i detta fallet besiktnings godkänt. Då vi inte har haft möjlighet att provköra hojen så missade vi helt enkelt missat att förgasaren var fel justerad men om du hade köpt den av oss så hade vi nog uppmärksammat det när vi gjorde leverans service ( Jag förutsätter att förgasaren är feljusterad!) . Jag har läst mailet som du skickade till min verkstad och det som du skickade till BMW och något säger mig att du borde inte köpa en mc privat utan köpa en hos en smr ansluten handlare så du får garanti. Är du missnöjd med denna BMW som du har köpt privat så köper jag den gärna av dig då vi för dagen har brist på begagnade hojar. Sägas bör att jag känner Kenneth och hans son i Göteborg och vet att de är jätte duktiga.

Med Vänliga hälsningar

Lasse Carlbark

Lifelong Loyalty Dealer Aword från Yamaha Europa 2004
Årets Suzuki i handlare Sverige 2004

Carlbarks Motor AB
Box 99
692 22 Kumla
Tel. 019-570701
Fax. 019-581274
www.carlbarks.se <http://www.carlbarks.se>
Ny besöks adress:
Norra Mosvägen 1

bebbe skrev:
Alltså du tar priset! Fattar du inte vad det handlar om eller :confused: Carlbarks har gjort en besiktning på en hoj som de går igod för. Fast ingenting utav felen som finns på hojen har de påpekat om! Köparen i detta fallet har ju fått ett protokoll signerat Carlbarks där det är kryssat ok, tom fram däcket skall ju vara anmärkt på om allt står rätt till. Någon har ju fått betala för denna "besiktningen" (såvida ingen är bundis med någon). Detta tycker jag luktar illa lång väg. Obs! Jag har inte snackat skit om Carlbarks men jag gillar inte firmor som gör denna typen utav tjänster och sedan inte står för dom. Och åter igen. Köparen HAR kollat hojen ordentligt om han har ett papper som det som beskrivs. Inte fan skall alla som kör hoj behöva vara experter på allt som har med hojar att göra! Antar att det är därför som Carlbarks har denna tjänsten i sitt utbud :fakta

Hur man än vrider och vänder på det så hade Kennets ALDRIG skrivit under ett sådant papper utan att vara helt säkra :fakta
men nu får du väl för fan ta och kamma dig... min hoj servades av den första ägaren men han missade att byta luftfillter.. jag tror jag ska klaga på han :7peta köper jag en hoj så får väl för fan jag kolla upp som köpare att den är ok.. ja man kan gnälla på carlbarks men föga det hjälper när man själv har pissat sig i nacken

Smartswede skrev:
...

1.Konsumentköplagen gäller ALLTID (kanske några undantag?) då en konsument köper en pryl eller får service av en näringsidkare.

...

2. Kan inte annat än hålla med dig. Svenskar har en förmåga att inte tillvarata sina rättigheter. De vill inte ställa till besvär.

...
/Anders

1. Japp, undantaget är just service (=tjänst) för då gäller konsumenttjänstlagen.
2. :fakta Det är de som har ork att jävlas/stå på sig som ofta(st) vinner.
/F.
P.s. Trevligt med svar från Carlbarks och hoppas det löser sig till det bästa för alla parter!
ds.

Last edited:
Svar till Lasse Carlbark

Gissar att Mange77 vidarebefordrat mailet från dig Lasse Carlbark. Jag skall svarar på ditt mail och gör det här då det är här du postat det.

Jag är inte duktig på att meka eller för den delen köra hoj. Jag hade nog sett felen om jag letat mer noggrant. Nu litade jag dock på att ni skulle hitta om de var några uppenbara fel på hojen.

Jag betvivlar inte att ni är mycket kompetenta på Carlbarks Motor vilket är intrycket jag fått av säljaren till hojen, genom att läsa bla på sporthoj.com och att ni är auktoriserad verkstad för en rad märken inklusive BMW.

