Canons digitala systemkameror. Har du koll?

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 fighter -05
Tjena!

Är sugen på att köpa en digitalkamera av bra kvalité och har kollat lite på Canon. 10D och 20D bland annat. Behöver lite hjälp och tips.
Någon som är en fena på detta och kan offra lite tid till mig?

mvh Fredrik

NO_FEAR skrev:
Tjena!

Är sugen på att köpa en digitalkamera av bra kvalité och har kollat lite på Canon. 10D och 20D bland annat. Behöver lite hjälp och tips.
Någon som är en fena på detta och kan offra lite tid till mig?

mvh Fredrik

Vad vill du veta?
Har haft en 10:a och har nu en 20:a.

MT skrev:
Vad vill du veta?
Har haft en 10:a och har nu en 20:a.

Ok, jag har kollat runt lite begagnat och lite på ebay också.

På ebay hittade jag något som hetter Canon rebel. Med samma upplösning som 10D/20D Alltså 6,3 / 8,2 Mpixel. Vad är egentligen skillnaden för dom kan man ju få RIKTIGT billigt overthere.

Jag är väl ute efter en begagnad om det blir köp i Sverige och då för kanske 8000kr max.

Tips?

mvh Fredrik.

Låna min när du vill kompis.

Blir billigast för dig :)

såg att du ville ge 8000kr max????????????? Öööhhh, för en jävla kamera????
Tänk en extra gång mannen eller bli yrkesfotograf om du vill känna att det är befogat att köpa.

Hehe. Du är rolig du Mavve. :tungan

Har du en sån kamera då?

Lånar gärna mot en fika eller tre.

Fan vi måste träffas snart.

Mavve skrev:

Tänk en extra gång mannen eller bli yrkesfotograf om du vill känna att det är befogat att köpa.

NO_FEAR skrev:
Hehe. Du är rolig du Mavve. :tungan

Har du en sån kamera då?

Lånar gärna mot en fika eller tre.

Fan vi måste träffas snart.

Vaddå? Måste det vara just DEN kameran?

Min kamera tar väl fina bilder? :lol

Bifogat

• nya#88ii.jpg
    nya#88ii.jpg
    57.4 KB · Visningar: 68
Nej, måste ju inte va just den. Gör inget om det är Canon EOS 1D :gnissla

Men om du menar kameran som du tagit din bild med så har jag nog redan bättre kamera hemma. hehe. :D

Får visa exempel på bilder jag tagit någon gång.

Men det viktigaste är väl att jag får tag på en systemkamera med lite kvalité.
Har jag iofs också hemma, men inte digital.
Men vill ha digitalkamera då jag inte är så haj på alla j-vla inställningar utan måste prova mig fram lite. :3freak

Mavve skrev:
Vaddå? Måste det vara just DEN kameran?

Min kamera tar väl fina bilder? :lol

attachment.php

På min står det: Minolta Dimage Xt
3,2 megapixel
12X-opical zoom 3X, digital zoom 4X
Ultra fast start-up

Jag tycker den tar riktigt bra bilder. Just den bilden jag hittade var sjukt kass, därför var jag tvungen att posta den haha.
Har glömt vad min kamera kostade, men det var inga 8 eller ens 4tusen så är du inte proffsfotograf fattar jag inte vad du ska med sån dyr till?

Du får komma ner nån dag snart!

O ja - min MSN e cp.

Canon rebel är samma som 300D i sverige.

Gå in på www.fotosidan.se och läs så hittar du massor av information om digitalkameror!

Blue skrev:
Canon rebel är samma som 300D i sverige.

Gå in på www.fotosidan.se och läs så hittar du massor av information om digitalkameror!

Jag har oxå en hatt :)

Om vi drar ut nån gång igen så ska jag ta med den om du tar med din - deal.

Sen bjussar jag på vinet denna gången :tummenupp

NO_FEAR skrev:
På ebay hittade jag något som hetter Canon rebel. Med samma upplösning som 10D/20D Alltså 6,3 / 8,2 Mpixel. Vad är egentligen skillnaden för dom kan man ju få RIKTIGT billigt overthere.

