Canons digitala systemkameror. Har du koll?

NO_FEAR skrev:
Vad är bäst då en 10D eller en 300/350D?

10:an har ju 6,3Mpixel i upplösning medan en sån där Rebel kamera finns med 8,2Mpxl. Men det är kanske en massa annat som skiljer?

6,3Mp rebel = 300D
8,2Mp rebel = 350D

Säger som kanylen precis gjorde! Fast annorlunda!

Köp en Nikon D70 om du inte har några objektiv sen innan, den är inte så liten och plastig som 300/350D.

Blue skrev:
6,3Mp rebel = 300D
8,2Mp rebel = 350D

Säger som kanylen precis gjorde! Fast annorlunda!

Köp en Nikon D70 om du inte har några objektiv sen innan, den är inte så liten och plastig som 300/350D.

Okej, får kolla runt lite till. :)
Ni verkar ju ha stenkoll på det här. :tummenupp

NO_FEAR skrev:
Okej, får kolla runt lite till. :)
Ni verkar ju ha stenkoll på det här. :tummenupp

Har en Canon 300D. Bitvis väldigt nöjd... bla vad det gäller batteritid (Bättre än på efterföljaren 350D) och upplösningen räcker till, samt att 300D blivit ruggigt billig, trots sin plastighet... Hos http://www.fotokungen.com får man nu en Canon Eos 300D med 18-55 / 3,5-5,6 optiken för 6.990:- inkl moms... Jag betalade 10.990:- för samma grejor för ett år sedan... :gnissla

Men... av vad jag förstått, så är autofokusen på 300D sisådär jämfört med andra dyrare/nyare, vad det gäller att fota tex hojar i rörelse... Man får väl väga antal kronor i insats, mot vad man får...

Det enda jag vet, är att den lilla "fick-digital-kameran" ter sig värdelös i jämförelse med en digital systemkamera... Någon som vill köpa en Canon A80 billigt??!

Slänger upp några bildexempel, rejält nedragna vad det gäller upplösning och kvalité räknat i kb.

/B

Bifogat

• a_endurance_moppe.jpg
    a_endurance_moppe.jpg
    136.4 KB · Visningar: 39
  • a_endurance_vm.jpg
    a_endurance_vm.jpg
    135.9 KB · Visningar: 39
  • a_endurance_vm2.jpg
    a_endurance_vm2.jpg
    137.6 KB · Visningar: 40
NO_FEAR skrev:
Vad är bäst då en 10D eller en 300/350D?

10:an har ju 6,3Mpixel i upplösning medan en sån där Rebel kamera finns med 8,2Mpxl. Men det är kanske en massa annat som skiljer?

Hmm det är ett svårt val faktigst mellan 10/350.
Själv så hade jag valt 10:an trotts mindre mpix för den känns mycket mera "rätt" (för min del) och så har en ett magnesium chassie till skillnad ifrån 300/350 som är gjort i plast. Men då fotograferar jag ganska mycket och kameran får ju då vara med om en del hårda törnar som jag tvivlar på att en kamera i plast hade klarat.

Sedan så har vi ju givetvis frågan.
Vad skall du göra med bilderna?
Ha dom i datorn och maila runt så är det knappast värt dom 2 mpix extra som 350 har utan jag skulle då satsa på ett roligt objektiv och en 300D som är jäkligt billiga nu.

Last edited:
MT skrev:
Hmm det är ett svårt val faktigst mellan 10/350.
Själv så hade jag valt 10:an trotts mindre mpix för den känns mycket mera "rätt" (för min del) och så har en ett magnesium chassie till skillnad ifrån 300/350 som är gjort i plast. Men då fotograferar jag ganska mycket och kameran får ju då vara med om en del hårda törnar som jag tvivlar på att en kamera i plast hade klarat.

Sedan så har vi ju givetvis frågan.
Vad skall du göra med bilderna?
Ha dom i datorn och maila runt så är det knappast värt dom 2 mpix extra som 350 har utan jag skulle då satsa på ett roligt objektiv och en 300D som är jäkligt billiga nu.