Obalansen i däcket kan jag inte bedöma mer än som amatör och litar där på Kenneth´s mekaniker som säger att däcket inte är korrekt monterat och behöver tas av för att justeras om. Jag har heller inte kört hojen i några högre farter direkt än och känt om något är fel. Samma gäller de andra punkterna Kenneth direkt upptäcker såsom framdäcket (som jag sett innan att det inte finns något mönster kvar halvägs ut på sidorna) och den udda gången som mekanikern upptäcker genom att starta den vid funktionstest av bromsarna bak där han bytt bromsbeläggen (mer detaljer finns i denna tråden ovan). Att det var frågan om ett racedäck fram var ny info för mig.

Skönt att höra att Ni litar på Kenneth och hans mekaniker så att vi inte behöver träta om felen finns eller ej. Finns i princip inte något företag som jag själv eller mina hojfränder har större förtroende för än Kenneth och hans anställda.

Hojen vill jag givetvis behålla. Efter 2.000milaservicen hos Kenneth räknar jag med att den är i utmärkt skick igen.

Jag tyckte att de önskemål jag hade i mailet till er om hur vi löser bekymret var förmånliga för er och för mig. Jag slipper åka upp med hojen till er och med lite kompensation i form av någon/några delar som täcker iaf. delar av de merkostnader för reparationer/justeringar jag fått så hade saken varit helt ur världen för mig. Jag hade varit lite skeptisk till ert företag men ändå tyckt att ni löst det på ett bra sätt. Jag tycker fortfarande det är en bra lösning och hoppas att du också anser det så att vi nu enkelt och snabbt löser detta.

När jag ringde fick jag svaret (efter att själv behövt ringa upp även om jag mailat) av er mekaniker att han mycket möjligt missat dessa delar (även om han kryssat för inga anmärkningar i SMC-testprotokollet) och att inte ens det felmonterade däcket skulle ni kunna tänka er hjälpa till med då det inte var jag som var er kund (juridiskt sett).

Jag ska inte vara ohövlig men om jag inte bör köpa en hoj privat då jag missat dessa uppenbara fel... så är det lätt att vända på det resonemanget att om jag borde ha sett dessa fel borde inte det företag som jag (via säljaren) anlitat ägna sig åt att testa hojar då de missat samma uppenbara fel. *menat skämtsamt* Jag vet att alla gör misstag och att det skett i detta fallet är klart. Jag tror inte att ni på något sätt medvetet har gjort detta. Då det är misstag så är det enklast att vi rättar till dem.

Sen angående att du har hört från kunder att denna diskussion pågått på Sporthoj ser jag som positivt. Jag visste dock inte att det skulle bli sådan uppmärksamhet utanför siten om det när jag skrev det utan det var mer i frustration och för att se hur andra löst ett sådant problem som detta (för jag var inte nöjd med det svar jag fått av er).

Tack för att du har tagit dig tid att svara :)

Imorrn så löser vi detta och så postar vi här att detta lilla bekymmer har fått ett lyckligt slut med en nöjd kund och att Carlbarks Motor är en återförsäljare och verkstad av MC som går att lita på :tummenupp

Med vänliga hälsningar

Anders Rimstedt

Smartswede skrev:

Vad gör man åt en Mc-firma, i detta fallet CARLBARKS MOTOR i Kumla, som INTE TAR ANSVAR FÖR DE TESTER ELLER DEN SERVICE DE UTFÖR?! :fatta!

De har testat min nya hoj (BMW R1100S) innan jag köpte den av en privatperson (som jag anser gjort vad han kunnat så han har jag inget otalt med).

Felen som min mc-verkstad (Kenneth´s MC service) direkt hittade på den veckan efter vid byte av bromsbelägg bak ( helt slut dock ingen överraskning) Alltså, Kenneth´s har inte utfört något test av den utan "bara" bytt bromsbelägg.