Jag är väl ute efter en begagnad om det blir köp i Sverige och då för kanske 8000kr max.

Tips?

Rebel heter som sagt var modellerna i USA och är exakt samma kamera som 300/350 i sverige.
Den kan dock finnas i lite andra färger.

För 8000:- får du ingen 20 D men en 10:a med lite grejor till borde gå att hitta.
Jag sålde min 10:a för 9000:- med 256 minne och ett objektiv.
Det var innan 350 D hade kommit ut så dom borde ha gått ner lite till i pris nu.

Mavve skrev:
Har glömt vad min kamera kostade, men det var inga 8 eller ens 4tusen så är du inte proffsfotograf fattar jag inte vad du ska med sån dyr till?

Du är inte professionell förare i Superbike-klassen, vad ska du då ha en ZXR750R till? Samma sak, Mavve. Inse att folk har olika prioriteringar.

McB skrev:
Du är inte professionell förare i Superbike-klassen, vad ska du då ha en ZXR750R till? Samma sak, Mavve. Inse att folk har olika prioriteringar.

Det är lugnt McB jag och Mavve känner varandra väl.

MT skrev:
Rebel heter som sagt var modellerna i USA och är exakt samma kamera som 300/350 i sverige.
Den kan dock finnas i lite andra färger.

För 8000:- får du ingen 20 D men en 10:a med lite grejor till borde gå att hitta.
Jag sålde min 10:a för 9000:- med 256 minne och ett objektiv.
Det var innan 350 D hade kommit ut så dom borde ha gått ner lite till i pris nu.

Vad är bäst då en 10D eller en 300/350D?

10:an har ju 6,3Mpixel i upplösning medan en sån där Rebel kamera finns med 8,2Mpxl. Men det är kanske en massa annat som skiljer?

Mavve skrev:
Jag har oxå en hatt :)

Om vi drar ut nån gång igen så ska jag ta med den om du tar med din - deal.

Sen bjussar jag på vinet denna gången :tummenupp

Deal!

Mavve skrev:

haha, då vill du inte veta vad min utrustning går på :p
en KM 7D för er som är insatta, samt en UW från Sea&Sea :tummenupp

Jag skulle ha satsat på en 350D, den är trotts allt 2år nyare än en 10D, även om 10an är mer gedigen.. bästa är att åka o känna på dem någonstans, hur de ligger i handen ..vet att 350:n är rätt liten

NO_FEAR skrev:
Det är lugnt McB jag och Mavve känner varandra väl.

Jo, jag förstod det, men jag ville ändå säga vad jag tyckte. Har man ambitioner att utvecklas från normal semester- och festfotograf behöver man en bra kamera, och 8000 är relativt billigt jämfört med vad som finns.

kajlyl skrev:
haha, då vill du inte veta vad min utrustning går på :p
en KM 7D för er som är insatta, samt en UW från Sea&Sea :tummenupp

Jag skulle ha satsat på en 350D, den är trotts allt 2år nyare än en 10D, även om 10an är mer gedigen.. bästa är att åka o känna på dem någonstans, hur de ligger i handen ..vet att 350:n är rätt liten

Okej.

Såg på E-bay några "paket-erbjudanden" med rebel kameror. Där ingick något objektiv och lite annan småskit. Till hyffsade priser. Tror det stannade på ca 7000kr. Och då är det ju nytt också.

McB skrev:
Jo, jag förstod det, men jag ville ändå säga vad jag tyckte. Har man ambitioner att utvecklas från normal semester- och festfotograf behöver man en bra kamera, och 8000 är relativt billigt jämfört med vad som finns.

Ja, och jag tror jag kan utvecklas om jag får chansen.
För trots att jag fotat väldigt lite och mest med dåliga kameror ser jag liksom bilderna framför mig och sådär och kan när jag har lite tur få till riktigt fina bilder även med den lilla digitala rackaren som ligger hemma på 2,3Mpxl eller något. :yoparty

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt