Cagiva Mito-tråden

Säg till om det blir något köp :) och lycka till :)

Klart att jag säger till :)

Tack

(Ska dit imorgon på förmiddagen)

EDIT: Ringde honom och frågade om toppfarten och han sa att han hade kört i ca 80-90 med den och att han inte ville gasa mer pga förgasaren.

Hoppas att det är förgasaren och inget annat

EDIT 2: Är det svårt att avstrypa en mito? Vad jag vet är det 3 saker man behöver göra. Fixa avgasstrypningen, sätta dit större snorklar och bestycka om. Är det svårt att få tag på snorklar?

EDIT 3: Det blev köp :P Bilder komemr senare ::tummenupp
 
Last edited:
Hoppas att det är ok med dubbelpost :)


Här är den:

dsc00441bi.jpg


dsc00442wt.jpg


dsc00444s.jpg


Lite fakta:

Strypt för tillfället.
Gått 11400 km.
Ny kolv och omnikasilerad cylinder för 3 mil sen.


När jag köpte den så ingick det ett förgasarfel i priset. Han sa att den började gå orent när han bytte cylinder och kolv.

Har hållt på lite med förgasaren. Tydligen var det 90 munstycke i den och 100 är originalmunstycke vad jag vet. Bytte upp till 106 (eftersom det är vinter + ny kolv och cylinder) och testade den. Den gjorde 110 km/h och var ca 60 grader varm.

Sedan kände jag att jag behövde höja nålen för den tappade andan vid halvgas, helst i lägre varv. Finns 4 hack på nålen och clipset var i det andra hacket nerifrån. Satte clipset längst ner och då blev det bättre på halvgas.

Sedan bytte jag ner mig till 100 munstycke och då gick den fortfarande 110 km/h och inte ett dugg mer. Vill inte varva mer än 8000 när jag kör med den. Dock så kan man varva upp den till 12-13k rpm i friläget. Powervalven öppnar vid ca 8500-9000 (nån som vet exakt).

Imorn ska jag testa att sänka nålen igen och köra med 100 munstycke. Ska filma också om jag hinner.

Någon som har några tips? Den ska ju göra ca 130 strypt :va

Ska köra den strypt tills jag har kortet :(

EDIT: Är det här strypta snorklar? Var får man tag på ostrypta?

dsc00450qn.jpg


Såg nu efter lite sökande att det är de strypta snorklarna

Här är film på hur den går med 100 munstycke och fullt höjd nål

http://www.youtube.com/user/Svennex1337x#p/a/u/1/4UbJkU8VRPQ
http://www.youtube.com/user/Svennex1337x#p/a/u/0/Vev08YeVv_g

Ska testa med 102 munstycke och kanske sänka nålen igen. Vad tror ni?

Ingen som vill kommentera min hoj? :confused:
 
Last edited:
titta på stiftet:) den där hade ju jag tänkt köpa :arsele synd att jag bor så långt bort:(

ser ju riktigt fin ut i övrigt :tummenupp
 
Riktigt najs hoj du köpt :) är det en evo1 eller ? Är den 6 eller 7 växlad?

Tack :)

Den är 6 växlad, sen det där med evo 1 och 2 har jag inte riktig koll på. Vad finns det för olika modeller av mito? Vilka skillnader är det?

Nån som vet när avgasporten ska öppna? Har för mig att min öppnar vid ca 8500 när jag kollade. Känns som att den ska öppna tidigare :va

Sikken aktivitet det var här i 125-delen :tungan
 
Last edited:
Dom är väl där för att strypa effekten, dämpa ljudet och säkert något miljötrams med.

Aha, trodde att de var där för att det inte skulle komma ner skit i luftburken. Det är väl inte bara ett hål ner i luftburken? :skrämd

Vet du om det är några skillnader på motorerna och effekten mellan årsmodellerna? När ska pv:n öppna och går det att justera?

Tycker inte att den är så pigg nu när den är strypt, men jag hoppas på stor förändring när jag stryper av den :)
 
Aha, trodde att de var där för att det inte skulle komma ner skit i luftburken. Det är väl inte bara ett hål ner i luftburken? :skrämd

Vet du om det är några skillnader på motorerna och effekten mellan årsmodellerna? När ska pv:n öppna och går det att justera?

Tycker inte att den är så pigg nu när den är strypt, men jag hoppas på stor förändring när jag stryper av den :)
Jag har ingen aning, men runt 7-8000 varv borde den öppna. Se om du kan hitta en manual, bör stå där.
 
Aha, trodde att de var där för att det inte skulle komma ner skit i luftburken. Det är väl inte bara ett hål ner i luftburken? :skrämd

Vet du om det är några skillnader på motorerna och effekten mellan årsmodellerna? När ska pv:n öppna och går det att justera?

Tycker inte att den är så pigg nu när den är strypt, men jag hoppas på stor förändring när jag stryper av den :)
Väck med det där snorkelskitet, bara stryper. ;) Luftfiltret sitter innanför.

Angående avgasporten låter 8-8500 rpm helt normalt...
 
Väck med det där snorkelskitet, bara stryper. ;) Luftfiltret sitter innanför.

Angående avgasporten låter 8-8500 rpm helt normalt...

Det ska väck, men inte ännu ;) Men om man tar väck dem, är det inte lätt att det kommer in vatten när man tvättar?

Hur ofta måste man serva avgasporten? Vad ska man göra då?
 
Last edited:
Det ska väck, men inte ännu ;) Men om man tar väck dem, är det inte lätt att det kommer in vatten när man tvättar?

Hur ofta måste man serva avgasporten? Vad ska man göra då?

låt bli och tvätta med högtryck, de bör man faktist ur huvudtaget om man vill slippa diverse problem på cykeln :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top