1. Framdäcket helt slut (delar av däcket på sidorna utan mönster alls, dock inte mitt på) Kollar man bara snabbt mitt på ser det ut å vara ok (vad jag gjorde vid köpet... visste juh att den var genomgången....beundra skönheten istället..så läcker gulsvart :yoparty ... såg det dagen efter när jag kollade däcket lite mer när jag tar av låset)

2. Bakdäcket som monterats av Carlbarks är felmonterat (för mkt vikter och felbalanserat). Måste tas av igen. I lite högre farter ger det instabilitet som kan sluta i vurpa. (tur att jag mest gasat omkring under 100km/h än så länge).

3. En motor som är helt feljusterad och går därefter (vilket jag som amatör inte hör då jag aldrig hört en R1100S in action innan). Räcker med att mekanikern startar den för att säga att jag inte får köra hem med den(misstänkte motorskador). Han gjorde istället en "brandkårsutryckning" och la en timme på den. Nu var det som tur va "bara" alla inställningar som var helt åt pipan och en nödjustering gjordes så jag kan köra med den till inbokade 2.000milaservicen iaf. om ett par veckor.

Således 3 uppenbara fel som ger domen körförbud på hojen.
(jo jag vet... borde själv upptäckt dessa om jag inte hade haft tummen mitt i hand... därför anlitade jag en auktoriserad BMW-verkstad. Jag gillar å köra hoj, inte meka eller putsa)

Carlbarks tyckte att dessa missar får man räkna med och att däcket de själva monterat var felmonterat var väl synd men inget de har lust att ge kompensation för.

Tips och förslag vad mitt motdrag bör bli mottages tacksamt! Eller ska jag bara acceptera att så är det. Känner att jag behöver lite :pannkyss å stöd.

/Anders - arg som en geting (gulsvart) ;-)

KÖP EN TRAMPCYKEL ISTÄLLET

blom skrev:
men nu får du väl för fan ta och kamma dig... min hoj servades av den första ägaren men han missade att byta luftfillter.. jag tror jag ska klaga på han :7peta köper jag en hoj så får väl för fan jag kolla upp som köpare att den är ok.. ja man kan gnälla på carlbarks men föga det hjälper när man själv har pissat sig i nacken

Nej, där satt den. Du måste vara dum :confused: Protokoll, betalat :fakta

Du bara MÅSTE känna någon som jobbar där :D . Och märk väl, jag har fortfarande inte sagt något personligen till Carlbarks.................

Eller har det övergått till en kamp mellan storebror och lillabror :lol

Mange77 skrev:
Hej

Jag heter Lasse Carlbark och äger och driver Carlbarks Motor AB i Kumla. Min Farfar startade Carlbarks motor 1939 så jag är tredje generation jag har kört motorcykel sedan jag var 4 år och tävlat i motocross och roadracing på ganska hög nivå så jag vägar sticka ut hakan och säga att jag har viss erfarenhet av motorcyklar då de har varit den största delen i mitt liv under mina 37 år. Jag har i dag fått några mail från kunder som undra vad detta är frågan om och det undrar faktiskt jag med. På min verkstad jobbar det 5 året runt anställde de servar och reparerar nog ett par tusen hojar om året vi har väldigt få hojar som kommer tillbaka för att vi har missat eller gjort ett dåligt arbete vi säljer ca 500-550 hojar om året och har väldigt få problem med garantier men vi är alla människor och inte maskiner så visst kan vi också göra fel. Detta fall var ganska ovanligt för oss en kunde ringer och vill lämna in sin BMW (som han inte har köpt hos oss) han vill att vi byter bakdäck på den och gör en ”inbytes test” . Vi byter bakdäck monterar på ett Metzeler antar jag och balanserar däcket, på Metzeler däck så finns det en liten röd markering där de rekommenderar att man skall ha ventilen så görs inte i detta fallet tyvärr FEL AV OSS och när vi balanserar däcket så går det åt några balansvikter vilket inte är speciellt ovanligt men så vitt jag förstår så har du inga problem med o-balans vilket måste vara det viktigaste? Vidar gör vi en inbytes test och framdäcket är inte nytt utan det sitter ett gammalt race däck som är slitet på kanterna dock så är det i våra ögon besiktnings dugligt. Vi gör denna test under mars månad och har dessvärre p.g.a vädret inte möjlighet att provköra hojen. Hade vi bytt in denna hojen så hade någon av mina säljare eller jag själv tittat på hojen tillsammans med kunden och då hade vi kanske diskuterat vissa saker om skicket ( jag har själv inte sätt denna BMW så jag vet ej något om den) vi hade troligen diskuterat fram däcket som inte passande på en sådan lite dyrare hoj ( ser ej bra ut med ett gammalt race däck på en nyare beg mc ) men däcket var i detta fallet besiktnings godkänt. Då vi inte har haft möjlighet att provköra hojen så missade vi helt enkelt missat att förgasaren var fel justerad men om du hade köpt den av oss så hade vi nog uppmärksammat det när vi gjorde leverans service ( Jag förutsätter att förgasaren är feljusterad!) . Jag har läst mailet som du skickade till min verkstad och det som du skickade till BMW och något säger mig att du borde inte köpa en mc privat utan köpa en hos en smr ansluten handlare så du får garanti. Är du missnöjd med denna BMW som du har köpt privat så köper jag den gärna av dig då vi för dagen har brist på begagnade hojar. Sägas bör att jag känner Kenneth och hans son i Göteborg och vet att de är jätte duktiga.

Med Vänliga hälsningar

Lasse Carlbark

Lifelong Loyalty Dealer Aword från Yamaha Europa 2004
Årets Suzuki i handlare Sverige 2004

Carlbarks Motor AB
Box 99
692 22 Kumla
Tel. 019-570701
Fax. 019-581274
www.carlbarks.se <http://www.carlbarks.se>
Ny besöks adress:
Norra Mosvägen 1

Bra att du har svarat :tummenupp

Först vill jag säga att jag igenkligen inte har med detta att göra personligen men att jag har varit med om liknande saker. Och att mitt förtroende för mc firmor i detta landet har börjat vackla rejält.

När jag läser ditt svar så tolkar jag det som att ifall han hade köpt hojen utav er så hade inte felen funnits. Detta tycker jag är mycket märkligt! Jag antar att ni tar betalt för den besiktningen som ni utfört på hojen ifråga? Men det innebär alltså ändå att ni inte kollar den så noga som när ni själva skall batala/käna pengar på hojen? Varför är det så? Är det så att ni vill konkurera ut all privat försäljning helt genom att inte vilja gå igod för de hojar ni besiktigar. Vill ni helt enkelt inte att en privat köpt hoj skall vara säker att köpa? Om så är fallet bör ni överhuvudtaget inte ta åt er att göra en besiktning!

Jag förstår att det kan vara tungt att dra runt ett bolag i Sverige. Pga alla nya konkurrens medel som finns, import mm. Men världen börjar bli mindre, det börjar bli lättare och lättare för en privat person att köpa hoj var han vill.
Detta gör säkert att ni ser pengar försvinna från era bolag till utlandet och ni vill välldigt väl poängtera hur viktigt det är att köpa utav en auktoriserad handlare. Detta gör väl antar jag att ni även vill poängtera hur mycket bättre det är att köpa utav en handlare än utav en privat person. Men om ni åtar er en uppgift på att besiktiga en hoj (även om ni inte känar några direkta pengar på den) får ni ju stå för eran besikning, eller?

Jag tycker att alla handlare i Sverige bör ta och kolla över sina priser och sitt sätt att tillse kunderna sina krav. Och acceptera att det finns konkurrans i form utav privat försäljning och import. Så som det är nu känns det som om de bara mest är "sura" för att de inte kan får regera fritt som de kunde förrut.

