Cal Crutchlow -> Factory Ducati.

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ontopic:
Visst har ni Perra och Radare gått under andra nick förut som började på S respektive N?
Om ja, kan ni ge en kort redogörelse till varför ni bytt? :)
Den ene bannade ut sig från SH och lovade att aldrig komma tillbaka eftersom han minsann hade ett eget forum.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vad gäller just Ducati så är nog Casey den bäste föraren FÖRE Valentino som kört Ducatin. Casey har vunnit flera race med en cykel som Valentino inte ens satte på pallen. Det är fakta och inget annat.

Men att tjafsa om vem som är den bäste föraren leder sällan till något då det finns så ofantligt många infallsvinklar. Ska man räkna antalet mästerskapsvinster eller antalet racevinster och ska man då ta karriärens längd i beaktande...?
Förstår din poäng men tycker nog att titlar i förhållande till rådande konkurrens är en bra måttstock. Det var därför jag skrev att Stoner är den bäste föraren efter Rossi då jag anser att den senare är den bättre föraren. Att Stoner är en av de snabbaste förarna någonsin är det nog få som ifrågasätter, men han är långt ifrån de bästa i min bok :)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5864854 skrev:
Att Stoner är en av de snabbaste förarna någonsin är det nog få som ifrågasätter, men han är långt ifrån de bästa i min bok :)
Tävlar de inte i att vara just snabbast dvs. snabbast är också bäst?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5864865 skrev:
De tävlar i att samla mest poäng under en säsong och det räcker inte med att vara snabb, man ska ta sig i mål också. Fråga Hayden ;)
Bäst är fortfarande tävling i att vara snabbast, bara inte en enskild raka/sektion/varv/lopp utan över en säsong. Snabbast in i bollhavet är oväsentligt, och verkligen inte bäst.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Bäst är fortfarande tävling i att vara snabbast, bara inte en enskild raka/sektion/varv/lopp utan över en säsong. Snabbast in i bollhavet är oväsentligt, och verkligen inte bäst.
Precis. Då tycker vi samma sak som de som arrangerar VM i RR :)

Stoner har varit bäst 2 säsonger, Rossi 7 (9).
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Då vi älskar att, oavsett trådämne, komma tillbaka till Stoner vs Rossi på Ducati vill jag bara hänvisa till en färsk intervju med Guintoli (Pramac när det begav sig 2007) - se sidan 2: "-To this day there was only one rider who could make the bloody thing work. Some people say the front end is vague but if you look at how Casey was using it, you could say there was no massive problem with the bike because he could do it. He's not a bloody magician, he just understood it. Either he was more clever or more brave, whatever, he was permanently 'on it' on that bike.

We had his data available to us and I remember looking at it and thinking ''F**king hell, this guy is entering every corner like he doesn't want to get out'. He was doing things on the bike that you wouldn't normally do..."

I övrigt en intressant intervju där Guintoli även kommenterar svårigheterna med att "lära om sig" och i grunden anpassa/ändra en körstil under pågående säsong eller karriär.

Så visst finns det vittnesbörd även från kollegor när det gäller respektive förares starka sidor, där Caseys uppenbarligen är att kunna köra fort vad än folk och fä placerar under honom...

...I vilket fall som, för mig råder ingen tvekan om att Casey är den mest talangfulle motorcykelföraren någonsin oavsett kategori medans Valentino måste räknas som den förmodligen mest analytiske någonsin. Casey behöver inte anpassa motorcykeln för sin körstil. Han anpassar istället - helt undermedvetet - sin körstil för att ta det mesta ur en existerande motorcykel och han gör det på en otroligt kort tid. Varvrekord på sitt tredje flygande varv första gången han körde Hondan säger allt. Valentino är precis tvärt om. Han har en otrolig förmåga att analysera fram exakt vad som måste ändras på en existerande motorcykel för att han ska åka fortare.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5864891 skrev:
Precis. Då tycker vi samma sak som de som arrangerar VM i RR :)

Stoner har varit bäst 2 säsonger, Rossi 7 (9).
Fast så är det kanske inte riktigt jämförbart, när Rossi började köra i högsta klassen med Honda och Burgess så körde en 14-årig Stoner nationell racing i England på en 125:a.

Vem som vunnit mest är det ingen tvekan om, jag var mer ute efter distinktionen mellan "snabbast (Stoner) och bäst (Rossi)" i ditt inlägg ovan. Kan tänka mig att Rossi är störst (skiljt ifrån bäst) iom flest vinster.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Utan att vara insatt i det aktuella fallet så är det ju så att en tävlingsbudget inte direkt följer ett företags resultat utan hur mycket pengar man väljer att avsätta.

Visst, men frågan blir ju varför Audi, som såvitt jag vet hade noll kopplingar till roadracing före köpet av Ducati skulle vilja satsa mer pengar på det jämfört med Ducati som är en företag som har mångårig roadracingerfarenhet, och vars märkesidentitet i mångt och mycket beror på dess exponering mot racing?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja hojen körde inte sig själv som P€R försöker förklara, varför vann då inte Loris, Barros, Hoffman.
CS gjorde ett grymt jobb utan tvekan.

Oavsett har alla vinnare utnyttjat sitt material till max, ingen tvekan om att Duccarna idag inte har det materialet.

2006 kom Loris Capirossi trea i mästerskapet med Ducati GP6an, efter Hayden och Rossi. Han tog åtta pallplatser, och tre vinster (han tog även tre vinster under 2005), trots den spektakulära kraschen med dåvarande teamkompisen Gibernau på Catalunya. Sista racet blev en dubbelpall för Ducati, med Bayliss etta och Capirossi tvåa. En av höjdpunkterna i Capirossis karriär och den nästa bästa prestationen på en Ducati i MotoGP hittills. Jag vill nog mena att detta också var ett av de år när Desmosedicin var som allra bäst, och när flera förare hade framgångar med den.

Med andra ord, Ducatis framgångar var inte BARA tack vare Stoner, utan något hade Bologna-gänget gjort rätt fram tills dess. Detta var ju sista året med 990arna (dvs utan ett eventuellt övertag tack vare långt gången utveckling av 800-motorn), och året innan Stoner tog hem VM med GP7an.

-edit- tydlighet
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Visst, men frågan blir ju varför Audi, som såvitt jag vet hade noll kopplingar till roadracing före köpet av Ducati skulle vilja satsa mer pengar på det jämfört med Ducati som är en företag som har mångårig roadracingerfarenhet, och vars märkesidentitet i mångt och mycket beror på dess exponering mot racing?
Tänker du inte lite fel nu? Ducati är ju Audi så alla de intressen Ducce har/hade tas över av den nya ägaren som förmodligen har en plan för ytterligare utveckling / tillväxt. Det som var bra för Ducati innan köpet är också bra för Ducati efter köpet.

Jag tror de flesta är omedvetna om att Ducati nu ingår i VW koncernen, om man köper en Ducce så köper man en Ducce, inte ett märke som ägs av Audi och indirekt VW.

Samma sak om man köper något av de mer exklusiva märkena i övrigt i gruppen:

Volkswagen
Audi
SEAT
ŠKODA
Bentley
Bugatti
Lamborghini
Porsche

Ducati
Volkswagen Commercial Vehicles
Scania
MAN
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tänker du inte lite fel nu? Ducati är ju Audi så alla de intressen Ducce har/hade tas över av den nya ägaren som förmodligen har en plan för ytterligare utveckling / tillväxt. Det som var bra för Ducati innan köpet är också bra för Ducati efter köpet.

Jag tror de flesta är omedvetna om att Ducati nu ingår i VW koncernen, om man köper en Ducce så köper man en Ducce, inte ett märke som ägs av Audi och indirekt VW.