En del bilder är faktiskt tänkta att användas som eventuella modellbilder.
Sen blir det ju mycket "vanligt skit" också. Men vill ju ha den till att ta riktigt fina bilder med. Annars hade jag köpt en kompaktkamera på 4Mp för tusenlappen. Så billiga är dom ju nu.

Ska försöka länka till någon utav de där som jag hittade på E-bay och se vad ni tycker om dom.

MikkE skrev:
Mmmm. En Canon EOS 350D skulle sitta fint. Billig också :tummenupp

Har du kollat upp något kring batterikappaciteten på 350D vs tex 300D? Läste någonstans att viktminskningen på 350 gentemot 300 till största delen beror på minskat/halverat batteri... IOFS kan man ju ha ännu fler extra batterier, men tycker 300ans ca 400 bilder utan blixt, och cirka 120 bilder där man även nyttjar inbyggd blixt, är ett minimum, surt om dom siffrorna skulle vara halverade.... :3freak

..speciellt när man tex står vid en bana och bränner av 400 bilder på 60 minuter... :D (för att få 10-15 riktigt bra bilder...)

/B

NO_FEAR skrev:
En del bilder är faktiskt tänkta att användas som eventuella modellbilder.
Sen blir det ju mycket "vanligt skit" också. Men vill ju ha den till att ta riktigt fina bilder med. Annars hade jag köpt en kompaktkamera på 4Mp för tusenlappen. Så billiga är dom ju nu.

Ska försöka länka till någon utav de där som jag hittade på E-bay och se vad ni tycker om dom.

Jo men fina bilder kan du ta med en kompakt kamera med.
Det som du inte kan göra med den är att printa ut som i 70x100 bilder.
Det var så jag menade.

benkar skrev:
...men tycker 300ans ca 400 bilder utan blixt, och cirka 120 bilder där man även nyttjar inbyggd blixt, ..

/B

Har bara lånat en 300 över den dag och det vart inte mera än 200-300 bilder med den så jag måste fråga om det verkligen bara går att ta runt 400 bilder på ett batteri?
Har du displayen påslagen då den visar bilderna efter varje tagen bild?

Ang batteri till kamerorna vi pratar om så är det ingen större kostand.
Kan tipsa om http://www.zebramedia.com som är kanon att ha att göra med.
Ett BP 511-H tar dom 196:- för.

Benkar: 350 har en batteritid som heter duga. jag har läst att vissa har tagit 500+, 600+ 700+ bilder utan att ladda om batterierna. Det tycker jag låter lovande :)

NO_FEAR skrev:
Här är ett exempel ifrån Ebay.

En "300" med två objektiv, väska, stativ, minneskort mm. mm.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=43454&item=7505935711&rd=1

Det står bara om frakt inom usa i annonsen men visst är det billigt med 7000:- för detta.
Jag vet att Raventrancer på forumet handlade sin 20:a ifrån USA så kolla med han hur det funkade med frakt och likande.

Sedan så vet jag inte om Canon har världsgaranti på sina prylar :va

McB skrev:
Du är inte professionell förare i Superbike-klassen, vad ska du då ha en ZXR750R till? Samma sak, Mavve. Inse att folk har olika prioriteringar.

Okej du är konstig.
Ingen i hela världen kör med en ZXR750R från -92 i Superbike-klassen så det argumentet går fetbort.
Sen har jag inte fabrikstrimmet till den hojen heller(tack gud).

Det är min produktionsräcer som står i mitt vardagsrum o luktar bensin(snart) :)

Så grym skillnad på bilderna mellan min kamera o en sån för 8tusen är det verkligen inte.

Mavve skrev:
Så grym skillnad på bilderna mellan min kamera o en sån för 8tusen är det verkligen inte.

Hehe, jo, det är det. Skillnaden är milsvid, det går helt enkelt inte att jämföra. Ser du inte det är det nog du som är konstig.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt