Cal Crutchlow -> Factory Ducati.

Kanske är frånvaron av positiva förändringar ett tecken på att Audi planerar att ta sin Mats ur skolan? Om Audi var av uppfattningen att det är viktigt att Ducati vinner i MotoGP hade de försås sett till att Rossi stannade kvar – eller sett till att värva den allra bästa föraren i MotoGP.
Enligt rykten erbjöds Rossi €17.000.000 för att stanna 2013 men tackade nej. Med tanke på hans förmögenhet tror jag inte att beloppet hade spelat någon större roll för hans val. Pedrosa och Lorenzo hade säkert också tackat nej oavsett lön.
 
P€RRA;5862604 skrev:
Jag tror att Ducati lyckades bra 2006 och 2007 pga ett par faktorer:

1. Skräddarsydda Bridgestone-däck som hanterade bristerna hos hojarna (2006-2007).
2. Ett helt nytt motorreglemente (2007).
3. Casey Stoner (2007).

Med enhetsdäck och samma motorstorlek under flera år hamnade Ducati mer och mer på efterkälken. Utvecklingen gick åt fel håll och Casey fick nog.

Jag tror inte att Ducati kommer att vara konkurrenskraftiga nog förrän vid nästa större ändringen i reglementet, tex att man går tillbaka till 800 cc, ökar till 1200 cc etc eller om fler däcktillverkare tillåts.

Helt/halft rätt.
Hörde kommentatorerna prata om dagens däck och att de skapar problem för Ducati.
Problem då däcktillverkarna tillverkar däcken att passa ihop med aluminium ram då majoriteten har det.
Så ja. Specialtillverkade däck för hojarna hade säkert hjälpt Ducati nu. Sen kan man undra vilka som ska ändra på sig. Ducati eller Bridgestone? Att fler däcktyper ska tillverkas så de även passar Ducati, eller om däcken ska styra vilken typ av ram hojarna ska ha?

Sen hade ju såklart Honda Yamaha och de andra skräddarsydda däck till sina hojar 2007 oxå. Bara det att de lyckades sämre med deras kombo på däck, hoj o förare. =)
 
Sen hade ju såklart Honda Yamaha och de andra skräddarsydda däck till sina hojar 2007 oxå. Bara det att de lyckades sämre med deras kombo på däck, hoj o förare. =)
Just 2007 lyckades Bridgestone väldigt bra vilket fick flera Michelin-förare (tex Rossi) att byta mitt under säsongen 2008.

Jag kommer fortsätta hävda att Stoner hade det bästa ekipaget 2007 med de överlägsna Bridgestone-däcken och Ducati-motorn som fick Yamahan att se trött ut rakt fram. Sen körde inte hojen sig själv så klart :)
 
P€RRA;5863410 skrev:
Just 2007 lyckades Bridgestone väldigt bra vilket fick flera Michelin-förare (tex Rossi) att byta mitt under säsongen 2008.

Jag kommer fortsätta hävda att Stoner hade det bästa ekipaget 2007 med de överlägsna Bridgestone-däcken och Ducati-motorn som fick Yamahan att se trött ut rakt fram. Sen körde inte hojen sig själv så klart :)

Jag håller med dig.

Men jag ville bara poängtera att även de andra däcktillverkarna självklart oxå försökte specialanpassa däck till deras kunder. Men Bridgestone lyckades bättre.
Och idag är det Ducati som har problem, med bland annat, att däcken är mer anpassade för alu-ram. :tummenupp
 
Jag håller med dig.

Men jag ville bara poängtera att även de andra däcktillverkarna självklart oxå försökte specialanpassa däck till deras kunder. Men Bridgestone lyckades bättre.
Och idag är det Ducati som har problem, med bland annat, att däcken är mer anpassade för alu-ram. :tummenupp

Men Ducati har ju också alu-ram? :va
 
P€RRA;5863377 skrev:
Enligt rykten erbjöds Rossi €17.000.000 för att stanna 2013 men tackade nej. Med tanke på hans förmögenhet tror jag inte att beloppet hade spelat någon större roll för hans val. Pedrosa och Lorenzo hade säkert också tackat nej oavsett lön.
Jag menade inte att Audi skulle ha lockat Rossi med pengar, utan med övertygande löften om förändringar.
 
P€RRA;5863410 skrev:
Jag kommer fortsätta hävda att Stoner hade det bästa ekipaget 2007...
Hur många av sina titlar tog Rossi på något annat än ”det bästa ekipaget”? Eller Doohan? Eller Lorenzo? Eller Rainey? Eller Spencer? Ingen vinner en GP-titel på underlägset material. Inte Stoner, inte Rossi, inte Roberts osv. Så vari ligger det meningsfulla eller intressanta med att upprepa att Stoners Ducati (möjligen) var som bäst 2007?
 
Hur många av sina titlar tog Rossi på något annat än ”det bästa ekipaget”? Eller Doohan? Eller Lorenzo? Eller Rainey? Eller Spencer? Ingen vinner en GP-titel på underlägset material. Inte Stoner, inte Rossi, inte Roberts osv. Så vari ligger det meningsfulla eller intressanta med att upprepa att Stoners Ducati (möjligen) var som bäst 2007?

När Rossi bytte till Yamaha var Hondan det bästa materialet och alla ifrågasatte hans byte till en sämre hoj, så hans första titel på Yamahan borde vara på "underlägset" material.
 
Så vari ligger det meningsfulla eller intressanta med att upprepa att Stoners Ducati (möjligen) var som bäst 2007?
Det är intressant eftersom många faller tillbaka till åren 2006 och 2007 som ett bevis för att Ducati ska kunna skaka fram en ny vinnarhoj till Cal. 2007 var speciellt på många sätt och vis i och med förändringen av motorvolymen och det faktum att det fanns två däcktillverkare som konkurrerade. Stoner och Ducati drog en stor fördel av det men sen blev det sakta men säkert sämre för varje år vartefter konkurrenterna kom ikapp.

Sätt Stoner på dagens Ducati och han skulle inte ha en chans att komma på pallen annat än i regn. Så illa är det ställt för Ducati.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top