Samma sak om man köper något av de mer exklusiva märkena i övrigt i gruppen:

Volkswagen
Audi
SEAT
ŠKODA
Bentley
Bugatti
Lamborghini
Porsche

Ducati
Volkswagen Commercial Vehicles
Scania
MAN

Ja, visst, men ett antal personer (däribland du) har framhållit att det är tack vare att Audi öppnar skattkistan som Ducatis MotoGP-satsnings ska få mer fart (höhö). Min poäng är att Ducati inte haft brist på pengar tidigare så Audis/VW-gruppens ägandeskap bör i det avseendet inte göra någon påtaglig skillnad. Som du säger själv så är det som är bra för Ducati nu också något som var bra före Audis köp vilket Ducatis ledning rimligen var/är medvetna om. Det fanns dock inget finansiellt hinder för Ducati att på egen hand genomföra dessa "braigheter".

Argumentet att Audi kan införa lite tysk ordnüng i Ducati Corses organisation är ett annat, och det kan jag köpa i högre grad. Om det är ett framgångsrecept återstår att se.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ja, visst, men ett antal personer (däribland du) har framhållit att det är tack vare att Audi öppnar skattkistan som Ducatis MotoGP-satsnings ska få mer fart (höhö). Min poäng är att Ducati inte haft brist på pengar tidigare så Audis/VW-gruppens ägandeskap bör i det avseendet inte göra någon påtaglig skillnad. Som du säger själv så är det som är bra för Ducati nu också något som var bra före Audis köp vilket Ducatis ledning rimligen var/är medvetna om. Det fanns dock inget finansiellt hinder för Ducati att på egen hand genomföra dessa "braigheter".

Argumentet att Audi kan införa lite tysk ordnüng i Ducati Corses organisation är ett annat, och det kan jag köpa i högre grad. Om det är ett framgångsrecept återstår att se.
Även om man har pengar så gör det inte ont att få ännu mer pengar, speciellt när det handlar om utveckling av GP-hojar. Skulle vilja påstå att det tillskott VW/Audi kan tillföra, om de vill, är mångdubbelt större än Ducati har haft tillgång till innan. De ger dem helt fria händer och de kan anställa kompetens från konkurrenterna. Det är löjligt stora siffror VAG koncernen genererar.

Last year, the Group's 11 brands (Ducati makes 12), sold 8.4 million vehicles for a revenue of $209.1 billion.
"Consider for a moment that Volkswagen's business generates something close to 8 billion euros (73,6 miljarder SEK!!!) in free cash every year," Barclays Capital analyst Michael Tyndall told Reuters.
"The company either has to find investments to enhance its return on capital or it needs to return the extra cash to shareholders."

Jag tror VAG kommer att satsa på Ducati på samma sätt som de gjorde med Lambo och Bugatti.
Se till att företagen genererar vinst och ger gruppen en premium-profil.

Som en analytiker sa:

"Piech is having another Bugatti/Phaeton moment,"
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vem som vunnit mest är det ingen tvekan om, jag var mer ute efter distinktionen mellan "snabbast (Stoner) och bäst (Rossi)" i ditt inlägg ovan. Kan tänka mig att Rossi är störst (skiljt ifrån bäst) iom flest vinster.
Din fråga var om de inte tävlar i att vara snabbast och svaret på den frågan är ju nej. De tävlar i att ta så mycket poäng som möjligt per säsong och det behöver man inte vara snabbast för att göra. En förare kan ju i teorin komma tex tvåa i ett antal race, 30 sekunder efter vinnaren, men fullfölja fler race per säsong och därmed vara en bättre förare rent poängmässigt.

Den som vinner titeln är bäst, men han behöver inte vara snabbast.

Blev det tydligare? :)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Även om man har pengar så gör det inte ont att få ännu mer pengar, speciellt när det handlar om utveckling av GP-hojar. Skulle vilja påstå att det tillskott VW/Audi kan tillföra, om de vill, är mångdubbelt större än Ducati har haft tillgång till innan. De ger dem helt fria händer och de kan anställa kompetens från konkurrenterna. Det är löjligt stora siffror VAG koncernen genererar.

