Cal Crutchlow -> Factory Ducati.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag förstår inte hur folk kan döma ut Ducati så totalt? Självklart kommer de att leverera en konkurrenskraftig maskin. Frågan är bara när.

Något man kan fråga sig är om sannolikheten att Ducatin blir konkurrenskraftig ökar allt eftersom åren går - nån gång måste det hända - eller om den minskar - beviset för att de inte klarar av uppgiften ökar ju fler år i rad de misslyckas.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Cal är ingen "alien" och han behöver därför bättre material än en "alien" och det tror jag han är mycket väl medveten om.

Tycker du underskattar Cal lite. Håller med om att han ännu inte är en "Alien" men jag tror fortfarande han kan bli. Tycker han utvecklats jäkligt positivt under tiden i MotoGp, att som i år ofta vara snabbare än VR på lika eller något sämre matriel tycker jag tyder på någonting.
Vad som skiljer mellan att köra en Tech3 Yamma mot en full-fabrikare är väl ingen här som kan svara på men ingen annan har väl presterat mycket bättre än Cal gör just nu i det teamet?

Annars håller jag med dig i mycket. Tror Ducati var det bästa alternativet för honom.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tror att Ducati lyckades bra 2006 och 2007 pga ett par faktorer:

1. Skräddarsydda Bridgestone-däck som hanterade bristerna hos hojarna (2006-2007).
2. Ett helt nytt motorreglemente (2007).
3. Casey Stoner (2007).

Med enhetsdäck och samma motorstorlek under flera år hamnade Ducati mer och mer på efterkälken. Utvecklingen gick åt fel håll och Casey fick nog.

Jag tror inte att Ducati kommer att vara konkurrenskraftiga nog förrän vid nästa större ändringen i reglementet, tex att man går tillbaka till 800 cc, ökar till 1200 cc etc eller om fler däcktillverkare tillåts.
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Då undrar jag vad det är du ser?
Lab-duccen med Pirro som förare placerar honom mycket längre fram än när han sitter på Spies bojsänke.
Jag förstår inte hur folk kan döma ut Ducati så totalt? Självklart kommer de att leverera en konkurrenskraftig maskin. Frågan är bara när.

Hur Ducatin är imorgon/nästa månad /nästa år har jag absolut ingen aning om. Kanske är Ducati helt överlägsna nästa säsong...allt är möjligt.
Jag kan bara konstatera att Ducati inte kunnat hävda sig mot motståndet sen Stoner försvann till Honda.
Huruvida Cal har gjort "rätt" eller "fel" får vi nog vänta en aning med att avgöra. Tills dess kan vi bara spekulera :)
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Det märkliga med utvecklingen av Ducati är att man lyckats med konststycket att det går långsammare och sämre för varje för varje år sen 2007. Något är radikalt fel inom deras R&D avdelning.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Något man kan fråga sig är om sannolikheten att Ducatin blir konkurrenskraftig ökar allt eftersom åren går - nån gång måste det hända - eller om den minskar - beviset för att de inte klarar av uppgiften ökar ju fler år i rad de misslyckas.

Hur Ducatin är imorgon/nästa månad /nästa år har jag absolut ingen aning om. Kanske är Ducati helt överlägsna nästa säsong...allt är möjligt.
Jag kan bara konstatera att Ducati inte kunnat hävda sig mot motståndet sen Stoner försvann till Honda.
Huruvida Cal har gjort "rätt" eller "fel" får vi nog vänta en aning med att avgöra. Tills dess kan vi bara spekulera :)

Det märkliga med utvecklingen av Ducati är att man lyckats med konststycket att det går långsammare och sämre för varje för varje år sen 2007. Något är radikalt fel inom deras R&D avdelning.
Jag tror vi får se Ducatis R&D och GP-satsning som lite pre and post DucAudi.
Hade samma gäng fortsatt ratta utvecklingsavdelningen efter Audis förvärv så hade jag stämt in i kören omedelbart men nu, njaaaaaaaaaa... Jag är rätt övertygad om att rätt kompetenser kommer att värvas in i teamet om de de just nu sysslar med visar sig vara mer fisk än fågel. Nu slipper de ju dessutom Hayden och får in en som faktiskt vågar säga vad han tycker, eller "gnälla" som en del här tar det som.
Minst fem år efter Suzuki tar hem VM-titeln
Mmmmmmm... och innan dess flyger storkarna baklänges till Afrika. :tungan
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jag är rätt övertygad om att rätt kompetenser kommer att värvas in i teamet...

