Cal Crutchlow -> Factory Ducati.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5864716 skrev:
Ja du lind, jag har aldrig någonsin påstått att hojen körde sig själv, det är något du läser in alldeles själv. Jag har bara försökt påvisa den stora skillnaden mellan den GP7 som Stoner körde, den GP10/11 som Rossi fick ta över och den GP13 som Dovi och Hayden kör nu. Stoner hade en nedåtgående trend hos Ducati och som jag skrivit tidigare fick han nog och valde att lämna för Honda där det fanns en chans att vinna titeln (vilket han också gjorde).

Att Stoner var bättre än Rossi på att köra GP10/11 är inget att diskutera, det är fakta.
Att Stoner är den bäste föraren, efter Rossi, som kört Ducatin är heller inget att diskutera, det är fakta.

Att Hayden var imponerad av hur Stoner körde Ducatin är inte heller så konstigt. Hayden är den mest mediokre världsmästaren vi haft på väldigt lång tid. På tio och en halv säsong har han vunnit ynka 3 race :3freak

Dina inlägg är så färgade av vilka du favoriserar men samtidigt skapar dom lite diskussion :)
Medioker eller inte så hade hade Hayden inte samma option som tex VR som kan välja vad han vill.
Ducati har befunnit sig en rejäl utförsbacke ganska länge nu och tror resultatet för Amerikanen hade sett annorlunda ut på HRC.

Tror även att utvecklingen inom motogp är så färgad av vad vissa tycker, det är en show som ska skapa underhållning. Vissa har bättre förutsättningar att välja och påverka det som sker, tror inte NH69 leder den ligan.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ja hojen körde inte sig själv som P€R försöker förklara, varför vann då inte Loris, Barros, Hoffman.
CS gjorde ett grymt jobb utan tvekan.

Capirossi var en fröjd att se i kval och race. Med en vilt wobblande Ducati flög han in och ut ur böjarna, man förstod att nu går det inte längre! Men, han höll ihop cykeln och körde dessutom in 6 segrar mellan 05-07 :tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja. Bäst på att plocka poäng. Inte bäst på att köra hoj då.
Knepigt det här med bäst och snabbast.. :/
Tja. Någon har bestämt att den som samlar in mest poäng på en säsong blir världsmästare och det likställer iaf jag med att vara bäst. Det går inte ut på att vara snabbast vid enskilda tillfällen.

Men jag förstår hur du och FireSalle tänker :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Dina inlägg är så färgade av vilka du favoriserar men samtidigt skapar dom lite diskussion :)
Det stämmer nog bra. Även jag blir färgad av det som sker i och omkring MotoGP, på SH osv. Men å andra sidan tycker jag att det är lite kul för diskussionerna om man har någon favorit som man försvarar, någon man inte gillar osv. Annars tror jag forumet skulle bli rätt trist.

Sen finns det ett problem till och det är historiken mellan diverse medlemmar här på SH. Som du säkert har sett är vi inte sena att trycka till varandra när tillfälle ges även om en del dragit det till en ohälsosam nivå. Jag har hängt här sen 2004 och minns många stormiga trådar om Biaggi, Sete, Hayden, Rossi, om tjejer som kör RR ska vika ut sig, om kvinnor och barn ska vara med i depån osv osv.

Men jag håller med om att jag, och många andra, skulle kunna ta ett djup andetag ibland innan vi går lös på tangentbordet :)

Medioker eller inte så hade hade Hayden inte samma option som tex VR som kan välja vad han vill.
Hur menar du? Att Rossi kunde välja vilket team han ville?

Tror även att utvecklingen inom motogp är så färgad av vad vissa tycker, det är en show som ska skapa underhållning. Vissa har bättre förutsättningar att välja och påverka det som sker, tror inte NH69 leder den ligan.
Nakamoto, som basar över Hondas fabriksteam, har uttryckligen sagt att det tävlar enbart för att vinna och struntar i om det blir en bra show eller inte.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
P€RRA;5865460 skrev:
Nakamoto, som basar över Hondas fabriksteam, har uttryckligen sagt att det tävlar enbart för att vinna och struntar i om det blir en bra show eller inte.

Läs: Specifikt titlar. Och där finns det en hel del att jobba på för gode Dani som trots ett smörgåsbord av skräddarsydda cyklar saknar kronan på verket. Som sagt,Mr Nakamoto vill se titlar. De ska hänga i "utställningsrummet" och bevisa att HRC är bäst av de bästa, god tvåa räcker aldrig långt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Dani riskerar att bli en Biaggi. En grymt bra och snabb förare men det är något som saknas. Vore trist för Dani att dra sig tillbaka utan en enda titel i stora klassen.

Inte för att slå mig för bröstet men jag skrev för åtskilliga år sedan att han aldrig kommer att vinna och jag står fast vid det.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Audi har själva sagt att de är ute efter Ducatis erfarenheter och kunskaper i att tillverka/gjuta lättviktsmotorer. Tycker du borde kunna det rätt bra själva oxå?

Ja, det är ju rimlig motivering för Audis ägande av Ducati, men det är ju inget som gagnar Ducatis MotoGP-satsning, eller?
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5865460 skrev:
Hur menar du? Att Rossi kunde välja vilket team han ville?

Nakamoto, som basar över Hondas fabriksteam, har uttryckligen sagt att det tävlar enbart för att vinna och struntar i om det blir en bra show eller inte.

Personer som VR, JL etc garanterat har en mycket större chans att välja.
VR är den förutom CS som haft förmånen att köra för ett annat fabriksteam (icke satellit/CRT) efter Fucati.
Alla inser att med Ducati kan du inte vinna idag, inte ens med förare som VR.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Personer som VR, JL etc garanterat har en mycket större chans att välja.
VR är den förutom CS som haft förmånen att köra för ett annat fabriksteam (icke satellit/CRT) efter Fucati.
Alla inser att med Ducati kan du inte vinna idag, inte ens med förare som VR.
Capirossi gick till Suzuki efter sina år hos Ducati, så de är minst 3 som gjort det :)
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5865992 skrev:
Capirossi gick till Suzuki efter sina år hos Ducati, så de är minst 3 som gjort det :)

Eller då är det väl 3 men knappast mer konkurrenskraftigt material, vilket var min poäng med VR möjligheter att välja.:)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Audi har själva sagt att de är ute efter Ducatis erfarenheter och kunskaper i att tillverka/gjuta lättviktsmotorer. Tycker du borde kunna det rätt bra själva oxå?

Jo men det där kan lika gärna vara något de hittat på för att motivera för aktieägarna att de bränner stålar på något som ingen riktigt kan förstå nyttan med. Det är väl nästan ingen som egentligen tror att VAG inte är kapabla att köpa en Panigale och replikera produktionstekniken använd i den motorn? Audi hade heller inte något med förvärvet att göra, det var VAG som genomförde förvärvet och sedan placerade Ducati under Audis management.

"Elekare" rykten gör gällande att det var Piëch som personligen drev igenom förvärvet eftersom det var en nagel i hans öga att BMW har en hojtillverkning medans hans imperium inte hade det (Audi har ju dessutom en viss historia med hojtillverkning eftersom de faktiskt började med hojar, inte bilar). Vad den där släkten är kapabel till när det gäller personliga vendettor framgick ju med all önskvärd tydlighet i Porsche/VW-soppan.


Jag ifrågasätter också vilka fördelar Audi kan bidra med till Ducatis MotoGP-projekt;
- Vare sig Audi eller något annat företag inom VAG ägnar sig väl egentligen åt någon prototypracing, det som kommer närmast är väl Audi och Porsche i långloppsracing men det skiljer sig ju ändå en del åt från MotoGP vad gäller målsättning och utvecklingsprocesser
- VAG har en uttalad policy att alla märken ska vara självförsörjande (som bland annat tvingade Lambo att lansera Gallardon för att få upp volymen), dvs det lär inte bli några större påsar pengar från Audi/VAG under någon längre period som inte Ducati själva har råd med
- Audi lär satsa en hel del av sina tillgängliga resurser på långloppsracingen nu när ärkerivalen Porsche är på väg tillbaka till LMP1-klassen och det är ett helt nytt reglemente på väg att introduceras
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jo men det där kan lika gärna vara något de hittat på för att motivera för aktieägarna att de bränner stålar på något som ingen riktigt kan förstå nyttan med. Det är väl nästan ingen som egentligen tror att VAG inte är kapabla att köpa en Panigale och replikera produktionstekniken använd i den motorn? Audi hade heller inte något med förvärvet att göra, det var VAG som genomförde förvärvet och sedan placerade Ducati under Audis management.
Även om jag håller det som mycket troligt att det var Piech vs. BMW argumentet, så ska man kanske inte helt förkasta teorin om värdena ifrån produktionen. Visst kan de "knycka" Panigalen, men Ducatis utvecklingsavdelning jobbar förhoppningsvis med nästa steg. Dessutom är det inte alltid tillåtet att kopiera, iaf. inte utanför Kina. Vacural och andra tekniker kan vara patent som Ducati äger eller har bra kontrakt med patentägarna och därför måste köpas av Audi.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Även om jag håller det som mycket troligt att det var Piech vs. BMW argumentet, så ska man kanske inte helt förkasta teorin om värdena ifrån produktionen. Visst kan de "knycka" Panigalen, men Ducatis utvecklingsavdelning jobbar förhoppningsvis med nästa steg. Dessutom är det inte alltid tillåtet att kopiera, iaf. inte utanför Kina. Vacural och andra tekniker kan vara patent som Ducati äger eller har bra kontrakt med patentägarna och därför måste köpas av Audi.

Jag menar inte att de ska kopiera Panigalen utan lära sig vad skillnaden är mellan de motorer VAG bygger idag och en liten, högeffektiv motor är. Att de inte redan skulle ha koll på de produktionstekniker som Ducati använder håller jag som otroligt. Vad jag menar är att om man lägger ihop befintliga R&D-resurser som finns hos VW, Audi, Porsche, Lamborghini osv. OCH ger de en ytterligare budget på ett par hundra miljoner euro att skaffa ytterligare resurser för (ungefärliga priset för det egna kapitalet på Ducati) innan man ens börjar räkna utvecklingskostnaderna så lär de ha haft minst samma kunskaper som Ducati besitter när det gäller att utveckla och producera motorer, med eller utan patent.

Dessutom saknar ju Ducati helt erfarenhet av dieslar, turbo och hybrider så man undrar ju vad det skulle vara som Ducati egentligen kan som inte VAG redan kunde eller hade kunnat lära sig utan Ducati.

Man kan ju tycka att det hade varit enklare och billigare att köpa över ett par motorkillar från F1, framförallt om ett eller ett par år när de nya turboladdade hyrbriddrivlinorna har kört en säsong eller två. Å andra sidan lär väl Audi och Porsche lära sig en hel del när de utvecklar sina nya LMP1-bilar med både diesel och bensin i hybridversioner.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag menar inte att de ska kopiera Panigalen utan lära sig vad skillnaden är mellan de motorer VAG bygger idag och en liten, högeffektiv motor är. Att de inte redan skulle ha koll på de produktionstekniker som Ducati använder håller jag som otroligt. Vad jag menar är att om man lägger ihop befintliga R&D-resurser som finns hos VW, Audi, Porsche, Lamborghini osv. OCH ger de en ytterligare budget på ett par hundra miljoner euro att skaffa ytterligare resurser för (ungefärliga priset för det egna kapitalet på Ducati) innan man ens börjar räkna utvecklingskostnaderna så lär de ha haft minst samma kunskaper som Ducati besitter när det gäller att utveckla och producera motorer, med eller utan patent.

Dessutom saknar ju Ducati helt erfarenhet av dieslar, turbo och hybrider så man undrar ju vad det skulle vara som Ducati egentligen kan som inte VAG redan kunde eller hade kunnat lära sig utan Ducati.

Man kan ju tycka att det hade varit enklare och billigare att köpa över ett par motorkillar från F1, framförallt om ett eller ett par år när de nya turboladdade hyrbriddrivlinorna har kört en säsong eller två. Å andra sidan lär väl Audi och Porsche lära sig en hel del när de utvecklar sina nya LMP1-bilar med både diesel och bensin i hybridversioner.
Kan kopiera betyder inte att man får, patentsrätt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kan kopiera betyder inte att man får, patentsrätt.

Nä men man kan ju göra något snarlikt, kalla det något annat och sedan dra ut på rättsprocessen så länge att man slutat sälja produkterna eller hittat på ett eget alternativ innan man åläggs med försäljningsförbud och lite böter :) Se bara på Apple och Samsung men det är ju förvisso hyfsat mycket kortare produktlivscykler i det fallet.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
zombie.jpg


Ducati good. Money good. Want brains, hungry now...
[Cal the Zombie]:eek:
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top