Jaja.... massa snack blir det. Tycker vilket fall som hällst att det är bra med en handlare som vågar svara. Så åter igen :tummenupp Men tyvärr så köper jag inte det att du upprepade gånger i ditt svar poängterar hur mycket bättre hojen hade varit ifall den hade varit köpt utav en handlare med smr garanti.
Fattar inte varför den skall vara så mycket sämmre ifall den är BESIKTIGAD utav en firma som trots allt har en smr garanti på sina hojar de säljer :confused:

//M

Last edited:
bebbe skrev:
Bra att du har svarat :tummenupp

Först vill jag säga att jag igenkligen inte har med detta att göra personligen men att jag har varit med om liknande saker. Och att mitt förtroende för mc firmor i detta landet har börjat vackla rejält..........

//M

Jag håller helt och hållet med dig till 110%.

Jag kan jämföra det här testet med ett så kallat M-test på bilarna.... JAG tycker att om man gör ett test och det visar att dom missat en hel del och sen hänvisar till att om man köpt hojen från DOM så hade dessa fel upptäckts så ska den firman inte ha denna tjänst. Jag kan inte heller meka och då måste jag som kund måste kunna LITA på testet. Varför skulle man annars ens bekymra sig om att lämna in en hoj på test????

//Anders

Det här börjar ju bli riktigt intressant. :D
Lasse Carlbark, varför står inte din firma (i tredje generation) för de tester ni åttagit er att utföra? :7peta
Och hur kommer det sig att tester utförda åt kund inte hanteras lika nogrant som tester ni gör åt er själva?

Smartswede: du som är ekonomiforskare och läshuvud, varför läser du inte på innan du handlar istället för efter? då hade du ju upptäkt problemen själv. :7peta

*få se nu finns det mer jag kan göra för att blåsa liv i diskussionen* JO.

Bebbe. Vad menar du ?
:rofl
Känner mig lite som Jerry Springer, :hihi

Jag har nu precis pratat med Lasse Carlbark på förmiddagen i telefon i ca 20 minuter.

Han bad om ursäkt för att de nog kan ha missat en del saker och att det inte riktigt var meningen. Testet de utfört är ett ganska grundläggande inbytestest (600kr/en timmes jobbs, säljarn av min hoj fick testet billigt som rabatt på nya hojen) och inte ett noggrannt inbytestest som de hade gjort om de själva hade köpt hojen.

Han ville gärna ha en ursäkt för att han blivit uthängd på Sporthoj. Så jag börjar med att ge honom denna ursäkten här och nu så det är klart.

Det var inte meningen att blåsa upp detta så mycket som nu skett. Jag ber även om ursäkt för att jag inte kan speciellt mycket om hur man mekar med motorcyklar (jag kanske borde sluta köra hoj?). Vad jag sagt är fel på hojen baseras på mina egna amatörkunskaper och hörsägen från Kenneth´s MC. Jag kan ha missuppfattad vad de menade då jag inte kan alla facktermer om inställningar och hur däck ska sitta.

Kanske är mina förväntningar på test och service helt åt skogen för högt (det verkar helt klart vara på det viset). Min mening med att få den testat var att få en hoj som jag visste var körduglig och i bra skick redan vid köpet. Den är körduglig enligt Carlbarks tester så problemen som jag upplever är egentligen inga problem utan jag som missuppfattat det.

Det framgick av Lasse via telefon att de haft bekymmer med bakfälgen och felmonteringen var deras sätt att justera för en fälg som var väldigt stora obalanser i från början (alltså inte i däcket i sig). Var tydligen en problem som var relativt vanligt. Carlbarks visste alltså om detta men tyckte inte det är värt att nämna i besiktningsprotokollet. De ansåg att går fälgen att köra på så är den i bra skick (de har inte kört med den). Om jag testar den (vilket de inte gjort) och upptäcker stora obalanser så kan de tänkta sig att eventuellt ge lite kompensation för det. Så jag får se vad verkstaden säger... hoppas verkligen att jag slipper byta fälgen bak oxå :död )

Carlbarks rekommendation var jag borde lämnat in den för test till Kenneth istället då jag har förtroende för dem. (hade förtroende för Carlbarks innan detta då jag hört mkt positivt om dem innan men inte själv haft något med dem att göra). Jag kan vara efterklok och konstatera att det hade helt klart varit ett bättre alternativ (alltid lätt att vara efterklok).

Någon kompensation är inte aktuell så där är vi inte överens kan man konstatera. De har gjort sitt jobb och det finns inga fel på hojen enligt deras bedömning som skulle vara skäl till ersättning (däremot hade de åtgärdat dessa [ickefel] om jag köpt den av Carlbarks då de lämnar en generös 6 månaders garanti på alla mc de säljer).

Oavsett vilket är vi båda förlorare. Jag har en hoj som behöver åtgärdas och som jag egentligen inte borde köra alls innan service. Jag har lagt ner på tok för mycket tid på detta redan för att vara ekonomiskt motiverat (billigare att låta laga den och lägga tiden på å tjäna stålar). Carlbarks å sin sida har fått en del dålig publicitet via detta forum och lagt mer massa tid även de på att försvara sig mot mina beskyllningar (så där har de förlorat betydligt mer pengar direkt via arbetstid och indirekt genom eventuellt färre kunder än om de ersatt mig).

Jag får väl ta mig en funderare på om det är värt det extra besväret att få en oberoende bedömning av detta eller ej (konsumentverket gör detta [edit ARN tydligen] ).

Mina lärdomar:
- Anlita inte en verkstad du inte haft kontakt med innan (även om så vara att den är auktoriserad av BMW)
- Räkna med att hojen du låtit få testad har ytterligare fel (särskilt om firman som gjort testet vet att de får sålt en ny BMW K1200S om de godkänner den [edit: förtydligande: misstänker inte säljarn att varit inblandad utan bara spekulerar i att Carlbarks har starka incitament att inte va så noggranna)
- osv... finns massa nyttigt jag lärt mig.

OBS!!! Detta jag skrivit är endast mina åsikter! Det är min erfarenhet och vad jag anser vara rätt respektive fel. Det är inte testat på något sätt av en oberoende instans och rättigheterna som konsument kan jag bara lite vagt. Det finns tusentals nöjda kunder till Carlbarks. Jag är bara en kund som inte är nöjd med deras service så basera inte ert omdöme om Carlbarks på mitt enskilda fall.

Edit: Stavfel (och där det står edit)

Last edited:
Tråkigt att det skal behöva blir såhär. Men jag tycker att syftet med att du skrv tråden mer än väl har kommit fram. Vet att det är fult att klaga här i Sverige men hur skall man annars som kund kunna få de rättigheter man har rätt till?

Jag tycker att det borde finnas en lista här på forumet där man kan lägga sina åsikter om varje mc handlare i Sverige.

bra tråd

Många verkar tycka att man inte skall "hänga ut" företag i forumet. Själv tycker jag att denhär och andra trådar leder till att man får diskutioner om vilka krav man har rätt att ställa. Att Calbarks svarade skall dom ha :tummenupp för. Hade de dessutom ställt samma krav på sin egen arbetsinsats när det gäller besiktningen, som de gör köper och säljer hojar, dvs hade gått med på en ersättning. Då hade nog denna slarvbesiktning kunnat blivit billig och god reklam.
Så om någon känner sig felbehandlad så tycker jag att det är ett bra forum för att diskutera detta.

sn skrev:
Många verkar tycka att man inte skall "hänga ut" företag i forumet. Själv tycker jag att denhär och andra trådar leder till att man får diskutioner om vilka krav man har rätt att ställa. Att Calbarks svarade skall dom ha :tummenupp för. Hade de dessutom ställt samma krav på sin egen arbetsinsats när det gäller besiktningen, som de gör köper och säljer hojar, dvs hade gått med på en ersättning. Då hade nog denna slarvbesiktning kunnat blivit billig och god reklam.
Så om någon känner sig felbehandlad så tycker jag att det är ett bra forum för att diskutera detta.
ja annars är det ju ingen större ide att ha ett DISKUSSIONSforum :rolleyes:

Status
Ej öppen för fler svar.
Back