På 12mån har det inte hänt ett skit, som syns utåt, snarare tvärtom. Är det nån som hittat nån bra länk som faktiskt förklarar Audis "samarbete" med Ducati, vad gör dom eg.? Jag har inte lyckats hitta mycket mer än att "Nu när Audi är med i matchen kommer det bli förändring", likt ditt inlägg ovan. Men inte vidare mycket konkret info verkar finnas ute. Vad har Audi bidragit med de senaste 12månaderna som faktiskt gett resultat? Att Preziosi fick kängan & skyllde på hälsan gav ju knappast nå vidare resultat, som vi sett än så länge.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag tror vi får se Ducatis R&D och GP-satsning som lite pre and post DucAudi.
Hade samma gäng fortsatt ratta utvecklingsavdelningen efter Audis förvärv så hade jag stämt in i kören omedelbart men nu, njaaaaaaaaaa... Jag är rätt övertygad om att rätt kompetenser kommer att värvas in i teamet om de de just nu sysslar med visar sig vara mer fisk än fågel.
Vad jag inte förstår är vad Audi kan tillföra? Mer pengar (om det hjälper), men de har väl ingen speciell kompetens. Tvåhjulingar har de ingen erfarenhet, och vad gäller egen racing så är de gårdagens nyhet. Inte heller har de några innovationer att tillföra teamet. Ärkerivalen BMW har ju hängt med MotoGP i många år utan att ens komma med mer än en föråkarbil, och WSBK-satsningen har de nyligen lagt ned. Audi är dessutom übertyskt, och inte är det i Tyskland/Österrike som de ska värva yttersta kompetensen till Bologna? Burgess/Rossi&Co var nog mer rätt namedropping än Audi/Crutchlow och jag har därför lägre förväntningar på Ducati för 2014 än vad jag hade 2011.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
På 12mån har det inte hänt ett skit, som syns utåt, snarare tvärtom. Är det nån som hittat nån bra länk som faktiskt förklarar Audis "samarbete" med Ducati, vad gör dom eg.? Jag har inte lyckats hitta mycket mer än att "Nu när Audi är med i matchen kommer det bli förändring", likt ditt inlägg ovan. Men inte vidare mycket konkret info verkar finnas ute. Vad har Audi bidragit med de senaste 12månaderna som faktiskt gett resultat? Att Preziosi fick kängan & skyllde på hälsan gav ju knappast nå vidare resultat, som vi sett än så länge.

Vad jag inte förstår är vad Audi kan tillföra? Mer pengar (om det hjälper), men de har väl ingen speciell kompetens. Tvåhjulingar har de ingen erfarenhet, och vad gäller egen racing så är de gårdagens nyhet. Inte heller har de några innovationer att tillföra teamet. Ärkerivalen BMW har ju hängt med MotoGP i många år utan att ens komma med mer än en föråkarbil, och WSBK-satsningen har de nyligen lagt ned. Audi är dessutom übertyskt, och inte är det i Tyskland/Österrike som de ska värva yttersta kompetensen till Bologna? Burgess/Rossi&Co var nog mer rätt namedropping än Audi/Crutchlow och jag har därför lägre förväntningar på Ducati för 2014 än vad jag hade 2011.
Tyskt arbetssätt lär det ju bli i den Italienska fabrikens R&D rum

Bernhard Gobmeier, General Manager of Ducati Corse is coming to grips with his new role, and is beginning to set goals for the 2013 season.

“We need to decrease the gap to our rivals, and to try to fight for the podium towards the end of the season. From over 2 seconds of the first test we are down to 1.5.- 1.2 seconds. Now we need to roll up our sleeves and move on,” said the Ducati manager in a interview with the Gazzetta dello Sport.

Compared to the past, Gobmeier is trying to give the department a more German work method, “I’m the head of the project and next to me, there is a larger work group, there are various people involved. The engineers who follow the bikes on the track, our official riders and Pirro, our test rider. We are trying to proceed with logic, with weekly meetings to take stock of the situation. We don’t want to find ourselves at the beginning of 2014 without a defined project. At what point are we with that bike? Well, I do not know, it could be 25-30%."

In regards to development, Gobmeier expressed the same thoughts that he did during the Wrooom at Madonna di Campiglio, and also talked about the Desmosedici “laboratory” bike.

“We will not set aside or fast-forward solutions without the certainty that they’ll work. We are working this way."

Talking about Andrea Dovizioso he said, “Working with Andrea is very stimulating. I like his approach, he gives clear and precise indications. In the last two years he rode two different bikes, and has already given us some ideas and we’ve taken them very seriously.”

Gobmeier also took a dig at Ducati’s former rider Valentino Rossi, “In two months Andrea has come to the factory more times than Valentino did in two years.”

The Ducati Corse Department manager has already some clear ideas on which direction to take in trying to make the Desmosedici a winning machine again, but fans shouldn’t expect a ‘revolution’ because as the German manager put it during his interview this morning, it will be an ‘evolution’, and a medium to a long term one at that.

Hayden and Dovizioso can not hope to accomplish much riding the current Ducati bike. However, looking at Paolo Ciabatti’s determination to improve the MotoGP bike, 2014 should be a much more competitive season.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Vad jag inte förstår är vad Audi kan tillföra?
Möjligen tycker inte Audi att Ducati behöver vinna i eller ens delta i MotoGP för att det italienska märket ska tilltala ännu fler köpare. Audis köp av Ducati handlar ju bara om att maximera vinsten i det italienska företaget, inte vinna MotoGP.

Kanske är frånvaron av positiva förändringar ett tecken på att Audi planerar att ta sin Mats ur skolan? Om Audi var av uppfattningen att det är viktigt att Ducati vinner i MotoGP hade de försås sett till att Rossi stannade kvar – eller sett till att värva den allra bästa föraren i MotoGP.

Ducati går som tåget trots att deras team i MotoGP är sämre än någonsin. Mot bakgrund av detta, hur skulle ni själva värderat ett fortsatt och kostsamt tragglande i MotoGP?
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Tyskt arbetssätt lär det ju bli i den Italienska fabrikens R&D rum

Bernhard Gobmeier, General Manager of Ducati Corse is coming to grips with his new role, and is beginning to set goals for the 2013 season.
Ducatifabriken införde japanskt arbetssätt på 90-talet, med tanke på hur MotoGP ser ut så kanske bättre att fortsätta på den linjen än att införa tyskt? Gobmeier kommer ifrån BMW Motorrad, som ju inte rosat prototypracingen direkt (men enligt rykten har de skissat på en satsning mer än en gång). Trevligt att Dovi hälsar på, men kvantitet ersätter inte kvalitet. Rossi > Dovi.
Lite elakt kan man väl säga att Audis affärsidé är att bygga en billig BMW av VW-delar? I prototypracing ska man inte följa, man ska sikta på att leda :)
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Eftersom jag jobbar med produktutveckling i ett Japanskt företag så får jag nog säga att jag till 100% skulle föredra det Tyska sättet...

Sen tror jag inte man skall överskatta en enskild förares feedback, han må heta Rossi men det gör inte hojen snabbare om inte ingenjörerna vet vad de sysslar med. Jag tror det har värvats in en hel del nytt folk till Ducatis R&D, folk vi aldrig har hört talas om men som vet vad som krävs för att bygga en ny GP-hoj.
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
images

images

jaja men du kan inte jämför med en italiensk skäggig italienare som vunnit VM femtielva gånger. :fakta
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Eftersom jag jobbar med produktutveckling i ett Japanskt företag så får jag nog säga att jag till 100% skulle föredra det Tyska sättet...
Kanske ska man skilja på produktutveckling för massproduktion och utveckling för prototypracing? Lin Jarvis sitter väl i Italien och filar på Yamaha M1 och HRC sitter i Japan. Suzuki hade sin bas i England likt de flesta F1 team? Kawa var i Holland?
Tüskt må vara en kvalitetsstämpel i flera sammanhang, men i roadracing så har de lite att bevisa.
Senast tyskar var i topp i RR så var de östtyskar som hoppade av till Japan och lärde dem :glömdet
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kanske ska man skilja på produktutveckling för massproduktion och utveckling för prototypracing? Lin Jarvis sitter väl i Italien och filar på Yamaha M1 och HRC sitter i Japan. Suzuki hade väl sin bas i England likt de flesta F1 team? Tüskt må vara en kvalitetsstämpel i flera sammanhang, men i roadracing så har de lite att bevisa.
Senast tyskar var i topp i RR så var de östtyskar som hoppade av till Japan och lärde dem :)
Only time will tell.
Jag tror dock på Ducati i MotoGP under VW's ägandeskap men har samtidigt respekt för att utvecklingen av en maskin anpassad till denna typ av racing kommer att ta tid. Mycket tid.
Dovi och Cal har i det sammanhanget gjort helt rätt val, de får pröjs så det räcker och de har möjligheten att under kontraktstiden få delta i utvecklingen av och även grensla en vinnarmaskin.

Och om detta inte händer så lär ingen skylla på dem.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Kanske avslöjar nedanstående uttalande av Wolfgang Ullrich, chef för Audi Motorsport, något om huruvida Audi tänker fortsätta eller sluta tävla i MotoGP med Ducati?

”We believe F1 and Audi do not fit so long as the technology has no relevance to the development of our production cars.”

Kanske blir Crutchlow mycket lång i ansiktet om ett år när Audi offentliggör en liknande pressrelease som BMW nyligen presenterade?

http://grandprix247.com/2013/07/05/audi-questions-sense-of-formula-1-for-car-manufacturers/
 

Bifogat

  • audi_motorsport-110318-0265.jpg
    audi_motorsport-110318-0265.jpg
    39.2 KB · Visningar: 92
  • crutchlow_irta_jerez_0.jpg
    crutchlow_irta_jerez_0.jpg
    179.8 KB · Visningar: 92
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Only time will tell.
Jag tror dock på Ducati i MotoGP under VW's ägandeskap men har samtidigt respekt för att utvecklingen av en maskin anpassad till denna typ av racing kommer att ta tid. Mycket tid.
Dovi och Cal har i det sammanhanget gjort helt rätt val, de får pröjs så det räcker och de har möjligheten att under kontraktstiden få delta i utvecklingen av och även grensla en vinnarmaskin.

Och om detta inte händer så lär ingen skylla på dem.
Jag sätter en fika i Sjöbo på att de inte får fram en VM-vinnare under Dovi/Cal-eran. Sätter du emot?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top