Last year, the Group's 11 brands (Ducati makes 12), sold 8.4 million vehicles for a revenue of $209.1 billion.
"Consider for a moment that Volkswagen's business generates something close to 8 billion euros (73,6 miljarder SEK!!!) in free cash every year
Jag tror VAG kommer att satsa på Ducati på samma sätt som de gjorde med Lambo och Bugatti.
Se till att företagen genererar vinst och ger gruppen en premium-profil.

Som en analytiker sa:

"Piech is having another Bugatti/Phaeton moment,"
Men Bugatti (och inte heller Pheaton) gör vinster. Lambo har blivit en vinstmaskin genom att göra en icke-superbil i Gallardo, som producerats i fler ex än alla andra Lamborghinimodeller tillsammans. Något som "äkta" Lamborghinifans ogillar. Ingen av dessa märken är "premium" pga av vad de visar upp i tävlingar, ingen fabriksunderstödd racing alls.
Ducati levererar väl redan vinst trots utebliven framgång i MotoGP? Definitivt premium, kolla nypriser och beg-priser t.ex. Så då kan Audi alltså lägga ned MotoGP-satsningen, uppdraget slutfört.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
P€RRA;5865230 skrev:
Din fråga var om de inte tävlar i att vara snabbast och svaret på den frågan är ju nej. De tävlar i att ta så mycket poäng som möjligt per säsong och det behöver man inte vara snabbast för att göra. En förare kan ju i teorin komma tex tvåa i ett antal race, 30 sekunder efter vinnaren, men fullfölja fler race per säsong och därmed vara en bättre förare rent poängmässigt.

Den som vinner titeln är bäst, men han behöver inte vara snabbast.

Blev det tydligare? :)

Ja. Bäst på att plocka poäng. Inte bäst på att köra hoj då.

Knepigt det här med bäst och snabbast.. :/
 
Last edited:

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Visst, men frågan blir ju varför Audi, som såvitt jag vet hade noll kopplingar till roadracing före köpet av Ducati skulle vilja satsa mer pengar på det jämfört med Ducati som är en företag som har mångårig roadracingerfarenhet, och vars märkesidentitet i mångt och mycket beror på dess exponering mot racing?

Audi har själva sagt att de är ute efter Ducatis erfarenheter och kunskaper i att tillverka/gjuta lättviktsmotorer. Tycker du borde kunna det rätt bra själva oxå?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5865230 skrev:
Din fråga var om de inte tävlar i att vara snabbast och svaret på den frågan är ju nej. De tävlar i att ta så mycket poäng som möjligt per säsong och det behöver man inte vara snabbast för att göra. En förare kan ju i teorin komma tex tvåa i ett antal race, 30 sekunder efter vinnaren, men fullfölja fler race per säsong och därmed vara en bättre förare rent poängmässigt.

Den som vinner titeln är bäst, men han behöver inte vara snabbast.

Blev det tydligare? :)
Tydligare med vad du menar, men jag tycker du har fel :)
De tävlar, med rätta, om placeringar och inte race-tid. Placeringarna ger resultaten i tabellen.

Tid är ingen bra värdemätare på snabbast/bäst, i så fall skulle kvalet kunnat ge poäng. Förare har olika taktik. En del försöker bryta sig loss, och sedan bevaka sin position, en del ligger bakom och studerar för att sedan sätta in en attack. En del ger också upp, när avståndet fram är för stort. Vidare ligger ofta flera tätt ihop (racing som vi vill se den) och tar positioner ifrån varandra som kan inverka negativt på racetiden. Alltså är total racetid ingen bra värdemätare på vem som är snabbast över en säsong. Placeringar är eftersom det gäller kampen mot de andra förarna och inte klockan som i t.ex. rally. Poängskalan är progressiv så att den klart gynnar vinster och pallplatser. Snabbast får flest poäng, och vinner. Även 2006 :rolleyes:
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Audi har själva sagt att de är ute efter Ducatis erfarenheter och kunskaper i att tillverka/gjuta lättviktsmotorer. Tycker du borde kunna det rätt bra själva oxå?
Vacural, gjuta i vakum för att få mindre och lättare block i massproduktion är ifrån mc-industrin och har säkert värde för bilar då de ska spara vikt.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top